Smart Words: Visie is je strategisch startpunt

In de rubriek Smart Words geeft steeds iemand anders een tip voor een interessant boek, blog, vlog of tv-serie.  Omdat ze kunnen inspireren of een belangrijk inzicht kunnen meegeven. Deze keer een gesprek met Betteke van Ruler. Haar nieuwe boek ‘Handboek Communicatiestrategie’ is uit. En, we krijgen tevens de uitnodiging om deel te nemen aan het Agile Marketing Congres. Gratis! Hoe mooi is dat!

“Het gevaarlijke van agile werken is dat mensen teveel in het doen schieten. Actie zonder strategie is een nachtmerrie”.  Betteke van Ruler, emeritus hoogleraar Communicatie en stevig aan de weg timmerend in haar tweede carrière, geeft met deze stevige uitspraak meteen de why van haar nieuwste boek: Handboek Communicatiestrategie, agile methode voor strategieontwikkeling.

Door: Mariëlle Roozemond

Op 12 januari spreekt Betteke van Ruler op het Agile Marcom Jaarcongres dat dit jaar remote plaatsvindt. Hogeschool Rotterdam is lid van het Agile Consortium. Studenten en docenten kunnen gratis deelnemen aan activiteiten. Meer informatie en registreren:  https://agilemarcom.nl/#events

Voortdurend ontdekken en checken
“Een strategie maak je nooit in je eentje en is nooit af. Je bent dus voortdurend aan het ontdekken en checken. Daarbij heb je een model nodig dat daarbij past. Het Strategisch Communicatie Frame helpt daarbij. Maar nu, na 6 jaar ermee te hebben gewerkt, heb ik de bouwstenen helemaal opnieuw gevuld. Ik ben de strategie- en marketingliteratuur ingedoken en heb checklisten gemaakt hoe je elke bouwsteen zou kunnen vullen. Daardoor sluit de taal ook beter aan op de omgeving van de communicatie-afdeling.”

“Het belangrijkste inzicht dat ik in de jaren na publicatie van De Reflectieve Communicatie Scrum over agile heb opgedaan is de plaats die visie in moet nemen. Visie is het allerbelangrijkst. Het vormt je strategische startpunt. Visie is het antwoord op de grote vragen: Wat is er aan de hand? Wat moet er gebeuren? Ik zie dat afdelingen Communicatie daar de meeste moeite mee hebben.”

S.O.S.-communicatie
“Een visie hebben betekent dat je weet welke toegevoegde waarde je kunt hebben. Het valt me op dat er nog best veel communicatieteams werken volgens de principes van S.O.S.-communicatie: Sending Out Stuff. Daarmee geef je onbedoeld een boodschap af van maakbaarheid: dat je de omgeving kunt veranderen door iets naar buiten te brengen.”

“Maar als je doelstellingen formuleert, betekent dat ook dat je laat zien dat je op koers bent. Dat is de accountability. Wat wil je bereiken en hoe kun je verantwoording afleggen over die ambitie? Dat moet je checken. Maar het begint al eerder, al bij de opstelling van je strategie moet je steeds checken bij je sponsors of het wel klopt dat je die kant op wilt. Strategisch gebruik van het Frame biedt houvast bij dit proces en zorgt dat de samenhang inzichtelijk blijft, ook voor de omgeving van het communicatieteam. Dan toon je leiderschap in communicatie.”


Dit interview is ook geplaatst op agilemarcom.nl, de site van Agile Marcom Consortium

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.