Crisiscommunicatie in 99 woorden

OVER DE DO’S EN DON’TS IN CRISISCOMMUNICATIE IS ER SINDS DE OPKOMST VAN HET CORONA-VIRUS AL WEER VEEL GEZEGD EN GESCHREVEN. MOOI, DACHT EVA DE BRUIN,  MAAR IS HET NIET VAN BELANG OM EENS TE KIJKEN NAAR WAT DE ERVARING ONS HEEFT GELEERD IN EEN SOORTGELIJKE CRISISSITUATIE? DIE VAN HET EBOLA-VIRIS BIJVOORBEELD. ZE GING OP ZOEK EN VOND EEN ARTIKEL VAN FRANK PETERS. IN 99 WOORDEN BESCHRIJFT ZE DE KERN. En WIL JE MEER WETEN. KLIK DAN VOORAL EVEN DOOR.

Door: Eva de Bruin 

Bij het handelen in crisissituaties, zoals Ebola destijds en nu Corona, is het essentieel om vanuit de organisatie met één gezicht of stem de leiding te nemen en hier zorgvuldig mee om te gaan. Naast een empathisch vermogen moet er worden aangetoond dat de organisatie aan een oplossing werkt. Het gaat in deze tijd om het luisteren naar de omgeving en daarbij is een communicatie die openstaat voor response en feedback, meer dan gewenst. Tijdens de Ebola-crisis zette Frank Peters tien adviezen voor leiders tijdens een crisissituatie op een rij. Het is een artikel uit 2014 maar volgens mij nog altijd uitstekend te gebruiken voor de crisis waar we nu in zitten.

Meer weten?
Frank Peters heeft naast dit artikel ook het boek Crisiscommunicatie voor iedereen geschreven, en daarin uitgebreid een uitleg over de aanpak bij Crisissituaties. (Peters, Crisiscommunicatie voor iedereen, 2018)


Bronnen:
Peters, F. (2018). Crisiscommunicatie voor iedereen. In F. Peters, Crisiscommunicatie voor iederen (p. 138). Futuro Uitgevers.
Peters, F. (2014, Oktober 28). Wat leiders moeten doen als een crisis uitbreekt, 10 onmisbare adviezen. Opgehaald van Adformatie: https://www.adformatie.nl/carriere/wat-leiders-moeten-doen