Enthousiasme. Het vormt de basis van ons platform. In deze rubriek delen we de prestaties van studenten waar we blij van worden. Neem het adviesrapport van deeltijdstudenten Jaimy Hartman, Lara Poleij en Rosanne Boudestijn voor de cursus Overheidscommunicatie. Hoe komt de Belastingdienst definitief van die blauwe envelop af? Hoe zorgen we dat Nederland zijn zaken met de belastingdienst digitaal gaat regelen?
Door: Ron van den Berg, docent Communicatie
Gastdocent Sander van der Kraan, strategisch communicatieadviseur Belastingdient & Ministerie van Sociale Zaken & Werkgelegenheid, zat er klaar voor woensdagavond 2 november. Zes weken eerder had hij de opdracht gebrieft: hoe kunnen we de campagne ‘Vaarwel blauwe envelop’ een extra impuls geven? Die avond zagen we over de volle breedte sterke presentaties.
De crux: wantrouwen tackelen, angst wegnemen
De presentatie en het advies van Jaimy, Lara en Rosanne sprong er extra uit. In rapporten van de Nationale Ombudsman detecteerden ze een specifiek wantrouwen onder oudere internetgebruikers ten opzichte van online administratie.
Met fieldresearch – enquêtes en interviews – diepten ze dat inzicht verder uit en ontdekten dat oudere internetgebruikers vaak onzeker zijn als het gaat om online zaken regelen, dat ze bang zijn om fouten te maken en dat ze veel behoefte hebben aan betrouwbaar gemak. Het advies sloot daar naadloos op aan:
- Verbeter de inhoudelijke kennis van de target audience: liefst in interactie met de doelgroep. Organiseer rondetafelbijeenkomsten op vertrouwde plekken.
- Vergroot try-outmogelijkheden: laat de target audience laagdrempelig en veilig oefenen met online aangifte. Bijvoorbeeld met leentablets en anonieme oefenaccounts.
- Bouw de optie van (na)controle door een vertrouwenspersoon in: in het proces een familielid of vriend kunnen machtigen om mee te kijken met de officiële aangifte.
Met een sterke, professionele presentatie, smaakvolle visuals en de juiste focus op de sterke punten van het advies wonnen ze de trofee van die avond: één van de laatste blauwe enveloppen ingelijst.
3 learnings
Wat steken we op van deze Edutoppers?
- Maak gebruik van de kennis van de target audience (ervaringsdeskundigen!). Het is aan de communicatieprof om de oplossingen te ontsluiten. Dat zorgt voor adviezen ‘van binnenuit’ de case. En niet van buitenaf.
- Durf – als communicatieprofessional – ook interventies in een businessproces voor te stellen. Zoals de vertrouwenspersoon die meekijkt bij aangifte. Mits onderbouwd en met goede verwijzing naar de (communicatie)doelen.
- Je pitch is geen samenvatting van je onderzoeksrapport. Je pitch is een oorspronkelijk, enthousiast verhaal met een goede mix van inhoudelijke diepgang, verzorgde vorm en de spotlights vol op de sterke punten van het advies.
Kortom: als we nu niet heel snel definitief vaarwel kunnen zeggen tegen die envelop…
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.