#15 Ondertussen – met een TRUT-trui aan

Verhalen vertellen vinden we leuk. Daarnaast vinden we het een onmisbare competentie van een smart connector. Heel graag willen we op een verhalende manier delen wat we beleven, wat ons inspireert. Iets waar jij ook daadwerkelijk wat aan hebt. In Ondertussen.. vertelt iemand binnen de opleiding Communicatie iets wat hem of haar inspireert en deelt dit op eigen wijze. Want ook daar houden we van: eigenwijs zijn. Deze week schrijft docente Kristel Klaassen over haar praktijkvoorbeeld tijdens een les Ongeschreven Regels binnen een organisatie. 

“Hé trut!” “Dat is dan wel Mevrouw Trut voor jou.” 

Ondertussen bij het eerstejaarsvak Inleiding Communicatie komt het onderwerp interne communicatie aan bod. Eén van de subonderwerpen gaat over de geschreven- en ongeschreven regels binnen een bedrijfscultuur. Mijn klas begrijpt maar al te goed wat geschreven regels zijn: iets dat je wel of niet mag in een bedrijf en als je dat doet staan daar sancties tegenover. Niet al te moeilijk. Het onderwerp ongeschreven regels is toch iets lastiger, want hoe moet je nu weten of iets wel of niet mag als het niet gezegd wordt of gedocumenteerd staat?! Aan het einde van de les vertel ik mijn studenten dat ik op zoek ga naar een goed voorbeeld en dat ik hier de volgende les op terugkom. Ik dacht er thuis over na en vond het ideale voorbeeld.

img_7722Een trui met een boodschap
Die volgende woensdagmiddag stap ik om 12.10 uur het klaslokaal binnen en vraag op de man af wat ze van mijn trui vinden. Er klinkt geroezemoes, maar uiteindelijk zegt een student: “leuke trui mevrouw!” Daarna vraag ik ze of ze deze TRUT-trui vinden passen bij mijn rol als docent. Enkele studenten antwoorden direct: “ja, waarom niet?” Anderen zie ik bedenkelijker kijken en vraag hen om hun mening.

Over ongeschreven regels gesproken..
Zo ontstaat er spontaan een discussie over die ongeschreven regels en wanneer iets wel of niet kan zonder dat dat daadwerkelijk wordt uitgesproken. Een student zegt: “zeg je nu trut tegen jezelf of tegen mij?” (goede vraag dacht ik bij mezelf). Weer een andere student vindt het een scheldwoord en vindt het niet gepast. Weer een ander zegt: “Waarom kan zij (ik dus) die trui niet dragen en ik als student wel?!” De meeste studenten vinden het een leuke trui en zien niet in waarom ik als docent geen TRUT-trui kan dragen. Er zijn immers voor een docent geen directe kledingvoorschriften op Hint te vinden, merkt iemand op. De discussie vordert en er worden goede argumenten gegeven. Als iets niet beschreven staat: hoe moet je dan weten of het wel of niet mag? Langzaam begint het bij studenten te dagen dat ik deze trui misschien niet ‘zomaar’ heb aangetrokken. Uiteindelijk vraagt een student of ik deze TRUT-trui vandaag expres heb aan gedaan. Juist. Hoe kan ik beter moeilijke termen uitleggen aan de hand van een heel concreet praktijkvoorbeeld?!

Conclusie
Mijn punt om de term ongeschreven- en geschreven regels uitleggen is gemaakt en als klas kunnen we concluderen: een TRUT-trui is niet gepast in een zakelijke omgeving. Het is en blijft een scheldwoord en daarnaast noem je je moeder ook geen trut, toch?!?

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.