Pitchen voor een echte opdrachtgever, dat is wat enkele tweedejaarsstudenten vorige week mochten doen. Het was de afsluiting van het project ‘The Big Idea’. Iedere klas had een eigen winnaar en die zes teams presenteerden hun campagneconcept aan VET & LAZY: een brouwerij voor speciaal bier. Misschien heb je er vorige week al wat meer over gelezen. Toen ging het om de naam, nu een indruk van een spannende middag die voor VET & LAZY hopelijk veel interessante inzichten heeft opgeleverd.
Door: Beau Nanninga
De middag wordt ingeluid door Leon Goor, die de vierkoppige jury aan de studenten voorstelt. Lid van de jury zijn; Jeroen Cok (oud-student van de opleiding communicatie en adviseur voor Hogeschool Rotterdam), Dave en Jeffrey van Gelderen (broertjes én ondernemers met een eigen marketing bureau) en Okke van Beuge, één van de eigenaren van VET & LAZY. Deze vier mannen voorzien de presentatieteams de hele middag van feedback en beslissen welk team er uiteindelijk met de winst vandoor gaat.
Het presenteren kan beginnen
Nadat de jury is voorgesteld, kunnen de presentaties beginnen. Al snel blijkt dat de studenten enorm creatief bezig zijn geweest tijdens het project. De meest originele concepten komen voorbij. Van ‘Boordevol luiheid’ tot ‘Drink met mate(n)’ en van ‘Speciaal gebrouwen om te ontspannen’ tot ‘De zwangere vent’, alle campagneconcepten zijn totaal verschillend van elkaar. Niet alleen de concepten zijn goed bedacht, maar ook de middelen waarin deze zijn doorvertaald. Een kaartspel, een rolmaat, een kroegentocht, een instagram-post met Donald Trump en grappen over je moeder. De gekste middelen worden door de studenten gepresenteerd. De jury is te spreken over de creativiteit van de studenten, maar geeft ook aan iedere groep kritiekpunten mee.
En de winnaar is…
Terwijl de jury in beraad gaat, worden de hapjes en drankjes voor de borrel vast klaargezet. De studenten wachten in spanning af, want wie zou er toch winnen? De teams zijn erg aan elkaar gewaagd. Dit vinden de mannen van de jury ook, zo vertellen zij wanneer ze de uitslag bekend maken. Toch kan er maar één de winnaar zijn, en dat is: COV2B met hun concept over ‘je moeder grappen’. Het team, met de naam ‘De vaders’, mag hun overwinning gaan vieren met een diner bij BAEK.
Reactie van de opdrachtgever
Wij, als studenten, vonden het erg leuk om een campagneconcept te ontwikkelen voor de brouwerij VET & LAZY, maar wat vond de opdrachtgever eigenlijk zelf van deze samenwerking? We spraken mister VET & LAZY himself, Okke, tijdens de borrel na de prijsuitreiking. Het korte interview is hieronder te lezen:
Hoe heb je het ervaren dat de studenten voor VET & LAZY aan de slag gingen?
“Ik heb zelf natuurlijk maar weinig contactmomenten gehad met de studenten. In het begin van de periode zijn de verschillende groepen langs geweest bij ons bedrijf, daar merkte ik wel al dat er verschillend gereageerd werd. Sommigen vonden het er vooral stinken naar bier en waren lacherig. Anderen stelden veel inhoudelijke vragen en maakten notities. Van die laatste groep zie ik er vandaag veel terug, dat vind ik wel grappig.”
Wat vond je zelf van de presentaties van vandaag?
“Ik vond alle presentaties wel goed, alleen zou ik nog een hoop meer willen weten over de concepten die zij hebben bedacht. Dat kan natuurlijk niet allemaal verteld worden in tien minuten. Normaal gesproken zou je veel langer de tijd hebben.”
Heb je bruikbare ideeën gehoord? Zo ja, welke?
“Ja, een hoop. Eigenlijk heb ik van alle groepjes wel bruikbare ideeën gehoord. Ik vond het interessant dat een groepje vertelde dat er een klantinzicht was dat mensen niet met de woorden ‘vet’ en ‘lazy’ geassocieerd willen worden en ik vond bijvoorbeeld het personage ‘Paul Jas’ erg leuk. Ik zal alle campagneconcepten later gaan nalezen, niet alleen van de groepen die er vandaag waren, maar van alle groepen. Het zou dus zomaar kunnen dat de studenten over een tijdje hun idee bij ons terug zien. Dan mogen ze bij ons langskomen voor een biertje. Dit kan overigens wel pas wanneer wij ons terras gerealiseerd hebben, anders kunnen we daar boetes voor krijgen.”
Houd VET & LAZY dus goed in de gaten, wie weet wordt jouw idee wel toegepast. En zoals Okke zelf zegt, je bent dan van harte welkom om bij VET & LAZY langs te gaan en een biertje te drinken.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.