Blog

The Big Five – Juiste tone of voice raken

Stel je voor: je bent net begonnen bij een nieuw bedrijf en moet schrijven volgens hun tone of voice. Het lijkt een uitdaging, maar met handige richtlijnen schakel je moeiteloos tussen verschillende schrijfstijlen. Deze praktische tips helpen je om de perfecte toon te vinden, of het nu gaat om een volledig artikel of een kort stukje voor de website.

Tijdens mijn stage moest ik schrijven volgens een nieuwe tone of voice. Ik paste mijn schrijfstijl aan om de doelen van vtwonen te bereiken en schakelde tussen verschillende schrijfwijzen: commercieel, verhalend en meer. Het aanpassen en beheersen van de tone of voice vergt tijd en oefening, maar elke ervaring hielp me om zakelijk schrijven beter onder de knie te krijgen. Nu deel ik graag mijn waardevolle inzichten en handvatten met jullie.

Tip 1 – Doe onderzoek naar de tone of voice van je bedrijf
De eerste stap is om goed onderzoek te doen naar de gewenste tone of voice. Begin niet zomaar met schrijven, want dan heb je geen richtlijn. Het wordt dan veel moeilijker om je aan te passen aan de schrijfstijl van het bedrijf. In mijn geval kreeg ik aan het begin van mijn stage een handig document met richtlijnen over de gewenste tone of voice.  

Krijg je dit niet? Dan kun je naar voorbeeldartikelen kijken of vragen naar een kort documentje met de belangrijkste regels. Soms gaat het om eenvoudige woorden of formuleringen, maar je moet ze wel kennen om ze als basis te gebruiken voor je eigen schrijfwerk. 

Tip 2 – Verdiep je in het medium
Creëer een overzicht voor jezelf en schrijf hierin per medium op welke tone of voice wordt gebruikt. Dit helpt je bij het schakelen tussen verschillende artikelen en stijlen en biedt een leidraad. Hierbij is het belangrijk dat je deze teksten afzonderlijk van elkaar ziet, zodat je je kunt focussen op de formulering en je jezelf als het ware ‘dwingt’ om in die specifieke stijl te schrijven.  

Door je bewust te zijn van de vereisten van elk medium, vergroot je je aanpassingsvermogen en ga je met meer vertrouwen aan de slag met diverse schrijfopdrachten. 

Tip 3 – Maak gebruik van diverse voorbeelden 
In het begin maakte ik regelmatig gebruik van voorbeelden van het bedrijf. Zo leer je de gewenste schrijfstijl beter kennen en kun je deze toepassen in je eigen werk. Door de juiste schrijfstijl naast mijn eigen artikel te leggen, kon ik snel zien waar overeenkomsten en verschillen zaten. Het zijn vaak de details die de tekst herkenbaar maken. Zorg er dus voor dat je deze details uit het voorbeeld markeert, zodat je ze kunt verwerken in je eigen artikel.  

Tip 4 – Lees je tekst na met een andere bril op
Het nalopen van je tekst is een van de belangrijkste stappen bij het schrijven van artikelen, of je nu voor een nieuw bedrijf schrijft of voor jezelf. Het is lastig om je eigen tekst kritisch te beoordelen, omdat je er zo bekend mee bent. Controleer je tekst dus niet meteen na het schrijven, want vaak lees je dan over bepaalde woorden heen.  

Neem even een pauze, strek je benen en pak wat te drinken. Duik dan weer uitgerust in je tekst en lees deze desnoods hardop voor. Zo vind je per zin en alinea sneller woorden die je weg kan laten of anders kan formuleren. Hier is nog een extra tip: gebruik de zoekfunctie (Ctrl + F) om stopwoordjes of woorden die in het bedrijf een no-go zijn eruit te filteren. Zo zorg je ervoor dat je tekst voldoet aan de gewenste tone of voice. 

Tip 5 – Benut de kracht van feedback
Last but not least: feedback is een cruciaal middel om beter te worden in het schrijven met een andere tone of voice. Vraag om specifieke feedback met voorbeelden, want deze maken direct duidelijk wat al goed gaat en wat je nog kan aanpassen. Verzamel de feedback in een document, zodat je je aandachtspunten kunt bijhouden en je eigen geschreven artikelen kunt monitoren. Zo kun je gericht werken aan het versterken van je schrijfstijl en het nauwkeurig afstemmen ervan op de gewenste tone of voice. 

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.