Edutopper – Takkewater

“Trots op dit team van de Hogeschool Rotterdam, opleiding Communicatie. Zij wisten met een geweldige creatieve presentatie de Dragon’s Den te winnen bij het vak I-lab. Dat deden ze op een wel heel bijzondere manier voor de opdrachtgevers van Tranquiloo”. Dat postte docent Marcel Verbakel op zijn persoonlijke Facebook.

En met ‘ze’ bedoelt hij Lotte de Man, Emma Hartensveld, Loveleen Sharma en Vicky Vijg. Vol energie waren zij iedere week bezig met het jaar 3 vak I-labs (Innovation lab). De externe opdrachtgever had wel een mooie naam en trendy product/design ontwikkeld: “Tranquiloo muntwater”. Maar in alle eerlijkheid vroegen zij zich af; doen we het wel goed? Is dit wel zo’n bijzonder product? Moeten we ons wel op festivalgangers richten en tegen welke prijs moeten we het aanbieden?

Het team ging voortvarend aan de slag. En dat deden ze aan de hand van ”de Lean Startup” methodiek van Eric Ries. In de eerste vijf lessen is uitvoerig stilgestaan bij deze methodiek die een hele andere mindset van studenten vraagt. De aanpak, waarin het Lean- denken wordt toegepast op het proces van innovatie, maakt het mogelijk de juiste dingen te meten, het product aan te passen en opnieuw te testen. Resultaat: je zult minder tijd en geld verspillen.

En dat heeft het team zeker gedaan. In de tussenpresentatie kwamen ze met een vernieuwend concept inhakend op de trend van lokale producten in afkomst en signatuur. “Takkewater” was geboren (hoe Rotterdams wil je het hebben?). Uit onderzoek kwamen ook interessante insights. Zo waren er mensen die “Takkewater” zouden gebruiken om er een maskertje van te maken. Dat kon dus mooi worden meegenomen in de propositie. Het concept werd gelijk al omarmt door de opdrachtgever. Best wel onverwacht voor het team, want de opdrachtgever had toch een iets andere briefing gegeven. Een nieuw design werd ontwikkeld en in verschillende fases werden de prototypes getest. Ook werd prijsonderzoek gedaan en geobserveerd bij een groot aantal horeca hotspots hoe “Takkewater” werd ontvangen. De Takkewater Facebook pagina staat inmiddels boordevol leuke, interessante content, met een Rotterdamse pen geschreven. Inmiddels is het design definitief, is het in productie en gaan de eerste flesjes “Takkewater” verkocht worden. Te beginnen in Rotterdam, maar het zal mij niet verbazen als het rap ook buiten 010 verkocht gaat worden. Want een uniek concept met ambitieuze studenten zijn toch belangrijke factoren om deze innovatie te laten slagen. Ja toch, niet dan!

Door: Marcel Verbakel