The Big Five – Het belang van graphic design

Opvallen in deze snelle, visuele wereld is voor alle merken een grote uitdaging. Creativiteit en design bepalen hoe een merk spreekt, zich voortbeweegt, aanvoelt en de doelgroep aantrekt. Maar wat maakt nou dat een merk zich op een sprekende manier onderscheidt? Hierbij is de rol van graphic design belangrijker dan ooit. Graphic design draait om het om het visueel vormgeven van ideeën, met als doel om mensen en merken te verbinden. Maar wat maakt deze trend zo relevant om op in te spelen?  In dit artikel lees je 5 redenen waarom graphic design van belang is voor merken.

 Door: Floren Bout 

1 – Onderscheidend vermogen
Graphic design bepaalt hoe een merk aanvoelt en aantrekt. Het geeft de essentie van het merk weer. Met een aantrekkelijke huisstijl en mooi design valt een merk op tussen concurrenten. Goed grafisch ontwerp zorgt ervoor dat een merk onderscheidend is. Grafische vormgeving biedt de mogelijkheid om alle unieke aspecten van het merk te benadrukken om zo op te vallen. 

2 – Herkenbaarheid
Met graphic design kan een merk beïnvloeden hoe de doelgroep het merk ziet. Dit maakt de inzet van grafische vormgeving van grote waarde bij alle interacties tussen een merk en de doelgroep. Grafisch ontwerp maakt de identiteit van een merk visueel. Het consistent doorvoeren van de huisstijl in alle communicatieacties, zorgt voor herkenbaarheid en duidelijkheid. Ook zorgen esthetisch aantrekkelijke beelden voor positieve indrukken van het merk. Met goede grafische communicatie kan een merk zichzelf implanteren in het geheugen van de doelgroep. 

3 – Effectief communiceren
Een sterk graphic design geeft de boodschap van een merk op de beste manier weer. Bij graphic design gaat het niet alleen om dat het design er mooi uitziet. Het vertelt ook een boodschap die in één oogopslag duidelijk wordt met een sterk ontwerp. Het is de kunst om verwarring te voorkomen om zo met een goed ontwerp de communicatie te vereenvoudigen. Dit zorgt voor duidelijkheid, betrouwbaarheid en professionaliteit. Als informatie visueel wordt gepresenteerd, is deze makkelijker te begrijpen en onthouden. Ook beïnvloedt design de mate waarin mensen zich aangetrokken voelen tot een merk. Als een merk visuele aantrekkingskracht heeft, dan komt het geloofwaardiger over. 

4 – Inspelen op emotie
89 procent van de aankoopbeslissingen wordt genomen op basis van emotie. Een sterk ontwerp roept emoties als bewondering, verbondenheid en zelfs verliefdheid op. De klant vindt door middel van design aansluiting met het merk. Mensen worden van nature getrokken door beelden en geven de voorkeur aan een mooier ontwerp. Graphic design gaat echter niet alleen over het maken van mooie ontwerpen. Bij een sterk ontwerp is er evenwicht tussen schoonheid en functionaliteit.  

5 – Versterkte merkloyaliteit
Een krachtig design zorgt ervoor dat beeld en tekst effectief en verleidelijk worden ingezet, zodat de doelgroep zich met het merk wil verbinden. Design is bedoeld om ideeën over te brengen en om te inspireren. Als alle touchpoints goed zijn ontworpen en alles bij elkaar past, dan klopt de gehele ervaring. Hiermee wordt de klant in zijn aankoop bevestigd en dit leidt vervolgens weer tot loyalere consumenten. Loyaliteit zorgt ervoor dat klanten terugkomen en positief spreken over hun ervaring. Zo kan grafisch ontwerp van overtuigende waarde zijn en mensen inspireren om actie te ondernemen. 

Een sterk grafisch ontwerp zorgt ervoor dat de boodschap van een merk wordt overgebracht aan de stakeholders. Daarnaast zorgt het voor betrouwbaarheid en professionaliteit van een merk, waardoor meer mensen loyaal aan het merk worden. Met graphic design brengt een merk een bepaalde boodschap over. Als stakeholders deze boodschap begrijpen en hierachter staan, ontstaat er verbinding tussen deze partijen. Graphic design is dus van groot belang voor merken om deze verbinding te realiseren.

 

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.