De communicatiearchitect in 99 woorden

99 woorden. Yep, dat is slechts een alinea. In deze rubriek dagen wij communicatieprofessionals uit om in exact 99 woorden de kern van een (technologische) innovatie toe te lichten. Het liefst met een eigen visie erbij. De kracht zit ‘m immers in de eenvoud.

Een nieuw jaar betekent ook weer nieuwe uitdagingen. Topexperts hebben de 12 grootste uitdagingen in het communicatievak voor de komende jaren op een rijtje gezet. Eén daarvan was voor mij een echte eyeopener.

Door: Rose van den Hoven

In de toekomst zijn communicatieprofessionals verleden tijd *slik*, we spreken dan van communicatiearchitecten. Althans, als we ons vak verder weten te ontwikkelen en het niet verliezen aan de designers en gedragswetenschappers om ons heen. Een hele uitdaging, maar ook een unieke kans om communicatie naar een hoger niveau te tillen. Daden spreken luider dan woorden, en dat is precies waar de moderne communicatieprofessional naar gaat handelen. Het toekomstperspectief van de communicatiearchitect: we vertellen niet meer wat iemand moet doen, maar creëren door middel van slimme vormgeving (denk aan nudging en gamification) een omgeving waarin mensen vanzelfsprekend het juiste doen.

Nudge, nudge