Blog

Sophie in de Adverteerdersjury #2

Op 7 maart was het dan eindelijk zover: de aftrap van het nieuwe SAN-seizoen. Het seizoen waarin ik student jurylid ben. Eindelijk is het tijd voor het echte werk! In dit artikel vertel ik meer over de briefing en maak ik me op voor de nominatieronde, waar ik mijn eerste juryoordeel vel. Eén ding is zeker: this is where the fun begins! 

Door: Sophie Mijnlieff 

Het avontuur gaat van start
Tijdens de studenten briefing op 7 maart ontmoet ik mijn mede-studentjuryleden en worden we ondergedompeld in een wervelwind van beoordelingscriteria en informatie over het juryproces. Na deze kennismaking, schuiven we als publiek aan bij de livestream met de uitleg voor alle juryleden. Tijdens dit officiële moment wordt het jaarboek uitgereikt en daarmee is meteen het thema van dit jaar bekend: anders kijken.

In een tijd, waarin vertrouwen en houvast niet vanzelfsprekend zijn, kunnen merken zich onderscheiden door het onvoorspelbare te duiden. Met lef, creativiteit én met marketing, juist door een ander perspectief te kiezen. Met deze inspirerende gedachte op zak kan ik maar een ding denken: bring it on! En toen was daar het moment van de waarheid: de indeling van de categorieën waarin we mogen jureren. En mijn categorie is geworden – tromgeroffel – Vrije Tijd!

Anders kijken
Bij thuiskomst kan ik het niet laten om direct een blik te werpen op de ingezonden campagnes in mijn categorie. Net zoals merkenbouwers vanuit meerdere invalshoeken moeten kijken, is dit voor mij ook het moment om anders naar de reclames te gaan kijken. Niet meer als consument, maar als communicatieprofessional in spé. 

In het zonnetje in de tuin waan ik me even helemaal op vakantie bij de campagnes van Landal, Centerparks en TUI, terwijl de reclames van de Staatsloterij Oudejaarstrekking en Skyradio Christmasstation me terugbrengen in winterse sferen. En komt de McDonald’s Getaway Island decembercampagne om even te ontsnappen aan de feestdagen je nog bekend voor? Ja, ook dat is vrije tijd!  

Inlezen maar! 
Maar niet alleen gevestigde reclamenamen maken deel uit van de inzendingen. Ook bedrijven als Poppodium Doornroosje, spelletjesfabrikant Hasbro en de Nationale Bioscoopbon stuurden hun knappe staaltjes reclame in voor een nominatie. Juist de grote diversiteit aan merken maakt deze categorie zo leuk! En ja, het is best even uitdagend om me naast mijn stage goed voor te bereiden op de eerste jureringsronde. Je kan je er vast iets bij voorstellen als ik zeg dat het doorlezen van de 24 ingezonden cases, het bekijken van het audiovisuele materiaal en het noteren van mijn eerste bevindingen me wel even zoet hield. En dat in een weekje tijd!  

De nominatieronde
Zo vertrek ik een week later, gewapend met het SAN-boek van zo’n drie kilo in mijn rugzak, richting Hoofddorp. Met veel nieuwsgierigheid stap ik het kantoor van DPG Media en daarmee de wereld van de SAN-jury binnen. Eindelijk gaan we dan écht los en mogen we de cases met een rapportcijfer van 4 t/m 10 beoordelen op drie belangrijke punten: concept, media- en middelenmix en executie. Maar voordat het zover is, bespreken we over iedere case onze vooraf genoteerde bevindingen. En daar blijkt mijn goede voorbereiding het halve werk, want naast het beoordelen is het ook zaak om goed te luisteren. Samen met andere studentjuryleden Laura en Shaniqua maak ik namelijk ook voor alle campagnes een juryrapport met alle bevindingen.  

Luisteren, schrijven, beoordelen
Precies het luisteren naar de discussies tussen de juryleden blijkt een van de meest waardevolle aspecten van mijn SAN-ervaring. Ik ben onder de indruk van de diepgang van de gesprekken en de expertise van de verschillende vakprofessionals. Het is fascinerend om te horen wat de andere juryleden opvalt aan de reclames en hoe zij een beoordeling geven, ieder vanuit een eigen perspectief. Als studentjurylid mag ik ook input geven in de discussies, al vind ik het best even spannend om mijn stem te laten horen tussen alle ervaren marcom-specialisten. Daarom is het fijn dat ik bij bepaalde campagnes zelf deel uitmaak van de doelgroep, waardoor mijn perspectief er extra toe doet en mij gevraagd wordt om mijn visie te delen. Dat is uiteindelijk precies waar de SAN om draait: bouwen op elkaars kennis en ervaring.  

Vooruitblik
En de fun is nog niet over, want van de 24 ingezonden cases mogen degenen met een jurybeoordeling van gemiddeld een 7 of hoger rekenen op plekje in de volgende ronde. Welke cases dat zijn, lees je in mijn volgende artikel!

 

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.