Influencer marketing & retail in 99 woorden

99 woorden. Yep, dat is slechts een alinea. In deze rubriek dagen wij communicatieprofessionals uit om in exact 99 woorden de kern van (technologische) innovatie toe te lichten. Het liefst met een eigen visie erbij. De kracht zit ‘m immers in de eenvoud.

Influencer marketing is hot. Steeds meer communicatiebureaus ontwikkelen expertise op dit gebied. Hoe wordt influencer marketing ingezet en wat is de meerwaarde voor de mkb-retailer?

Drie insights:

  1. Er wordt veel samengewerkt met influencers, maar bureaus zijn nog zoekende. Want, wat betaal je en hoe meet je? Het is een eigen discipline die nog in de kinderschoenen staat.
  2. Influencers zijn zich steeds meer aan het professionaliseren. Zij bundelen hun krachten, bieden kant-en-klare campagnes aan en fungeren als bureau.
  3. Micro influencers worden steeds belangrijker. Vaak hebben zij een specifieke doelgroep (niches), actieve achterban en creëren daarom meer engagement. 

Wil je hierover meer weten? Docenten Komala Mazerant, Marije Brom en Iris Withuis publiceerden in februari een artikel op Frankwatching.com, waarin zij (op basis van interviews met een aantal Rotterdamse bureaus) vertellen over de meerwaarde van het inzetten van influencers voor de mkb-retailer. Lees het hele artikel hier