Blog

The Big Five – Organisatieverhalen in commercials

Het was je vast al opgevallen, maar er is een nieuwe trend in commercial land: storytelling in de vorm van organisatieverhalen. Verschillende merken en organisaties proberen klanten te werven door originele verhalen. Het verhaal moet zorgen dat mensen hun beter onthouden en daarnaast brengt het emotie over wat zorgt voor verbinding door middel van herkenning. Hier volgen vijf commercials van verschillende merken en organisaties waarin het organisatieverhaal wordt uitgepluisd.

Door: Larissa Kruit

1 –Picnic ★★★★★

In deze commercial zien we het welbekende wagentje van Picnic door de kletsnatte straten van een woonwijk rijden, terwijl een aantal bewoners de regen moeten doorstaan om boodschappen te doen bij de supermarkt. Dit moet duidelijk maken dat Picnic de boodschappen gewoon bij de klant zelf bezorgt en dat de klant er dus niet voor de deur uit hoeft. Vervolgens klaart het weer op en rijdt het karretje een boerderij op. Hiermee geven ze duiding aan het feit dat alle producten vers zijn. Door het wagentje tot slot naar een klant te laten rijden, terwijl er een vrachtwagen van een supermarkt voorbij rijdt met veel uitstoot, geeft Picnic aan dat de boodschappen zonder omweg bij de klanten thuis komen en dit beter is voor het milieu. Met deze commercial staat Picnic sterk in zijn schoenen, omdat ze het wagentje een personificatie hebben gegeven waardoor er meer emotie overgedragen kan worden. Ook zijn de waarden van de organisatie zo erg door het verhaal geweven, dat het niet te duidelijk is dat dit de waarden van het bedrijf zijn. Het hoort echt bij het verhaal en wordt niet eventjes op gedreund.

2 – Old Amsterdam ★★★★✩ 

Bij dit organisatieverhaal gaan we terug naar het begin van Old Amsterdam. We zien hoe en waarom de organisatie begonnen is. Hierna wordt nog kort gekeken naar hoe het gegroeid is en waar ze nu staan. Ook worden er nog een aantal waarden van het bedrijf genoemd. De bedenker van Old Amsterdam ging samen met nog een aantal anderen opzoek naar een bepaalde smaak van kaas na zelf een bepaalde smaak kaas op de markt geproefd te hebben en opende vervolgens een kaaspakhuis in Amsterdam. We zien de bedenker met de anderen achter een werkbank staan en kaas maken, wat vervolgens geproefd wordt. Dan zegt de bedenker: “Bitter maar toch smeuïg”. Vervolgens zien we dat een wat oudere man kaas in een zaak verkoopt, waar een meisje uit huppelt na kaas te hebben gekregen. De bedenker is te herkennen aan het petje op zijn hoofd, maar voornamelijk zijn snor is een punt van herkenning. In dit organisatieverhaal komt echt goed naar voren waarom het bedrijf is begonnen en wat ze precies maken. In het verhaal is er ook een duidelijke held terug te vinden. Wel maakt het stukje geschiedenis het niet voor iedereen even interessant en zou het bedrijf zich nog iets beter kunnen focussen op wat stakeholders in de toekomst kunnen verwachten.

3 – Odido ★★★✩✩ 

Met deze commercial probeert Odido zich voor te stellen bij nieuwe en vaste klanten na de samenvoeging van meerdere providers. Aan het begin zien we dat meerdere mensen van verschillende leeftijden bezig zijn met verschillende bezigheden. Vervolgens worden ze allemaal gebeld door Odido, die zich vervolgens voor gaat stellen door verschillende waarden te noemen. Terwijl deze waarden worden vertelt komen er beelden voorbij die hieraan zijn te koppelen. Zo zien we bijvoorbeeld een jongen die doof is en in gebarentaal mee eens uitbeeld als Odido zegt dat iedereen mee moet kunnen doen. Ook zien we een man die een oproep negeert en met zijn dochter gaat spelen als Odido vertelt dat het menselijker kan. In de commercial kan Odido erg goed vertellen wat precies hun waarden zijn. Ook komt er goed naar voren wie ze precies zijn en dat iedereen bij het bedrijf terecht kan.

4 – Chocomel ★★★✩

 In deze reclame zien we verschillende soorten mensen voorbij komen. Iemand die overal een feestje van maakt, iemand die even de boel de boel laat, iemand die zelf bepaalt hoe iets gedaan wordt en daar een feestje van maakt, iemand die het eens zelf iets gaat aanpakken en er een vrolijke draai aangeeft enzovoort. Deze beelden zien er vervreemdend en grappig uit, wat ervoor moet zorgen dat de reclame onthouden wordt. Door al deze verschillende mensen in beeld te brengen, wil Chocomel dan ook zeggen dat het er voor iedereen is. In deze reclame wordt door Chocomel erg goed aangegeven dat de organisatie er voor iedereen is. Ook zijn er ervaringen van verschillende mensen in gezet, wat de reclame sterk maakt. Tot slot wordt er een grappige draai aangegeven, zodat het op het netvlies blijft zitten.

5 – Always ★★✩✩✩

Aan het begin van de commercial zien we een jonge vrouw, die aan het kunstschaatsen is op het ijs. Vervolgens vertelt ze welke waarden Always allemaal heeft en wat het voor haar zo fijn en belangrijk maakt. Een waarde van Always is bijvoorbeeld dat vrouwen zich kunnen blijven bewegen zonder de angst te hebben door te lekken. Tijdens dat ze dit vertelt schaatst ze vooral, maar op een gegeven moment komt ze ook in de kleedkamer terecht. Met deze reclame wil Always duidelijk maken, dat zij ervoor willen zorgen dat vrouwen zich prettig blijven voelen en kunnen blijven bewegen waar in de menstruatiecyclus ze ook zitten. Always weet heel goed het verhaal en dus de ervaring van een persoon te vertellen. Ook een aantal waarden weet Always terug te laten komen in hun commercial. Wel zou Always nog iets meer aandacht kunnen besteden aan de waarden en kunnen vertellen wie ze zijn.

 

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.