Blog

Smart Thing #35 – De hype rondom NFT’s

NFT’s zijn de nieuwste hype op het internet. Misschien heb je er al eens van gehoord of deze op social media voorbij zien komen. Veel mensen doen eraan mee, inclusief beroemdheden, zoals Melanie Martinez en Doja Cat.

Door: Lisa Suttorp

Even kort uitgelegd: Een NFT, ofwel non-fungible token, is een bestand dat opgeslagen staat op een digitaal kasboek, ook wel blockchain genoemd (NFT.nl, 2022). Deze bestanden zijn uniek (niet uitwisselbaar) en kunnen worden gekocht via online cryptocurrencymarktplaatsen. Hier kunnen gebruikers hun werk omzetten in een NFT, ook wel minting genoemd (Emerce, 2021). NFT’s kunnen van alles zijn; tekeningen, GIFs, liedjes of filmpjes. Je kunt deze je eigendom maken en dit eigendomsrecht verkopen. NFT’s zorgen ervoor dat er een schaarste zit aan digitale kunstwerken, net zoals de schaarste die fysieke kunstwerken hebben. Cryptocurrency en NFT’s zijn overigens niet hetzelfde, maar je kunt het een wel gebruiken om het ander te kopen (NFT.nl, 2022).

Influencers en merken
Zoals je misschien al weet, kun je aardig wat geld verdienen met NFT’s. Er zijn een paar grote succesverhalen van voorheen gewone mensen, zoals hier en hier te lezen. Influencers konden deze trend natuurlijk niet missen en promoten NFT’s ook in hun content. De enorme hoeveelheid content die influencers publiceren kan gekoppeld worden aan NFT’s en inkomsten genereren. Influencers die artiesten zijn kunnen zelf NFT’s maken en er een hype van maken op hun mediakanalen, waardoor de waarde en de reputatie van hun werk stijgt. Influencers die geen kunst maken, kunnen aandeelhouder worden van NFT’s en een percentage van de advertentie-inkomsten uit de video of post ontvangen (Emerce, 2021). Deze acties zorgen ervoor dat NFT’s populairder worden, maar ook dat de influenceer zelf populairder wordt door.

Niet alleen influencers spelen in op deze trend, ook merken doen mee om relevant te blijven. Merken zien dat jongeren de digitale wereld steeds belangrijker vinden en daar kunnen zij flink mee verdienen. Vanwege de hype zit er winstpotentieel in NFT’s en zorgen ze voor engagement (Farrington, 2021). Gucci heeft bijvoorbeeld al een digitale tas voor vierduizend euro weten te verkopen (RetailTrends, 2021). Daarnaast hadden duizenden mensen meegedaan in een winactie van McDonald’s, waarin het merk een gelimiteerd aantal McRib NFT’s weggaf (Birch, 2022). NFT’s bieden merken dus nieuwe businessmodellen (RetailTrends, 2021). Het is een trend die mogelijkheden biedt voor influencers, merken, maar ook mensen die simpelweg mee willen doen. Een trend waar wij als Smart Connectors over kunnen nadenken…

Negatieve kanten
Naast het enthousiasme en de steun voor NFT’s, is er ook veel kritiek op. Ten eerste zijn deze slecht voor het milieu. Dit komt voornamelijk door cryptocurrency dat gebruikt wordt om NFT’s aan te schaffen. In een onderzoek van De Nederlandsche Bank uit 2020 wordt elke bitcoin-transactie geschat op 402 kg CO2 (Trespalacios & Dijk, 2021). Sommige artiesten die al aan NFT’s verdiend hebben, vinden dit een probleem dat makkelijk kan worden opgelost, terwijl anderen het onethisch vinden (Calma, 2021).

Ten tweede is het moeilijk te bewijzen dat NFT’s jouw eigendom zijn. Gewone, legale contacten zijn zwaar gereguleerd en kunnen worden meegenomen naar de rechtbank wanneer er problemen zijn. Ten derde zijn blockchains in de meeste gevallen minder veilig dan ‘normale’ database-opslagsystemen (Antsstyle, 2022). Als laatste wordt er beweerd dat cryptocurrency en NFT’s piramideschema’s zijn, omdat grote crypto gebruikers die al vroeg begonnen zijn profiteren van nieuwe gebruikers. Ook komt dit door FOMO en de potentie te groeien (Day, 2021). Meer over piramideschema’s is te lezen in een vorig artikel dat je hier kan vinden.

Er is dus veel enthousiasme en liefde voor NFT’s, maar er zijn ook veel kritiekpunten. Enerzijds is het nieuw en spannend. Veel mensen doen mee en sommige verdienen er veel geld mee. Anderzijds is het slecht voor het milieu en is het moeilijk om te bewijzen of NFT’s wel echt van jou zijn. Wat vind jij van deze nieuwe hype?

Gebruikte bronnen ter ondersteuning: 

Antsstyle (2022, 4 januari). Why NFTs are bad: the long version – Antsstyle. Medium. Geraadpleegd op 2 februari 2022, van https://antsstyle.medium.com/why-nfts-are-bad-the-long-version-2c16dae145e2#b97a

Birch, K. (2022, 5 januari). Top 10 NFT marketing initiatives by leading brands in 2021. Business Chief North America. Geraadpleegd op 8 februari 2022, van https://businesschief.com/digital-strategy/top-10-nft-marketing-initiatives-leading-brands-2021

Bruner, R. (2021, 7 september). Teen Artists Are Making Millions on NFTs. How Are They Doing It? Time. Geraadpleegd op 3 februari 2022, van https://time.com/6093982/nft-art-teens-money/

Calma, J. (2021, 15 maart). The climate controversy swirling around NFTs. The Verge. Geraadpleegd op 2 februari 2022, van https://www.theverge.com/2021/3/15/22328203/nft-cryptoart-ethereum-blockchain-climate-change

Day, A. (2021, 18 maart). NFTs Are a Pyramid Scheme and People Are Already Losing Money |. Fstoppers. Geraadpleegd op 2 februari 2022, van https://fstoppers.com/opinion/nfts-are-pyramid-scheme-and-people-are-already-losing-money-554869

Emerce. (2021, 26 augustus). Non-fungible tokens: Hoe influencers en merken samen kunnen optrekken. Geraadpleegd op 2 februari 2022, van https://www.emerce.nl/achtergrond/nonfungible-tokens-hoe-influencers-merken-samen-kunnen-optrekken

Farrington, R. (2021, 27 december). Why Big Brands Are Spending Millions On NFTs. Forbes. Geraadpleegd op 8 februari 2022, van https://www.forbes.com/sites/robertfarrington/2021/12/25/why-big-brands-are-spending-millions-on-nfts/?sh=1d07c0056117

Klein, J. (2021, 26 april). “A Crazy Success Story”: Trevor Jones’ NFT Gamble Pays Off. CoinDesk. Geraadpleegd op 3 februari 2022, van https://www.coindesk.com/markets/2021/04/26/a-crazy-success-story-trevor-jones-nft-gamble-pays-off/

NFT.nl. (2022, 31 januari). Wat is NFT? Non Fungible Tokens: Dit is het en zo werkt het | NFT.nl. NFT. Geraadpleegd op 2 februari 2022, van https://www.nft.nl/informatie/wat-is-nft/

RetailTrends. (2021, 16 november). “NFT’s bieden merken nieuwe businessmodellen”. Geraadpleegd op 8 februari 2022, van https://retailtrends.nl/news/65663/nft-s-bieden-merken-nieuwe-businessmodellen

Suttorp, L. (2021, 20 december). Smart Thing #34 – Multi-level marketing. Smart Connecting. Geraadpleegd op 3 februari 2022, van https://www.smartconnecting.nl/education/smartthing-multilevelmarketing/

Trespalacios, J. P., & Dijk, J. (2021). The carbon footprint of bitcoin. De Nederlandsche Bank. https://www.dnb.nl/media/1ftd2xjl/the-carbon-footprint-of-bitcoin.pdf

Klein, J. (2021, 26 april). “A Crazy Success Story”: Trevor Jones’ NFT Gamble Pays Off. CoinDesk. Geraadpleegd op 3 februari 2022, van https://www.coindesk.com/markets/2021/04/26/a-crazy-success-story-trevor-jones-nft-gamble-pays-off/

NFT.nl. (2022, 31 januari). Wat is NFT? Non Fungible Tokens: Dit is het en zo werkt het | NFT.nl. NFT. Geraadpleegd op 2 februari 2022, van https://www.nft.nl/informatie/wat-is-nft/

Suttorp, L. (2021, 20 december). Smart Thing #34 – Multi-level marketing. Smart Connecting. Geraadpleegd op 3 februari 2022, van https://www.smartconnecting.nl/education/smartthing-multilevelmarketing/

Trespalacios, J. P., & Dijk, J. (2021). The carbon footprint of bitcoin. De Nederlandsche Bank. https://www.dnb.nl/media/1ftd2xjl/the-carbon-footprint-of-bitcoin.pdf

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.