Blog

The Big Five – inzichten van Immersive Tech Week

Van 29 november tot 2 december kon je je in de Doelen volledig onderdompelen in de wereld van Immersive Tech tijdens de Immersive Tech Week. Van zelf ervaren in VR hoe je een case als rechercheur oplost, tot het tot leven brengen van een digital human. En van het creëren van absurdistische avatars tot daten in de metaverse. You name it en het werd aangestipt. Ja, we deden heel veel inzichten op. In deze Big Five proberen studenten Lieve en Sophie én ondergetekende ze te vatten in vijf alomvattende inzichten. Komen ze!

Door: Kim Stolk

1. Start with the user, work your way back to technology
Daar draait het om: de gebruiker via IT een goede ervaring bieden om hem mee te nemen in educatie, informatie, etc. Zodra de ervaring daadwerkelijk waarde toevoegt, dan zal de rest van de industrie ook meekomen. En ook dat is waardevol, want IT is in zoveel verschillende industrieën en op verschillende niveaus bruikbaar om de wereld een stapje vooruit te brengen. In de gezondheidszorg, het onderwijs, de politiek, bij maatschappelijke organisaties en tja, waar eigenlijk niet?!

Zo is technologie ook voor de politie onmisbaar geworden in dagelijkse bezigheden als opsporen, onderzoeken en opleiden. In de sessies die zij op de Immersive Tech Week verzorgden, werd verteld dat lesmateriaal van de Politieacademie wordt aangeboden in VR.  De omslag kwam in de coronatijd: VR bood hier de mogelijkheid om grote groepen mensen die niet samen mochten komen, toch dingen te laten oefenen. Daarnaast leidt de Politie Amsterdam forensisch rechercheurs op in VR en de Landelijke Eenheid neemt in VR plaatsdelicten op. Deze worden gedigitaliseerd en nagebouwd aan de hand van allerlei 3D-technieken. Dit maakt het mogelijk om daar in een later stadium naar terug te keren voor bijvoorbeeld aanvullend onderzoek of tijdens een rechtszaak. Handig!

2. Ook in de metaverse is sharing caring
Het delen van ervaringen met anderen (en de lol daarvan) is een heel natuurlijk gegeven voor ons. We delen liever met anderen, dan dat we alleen iets doormaken en we ons best moeten doen om die ervaring na te vertellen. Het samen beleven speelt ook in andere werelden een doorslaggevende rol in het succes. Het allerbelangrijkst is dat de user experience uitmuntend moet zijn (zie punt 1), zodat een gebruiker sneller geneigd is terug te keren. Maar op een goede tweede plaats staat de sharability van de ervaring. Welke mogelijkheden zijn er om te delen? En is daar een rol weggelegd voor de traditionele social media? PokémonGO wordt genoemd als een schoolvoorbeeld van het delen van een -in dit geval- AR-ervaring. Gebruikers waren er zó vol van, dat zij  zowel op de socials als in de fysieke omgeving ervaringen met elkaar uitwisselden.  

3. Sporten in de metaverse
Een van de vele booths aanwezig op de Immersive Tech Week was die van VRWorkout. Hier kon je een full body workout volgen in Virtual Reality. Dat moest ik natuurlijk uitproberen. Het was eerst wat onwennig, maar ik begon na een tijdje steeds beter te begrijpen hoe het werkte. Het is een intensieve game op basis van hand tracking. Zo moet je springen, squatten, opdrukken, op je plek sprinten en ga zo maar door. Voor elke goed uitgevoerde beweging krijg je punten. VRWorkout is ideaal om van je huiskamer een persoonlijke sportschool te maken. Zie jij jezelf al met een VR-bril op sporten? Ik vond het eerlijk gezegd gek klinken en ik zag er vast een beetje debiel uit, maar het was wel een hele leuke ervaring! Nu maar hopen dat er geen beeldmateriaal van is…

4. AR gaat een grote sprong maken
Over AR gesproken. Binnen Immersive Tech (IT) zijn veel ontwikkelingen zichtbaar, maar ééntje lijkt de overkoepelende boodschap van de Immersive Tech Week samen te vatten: de Extended Reality (XR) industrie komt op dit moment uit de pilot fase. De toepassingen zijn geen toekomstmuziek meer, maar zijn alive and kicking in het hier en nu. Virtual Reality biedt al veel bruikbare electronica voor consumenten, maar de vervolgstap is dat Augmented Reality een sprong gaat nemen. AR wordt momenteel bekeken via een smartphone of tablet, maar er bestaan daarnaast zelfs al speciale AR glasses die het virtuele toevoegen aan de fysieke wereld. Dit maakt dat AR een enorme potentie heeft om onze mobiele telefoons te vervangen. Wat is daarbij van belang? Lichtgewicht brillen ontwerpen met een small form factor, een hoge resolutie en een grote field of view. De kracht van AR zit ‘m in het volgende: any place, any time, any device.

5. Gezocht: communicatieprofessionals!
Nog heel even over de metaverse. Voor velen is dit een abstract en ongrijpbaar begrip. Een nieuwe wereld, waarin merken en mensen (al dan niet in de vorm van avatars) aanwezig zijn en nieuwe ervaringen kunnen opdoen, kunnen leren, maken, beleven en veel meer dan dat. Het klinkt fantastisch, maar voordat dit allemaal kan moet er überhaupt wel content zijn. En daar ligt ruimte voor communicatieprofessionals, content creators, editors, you name it. De ruimte moet gevuld gaan worden met toffe, waardevolle en entertaining content. Content die ervoor zorgt dat we moeiteloos van de universe in de metaverse stappen. Are you ready?!

 

Credits beeld: Darlene Alderson via Pexels

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.