Hoe de OC stukje bij beetje bijdraagt aan een ‘wij’ gevoel
De opleidingscommissie adviseert de directie en het management gevraagd en ongevraagd over het onderwijs, het examenreglement en de uitvoering of verandering daarvan. In deze rubriek stap je in de schoenen van een commissielid en bekijken we met een kritische blik en vanuit een creatieve invalshoek de verschillende thema’s waar de opleidingscommissie zich de afgelopen periode over heeft gebogen.
Door: Lindsey Zimmerman
De afgelopen anderhalf jaar zou ik, als tweedejaarsstudente, niet direct omschrijven als een jaar van het leggen van nieuwe contacten, het maken van nieuwe vrienden en het opdoen van nieuwe ervaringen. Waar het eerste studiejaar voor ons had moeten beginnen met een inspirerende bedrijfssafari, begon het voor velen – inmiddels tweedejaarsstudenten – achter het bureau van de slaapkamer of het studentenhuis. Online lessen ontnamen ons het gezellige praatje bij de koffieautomaat en gooiden roet in het eten voor de fantastische reis naar Brussel. Als kers op de taart werd het uitje dat dit jaar dan wel in het vooruitzicht lag, schaatsen op de Rotterdamse schaatsbaan, afgelast door noodweer.
Na de coronapandemie is het gevoel van binding tussen zowel studenten onderling als tussen student en docent aanzienlijk gedaald. Waar geïsoleerd thuiswerken tijdens de intelligente lockdown de overhand nam, verdween het gevoel van saamhorigheid op locatie naar de achtergrond. De kans om deze achterstand in te halen hebben we tot dusver nog bijna niet gekregen, maar tussen de coulissen is de opleidingscommissie druk bezig met het realiseren van een stukje ‘wij’ gevoel.
Een waakhond die zich buigt over de agendasetting
Als we spreken in termen van het vak Media, fungeert de opleidingscommissie als een soort waakhond die zich continu buigt over de agendasetting. “We organiseren niet direct uitjes, maar kunnen worden gezien als een signaalfunctie naar de opleidingsmanager wanneer we constateren dat de binding er op achteruit gaat”, vertelt Maaike van Amerongen-Kettenis, lid van de opleidingscommissie. “We hebben een controlerende functie en geven door te luisteren naar zowel docenten als studenten aan waar meer of juist minder van nodig is.”
En binding heeft heus niet enkel te maken met het ondernemen van gezamenlijke activiteiten. “Neem bijvoorbeeld de klassensamenstelling van jaar één. Veel studenten gaven bij ons aan dat zij, mede door de online vorm van het onderwijs, hun klasgenoten niet kenden. De binding bij het leerteam was veel groter dan in de eigen klas.”, aldus Maaike. “In jaar 1 is daarom nu afgeweken van twee halve klassen naar groepen van twintig studenten.” Nu de verandering is doorgevoerd, blijft de opleidingscommissie een kritische meedenker. “We blijven ons continu afvragen of de verandering het gewenste effect bereikt, of we dit ook moeten doorvoeren in andere jaren of dat we het zelfs geheel terug moeten draaien.”
Nauwe contacten
Dit doet de opleidingscommissie uiteraard niet alleen. Maaike vertelt: “In het leerteam van het nieuwe jaar drie is de ene helft van het leerteam op stage, terwijl de andere helft de minor volgt. Wij als opleidingscommissie vragen dan bijvoorbeeld aan de ontwikkelaars van het vak hoe zij dit voor zich zien. Hebben de studenten binnen het leerteam nog wel voldoende contact met hun oude klas? En krijg je de andere leerroutes nog wel mee?” De opleidingscommissie heeft continu contact met andere commissies, het management en de andere instellingen, ook buiten CMI, om de binding binnen de opleiding te bevorderen.
Van een gezellige docentenkamer naar het zolderkamertje
“De coronapandemie zette ons allen op scherp. Er veranderde niet alleen veel voor de studenten, maar ook voor docenten. Zij gingen van lesgeven voor een volle collegezaal naar het lesgeven achter een scherm, waar één van de studenten met een beetje geluk zijn of haar camera aanzette. En van gezellige volle docentenkamers met veel informeel overleg en altijd een luisterend oor, gingen zij naar kamertje op zolder of naar een keukentafel met rondrennende kinderen om hen heen. We zijn er ook voor hen.” Maar hoe creëer je dan online binding? “Als opleidingscommissie vergaderen we regelmatig over dit soort vraagstukken, maar vragen ook naar concrete acties van bijvoorbeeld het management. Maar die concrete acties kosten tijd. De vruchten werpen zich vaker pas later af.”
Of de binding dan helemaal uit het oog is verloren voor ons tweedejaarsstudenten? Nee, dat denk ik niet. Ik zie hoe docenten betrokken zijn bij hun studenten. Hoe ze fanatiek deelnemen aan een georganiseerd 30 seconds-toernooi voor het vak event management en hoe we elkaar in de wandelgangen steeds vaker vrolijk mogen begroeten. Binding begint bij jou, ongeacht of je nu docent, student of conciërge bent. Laten we ons daar samen hard voor maken!
Heb je een vraag, opmerking of suggestie voor de opleiding na het lezen van dit artikel? Of vind je dat een bepaald thema op de agenda moet worden gezet? Stuur dan een e-mail naar de opleidingscommissie van de opleiding communicatie. De opleidingscommissie neemt jouw onderwerp dan mee in de volgende vergadering, zodat het aan de kaak gesteld kan worden. We horen graag van je!
CONTACTGEGEVENS
Lindsey Zimmerman
1013211@hr.nl
Advieslid opleidingscommissie
Maaike van Amerongen-Kettenis
m.l.van.amerongen@hr.nl
(Gekozen) Lid opleidingscommissie
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.