Compliment aan Ralf Hillebrand

Complimentjes. We worden er blij van. En daarom geven we ze ook graag. Dit keer ons compliment aan Ralf Hillebrand. De rots in de branding als het gaat om de tips & trics rondom MS TEAMS. In tal van instructiefilmpjes heeft hij iedereen binnen de hogeschool – en naar later bleek ook erbuiten – wegwijs gemaakt in hoe de lessen online konden worden aangeboden.
Tijd voor een complimentenkaartje. En ook dit keer gewoon in zijn brievenbus. We nemen contact met hem op. Om zijn reactie eens te peilen…

Door: Agaath Flikweert 

“Wat ik dacht toen ik dat kaartje zag? Natuurlijk voelde ik me vereerd. Wat een lovende woorden. Maar goed, aan de andere kant ook wel moeilijk om te lezen. Ik kan zoiets toch lastig tot mij nemen en echt ‘dank je wel’ zeggen. Misschien moet ik dat leren, maar heel eerlijk, ik vind nog steeds dat het meer een collectief compliment moet zijn. Het is en blijft bewonderenswaardig dat we in deze waanzinnige tijd het onderwijs online zo snel hebben vormgegeven. Dat we op donderdag hoorden dat we dichtgingen en dat we op maandag – alsof het de gewoonste zaak van wereld was – de online lessen klaar hadden staan. Natuurlijk, sommige opleidingen hebben een week van bezinning ingelast en achteraf was dat misschien ook wel wijzer geweest. Maar het feit is en blijft dat we met z’n allen onze stinkende best hebben gedaan. En ja, als ik in dat traject wat heb kunnen helpen met tips en trics, dan vind ik dat fijn. Maar ik blijf het toch vooral als een onderdeel van mijn werk zien.”

Vlogger
Ralf is docent bij de lerarenopleiding, drie dagen per week. De twee andere dagen is hij verbonden aan de Werkplaats Onderwijsleertechonologie, kortweg WOLT. Hij hield zich in eerste instantie voornamelijk met het online magazine ‘Onderwijs op Afstand’ bezig. Een magazine dat in een sneltreinvaart in elkaar werd gezet om de docenten te ondersteunen in het (vorm)geven van hun online lessen. In dat magazine zaten ook wat instructievideo’s. Ralf: “Toen die filmpjes goed bleken te werken, was dat voor mij de stimulans om door te gaan. In eerste instantie ging het om tal van instructiefilmpjes over alles wat er mogelijk is binnen MS TEAMS. Daarna werden het ook webinars en soms zelfs trainingen op maat bij opleidingen met hele specifieke vragen.”

Maar de talenten van Ralf als vlogger werden niet alleen binnen de hogeschool opgemerkt. “Op een gegeven moment plaatste iemand uit Groningen – vraag me niet meer wie – een van mijn filmpjes door op Linkedin. Toen kwam bij mij het besef dat die behoefte aan informatie  niet alleen op de hogeschool bestond, maar eigenlijk gold voor heel onderwijsland. Daarom ben ik daarna die filmpjes zelf ook meer gaan delen op de socials.”

Dit kaartje, maar ook alle andere complimenten die via de mail of andere kanalen werden geuit, stimuleren Ralf om verder te gaan. En kan er zelfs een niveautje worden opgeschaald. Zo is er nu meer behoefte aan kennis over de didactische kant van het online lesgeven.  Ralf: “Als je de techniek niet onder controle hebt, dan is er nog geen ruimte voor de theorie. Die ruimte komt er gelukkig nu meer en meer.”

Instructievideo’s voor studenten
Toch zal er in de toekomst nog steeds aandacht zijn voor de techniek in de video’s. Die techniek blijft zich immers doorontwikkelen. Maar los daarvan, er komt ook weer gewoon een nieuw studiejaar aan, met nieuwe docenten en studenten. Ralf: “Voor de nieuwe eerstejaars zullen er zo’n 10 tot 20 instructievideo’s worden ontwikkeld. Vooral over de technische kant van Teams. Tal van praktische zaken komen voorbij. Hoe alle programma’s geïnstalleerd moeten worden bijvoorbeeld. Of over hoe je alles zo instelt, dat je niet gek wordt van de notificaties. In het Nederlands én het Engels overigens. Ook nog een belangrijke slag die we moesten maken.”

Never waste a good crisis
Wanneer Ralf terugkijkt naar de afgelopen maanden, slaat de verwondering toe. “Hoe bijzonder dat eenieder binnen de Hogeschool Rotterdam – of dat nu de docenten bij de opleidingen waren of de medewerkers bij de ondersteunende diensten – binnen de kortste keren ging staan voor één en hetzelfde doel: de student zo goed mogelijk onderwijs bieden. Het was een soort van digitale shift waar we ons met z’n allen voor hebben ingezet. Wat ons anders in geen vijf jaar zou zijn gelukt, was nu door COVID-19 binnen vijf maanden een feit. Onvoorstelbaar eigenlijk. Maar goed ‘Never waste a good crisis’ hoorde ik mijn collega Judith Vennix vaak zeggen. En ja, zo werkt dat dus.”

Kanttekening
Bij die terugblik hoort echter ook nog wel een kanttekening. Dat wil Ralf toch ook wel gezegd hebben. “Ik ben echt jaren in weer geweest om het online lesgeven in het reguliere programma te betrekken. Het was mijn vaste overtuiging dat daar de toekomst lag. Toch ben ik daar nu ook wel wat op teruggekomen. Ik heb nu ook ervaren hoe lastig het is. Ik kom er steeds meer achter hoe belangrijk het echte menselijke contact is voor de ontwikkeling van de student. En dat contact, dat mogen we echt nooit uit het oog verliezen.”

Nieuwsgierig geworden naar de vlogs (en inmiddels ook) blogs van Ralf? Klik even door!

 

 

Reacties

Rosa
Zó leuk en terecht om Ralf een complimentkaart te sturen!! En wie vlogt die blijft Ralf, dus op nog véle mensen die je blij maakt En op naar een schooljaar vol doordacht blended onderwijs. Maar eerst naar de camping jij;)!
4 weken geleden geplaatst

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.