Het is weer zover! Het is december en dat betekent dat de kerst in aantocht is. Iedereen wordt nu dan ook overrompelt met kerst reclames. De commercials van de verschillende merken en bedrijven worden op verschillende mediatype gedropt in de hoop dat mensen bij hun de kerstinkopen komen doen. Maar hoe komt de boodschap nu bij het publiek aan? Hier vier mediatypes uitgelegd.
Door: Larissa Kruit
TV
Het eerste mediatype wat vaak wordt ingezet voor de kerst commercials is de televisie. Via dit type proberen merken en bedrijven door middel van beeld met sterke storytelling de potentiële en bestaande klanten naar hun winkel of webshop toe te lokken. Een factor die hier een grote rol in speelt, is de emotie die de reclame over moet brengen. Zo zien we bij supermarktketens vaak dat aan het eind mensen met een speciale band rond om een tafel het kerstdiner zitten te eten. De band, die deze mensen met elkaar hebben wordt vaak hiervoor toegelicht. Het kan ook zijn dat de commercials niets met kerst te maken hebben, maar het product gewoon wordt aangeprezen in de hoop dat mensen dit aan hun geliefden cadeau doen. De televisie heeft een lichte en een donkere kant. Het is namelijk een medium waarmee de kijker vaak actief bezig is, alleen irriteren wij mensen ons ontzettend aan die reclames op tv. Daarnaast zijn we ook steeds vaker met onze telefoon en televisie tegelijk bezig waardoor de boodschap niet altijd aankomt.
Radio
Een ander mediatype, waar veel kerst reclames voorbij komen is de radio. Met dit medium wordt de focus gelegd op geluid en dus de audiobeleving. Voor deze commercials worden vaak de televisie reclames overgenomen. Alleen wordt hier meer gesproken om toelichting te geven of de emotie op te roepen aangezien het beeld nu niet kan spreken. Het gevaar van de radio is dat het vaak op de achtergrond staat en mensen het dus niet actief beluisteren. Hierdoor kan het dus zijn dat de boodschap niet bij de betreffende aankomt en er dus geen of minder winst voor merken en bedrijven aanwezig is.
Out of home
Ook buitenshuis worden we platgegooid met kerst commercials. Op het metrostation, langs de weg, maar ook in de winkels zelf. Overal komen we ze tegen. Dit mediatype maakt gebruik van beeld, maar in tegenstelling tot de televisie staat dit beeld vaak wel stil. De merken en bedrijven moeten dus vaak hun boodschap in een plaatje proberen over te brengen. Dit wordt vaak gedaan door het best moment uit de reclame te halen en daar tekst bij te zetten om de boodschap toe te lichten. Het gekozen moment is vaak het moment dat de meeste emotie omvat. Net als op tv worden niet alleen kerst commercials in deze tijd geadverteerd. Ook reclames van bijvoorbeeld een parfum merk waarin het product echt centraal staat komen regelmatig voor. Bij out of home reclames hebben marketeers niet de garantie dat hun boodschap aankomt. Mensen zijn namelijk met allerlei andere dingen bezig als ze buitenshuis actief zijn en zijn dus vaak niet actief met alle billboards bezig.
Social media
Tot slot hebben we nog het mediatype social media waar regelmatig kerst commercials op te zien zijn. Bij dit type is de focus op de eerste plaats op beeld en dus vaak ook video gezet. Wel kan het zijn dat als er geadverteerd wordt op bijvoorbeeld Tiktok de focus op het geluid komt te liggen. De muziek, die gekozen wordt is bij dit platform namelijk erg van belang en zo kan een merk of bedrijf dus ook makkelijker de aandacht trekken. Via social media worden vaak stukjes en soms ook de hele reclame van tv geplaatst. Ook worden er bepaalde producten en aanbiedingen aangeprezen om de klant maar naar hun winkel of webshop toe te lokken. Of dit medium een goede manier is om de boodschap over te brengen, hangt maar net af van waar in de customer journey dit wordt ingezet. Als mensen namelijk maar gewoon scrollen kan de boodschap hun voorbij gaan. Maar als ze echt naar informatie zoeken of het al bestaande klanten zijn is de garantie een stuk zekerder.
Voorbeeld
Een voorbeeld van een reclame die crossmediaal wordt gebruikt, is de reclame van de HEMA. Deze commercial wordt namelijk ingezet op de mediumtypen TV, social media en out of home. In de reclame ziet de kijker Sippie, de poes van de welbekende Jip en Janneke, die alleen achterblijft in huis. Sippie is hier erg bedroeft om, maar dan komt de folder van de HEMA binnen met Takkie op de voorkant. Takkie is de hond van Jip en Janneke. Sippie is dolgelukkig en tekent een hartje om het plaatje van Takkie heen. De ouders van het meisje, die de eigenaar van Sippie is, zien de folder in hun bed liggen met als gevolg dat het meisje Takkie tijdens de kerst uitpakt. In deze reclame is goed ingespeeld op de emotie. Daarnaast herkent de oplettende kijker Sippie al van de Sinterklaas reclame. Het verhaal gaat dus als het waren door. Dit zou de kijker er nieuwsgierig kunnen maken. Persoonlijk vind ik dit een erg leuke commercial, omdat ik echt medelijden krijg met Sippie als ik de Reclame bekijk. Daarbij vind ik de figuren Sippie en Takkie ook erg leuk.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.