Blog

Sophie in de Adverteerdersjury #3

Het einde van mijn avontuur als student jurylid bij SAN is aangebroken, maar niet voordat ik mijn laatste stem heb uitgebracht. Laat je inspireren door de genomineerden, ontdek mijn favoriete case en voel de spanning tijdens de uitreiking! En dan is het moment daar… tromgeroffel… de accenten gaan naar… 

Door: Sophie Mijnlieff  

Accentronde 
Voorafgaand aan de finale komen we nogmaals samen met de jury voor de Accentronde. Van de 24 ingezonden cases, zijn er nog zes in de race voor de felbegeerde SAN Accenten: Hasbro, Staatsloterij, Poppodium Doornroosje, ESPN, McDonald’s en Bavaria. Dit zijn de cases die eerder in de nominatieronde een waardering van gemiddeld een acht of hoger kregen van de jury. Tijdens deze jurering in maart, beoordeelden we de reclames op basis van het materiaal uit het jaarboek en het ingezonden (audiovisuele) materiaal.

In deze ronde is er meer: de uitnodiging aan de makers om hun reclamecases persoonlijk toe te lichten. En zo ben ik op 17 april in Amsterdam voor de presentaties, waarin de makers hun genomineerde cases presenteren. De duo’s, bestaande uit iemand van het reclamebureau en iemand van het merk, delen hun visie en strategie. Dit is een waardevolle verdieping, waarin niet alleen het creatieve concept centraal staat, maar ook de behaalde resultaten van elke campagne. Een interessant gegeven om mee te nemen in het jureren.  

Mijn favoriete case
Het is inspirerend om de passie achter elk project te zien en wederom ben ik verrast over hoe zorgvuldig elk detail is uitgedacht. Toch is er tussen alle indrukwekkende genomineerden een campagne die bij mij hoge ogen gooit. Als liefhebber van Monopoly vind ik het geweldig om de creatieve marketing van spellenfabrikant Habsro te zien in de campagne ‘Ode aan de Driftkop’.  

Het hoogtepunt van de presentatie is het moment waarop de marketeers enveloppen uitdelen met Monopolygeld ‘om het stemmen wat makkelijker te maken’. Hier kan ik wel om glimlachen. Maar al ver voor deze stille hint, besluit ik dat deze casus een absolute tien verdient. Wat deze case namelijk echt bijzonder maakt, is dat deze perfect illustreert wat ik op school tijdens de minor Creative Business heb geleerd over conceptontwikkeling en campagnes. Deze campagne bevat een gouden inzicht, een ‘big idea’ gebaseerd op gedegen onderzoek, uitgewerkt tot iets pakkends. 

Het schoolvoorbeeld
Emoties lopen hoog op tijdens een potje Monopoly, dat zal iedereen die het ooit met zijn familie heeft gespeeld herkennen. Uit onderzoek van Hasbro blijkt dat maar liefst 8 op de 10 mensen ruzie krijgt tijdens het spel. En volgens de campagne is dat helemaal niet erg. Het biedt kinderen de kans om emoties te uiten en conflicten op te lossen. Deze inzichten vormden de basis voor de campagne vol boze kindergezichten. De foto’s en bijbehorende teksten die de positieve kant van ruzie benadrukken, zijn strategisch geplaatst op de beroemdste Monopoly-straten in Nederland waaronder onze eigen Coolsingel. Briljant!  

Ondanks het beperkte budget is geïnvesteerd in waardevolle consumenteninformatie, wat de sleutel tot succes bleek te zijn. Het slimme gebruik van het inzicht dat Monopoly bij 80% van de gezinnen tot ruzies leidt, is indrukwekkend. En succesvol was het zeker, want de campagne zorgde terecht voor een ongekende toename in verkoop van de spellen tijdens en direct na de campagneperiode. Het raakt echt de juiste snaar bij de doelgroep. Een meesterwerk van creativiteit en strategie; ik had hier graag aan meegewerkt!

 

Het grote moment 
Op 25 mei komen alle betrokkenen samen in Hilversum voor de uitreiking van de Accenten, het hoogtepunt van het SAN-seizoen. Studio 21 is het decor voor een spectaculaire avond waarin de Nederlandse reclame-industrie creatieve communicatie viert. 

De prijzen worden uitgereikt aan de cases die gemiddeld hoger dan een acht scoorden in de stemming van de jury. Dit jaar slepen twee winnaars in mijn categorie Vrije Tijd een accent in de wacht: Poppodium Doornroosje en (jawel!) Hasbro. Het is geweldig om te zien dat juist de merken met kleinschalige, lokale campagnes er met de prijzen vandoor gingen en niet per se de grote namen met dure tv-commercials. Dit toont aan dat succesvolle reclame niet altijd afhankelijk is van budgetten, maar vooral draait om creatieve uitmuntendheid en sterke inzichten. 

Onvergetelijke ervaring
Ja, nu is toch echt het einde van mijn avontuur aangebroken. Tijd om de balans op te maken. Als ik terugkijk op mijn tijd bij SAN, kan ik met trots zeggen dat ik deel uitmaakte van een klein gezelschap dat de beste reclamecreaties van Nederland mocht beoordelen. Het is een eer om betrokken te zijn bij het bekronen van de meest opvallende campagnes en de getalenteerde teams die erachter zitten. 

Ik kan mijn columnreeks niet afsluiten zonder SAN te bedanken voor deze onvergetelijke ervaring vol leermomenten en plezier! Wat de toekomst ook moge brengen, één ding is zeker: de reclames van morgen hebben nog steeds betrokken en kritische stemmen nodig, en ik zal klaarstaan om de mijne te laten horen (maar erover schrijven vind ik minstens net zo leuk ;)) 

 

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.