Uit onderzoek blijkt dat we dagelijks zo’n 4000 reclames voorbij zien komen. Dat gebeurt als we door de stad lopen maar ook als we op sociale media zitten. In ons hoofd filteren we gemiddeld vijf reclames eruit. In een wereld waarin er steeds meer content geproduceerd wordt op laagdrempelig niveau, zoeken steeds meer websites en bedrijven naar manieren om de consument te laten klikken op een advertentie. Dus de vraag is: ben jij gevoelig voor clickbait?
Door: Maaike Raat
Als student crossmediale journalistiek leer ik over de rol van sociale media op de journalistiek. Wat betekent het beroep journalist in een wereld waarin mediawantrouwen en fake news aan de orde van de dag zijn? Het lijkt wel alsof tekst alleen nog maar wordt ingezet voor economische doeleinden. Journalisten schrijven voor een merk of bedrijf, en verliezen daarmee hun onafhankelijk. Elk individu kan zijn of haar mening verkondigen op het internet. Is die mening ook de waarheid? Dit zijn actuele thema’s die mij intrigeren. Maar waar ik me met stip op één aan erger zijn de zogenaamde artikelen met een kop of afbeelding die er puur voor bedoeld zijn mij naar een bepaalde website te sturen. Hiervoor is de mooie term clickbait bedacht. Mijn nieuwsgierigheid wint weer van mijn verstand.
Hoezo adverteren???
Adverteren in de media wordt steeds minder populair. Je betaalt liever om advertentievrij een website te bezoeken of een video te bekijken. Toch is dit voor digitale media dé bron om geld te verdienen, zo schrijft A. Bazaco (2019), communicatiemanager aan de Universiteit van Valladolid in Spanje, in een onderzoek. Meer bezoekers op je website levert nou eenmaal meer op. Daarbij komt nog de verschuiving naar nieuws volgen via sociale media zoals Facebook of Twitter in plaats van op de oorspronkelijke nieuwssites. Laten die sociale media nou net slimme technieken hebben waarmee bedrijven precies kunnen zien wat het mediagebruik van hun doelgroep is.
De journalistiek de prullenbak in
Alle journalistieke normen en waarden kunnen in de prullenbak. Vanaf nu gaat het alleen nog maar om de kop, de subkop en de afbeelding. Als die aandacht trekken, klikken mensen door en komen ze op de beoogde website terecht. Een goede clickbait speelt dus in op de nieuwsgierigheid van mensen. Het gaat er vaak alleen maar om dat de gebruiker op een website komt. Het artikel zelf is vaak inhoudsloos of voorzien van verkeerde informatie. Want hoe meer clicks, hoe meer geld in het laatje.
Waarom speelt clickbait zo goed in op de nieuwsgierigheid van de lezer? Hieronder staan vijf kenmerken die dit verklaren
- Incomplete informatie: het daadwerkelijke onderwerp wordt weggelaten en daarvoor in de plaats staat een cryptische omschrijving;
- Beginnen met een getal;
- Generalisatie: laat de lezer denken dat het ook over hem gaat;
- Overdreven woorden gebruiken: veel bijvoeglijk naamwoorden in extreme varianten;
- Het toevoegen van een vreemde foto is vaak de kers op de taart.
Schuld bekennen
Wellicht komt het bekend voor. Sommige websites staan vol met dit soort titels. Sterker nog, je bent zelf wellicht ook begonnen met het lezen van dit artikel door de spannende kop. Want als je goed kijkt, zie je dat de vijf punten hierboven allemaal toepasbaar zijn op de titel van dit artikel. Een toelichting: in plaats van clickbait wordt ‘marketingtruc’ gezegd. De kop begint met een getal. Er staat dat ‘iedereen’ ergens intrapt. De woorden ‘bizarre’ en ‘intrappen’ zijn redelijk overdreven en onder de titel is een afbeelding te vinden die nieuwsgierigheid opwekt. Wellicht moet je nu schuld bekennen. Ben jij er ook ingetrapt? Vrees niet, dit artikel is niet bedoeld om je iets aan te smeren. Het is enkel geschreven om je bewust te maken van deze slimme marketingtruc die steeds meer bedrijven en websites toepassen om geld mee te verdienen. Wellicht kan je online advertenties nu iets beter filteren in de chaos dat het internet heet.
Enne… nu we toch journalistiek bezig zijn. Lees ook eens edutopper#25 – Fake News ontmaskerd: hét stappenplan
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.