Blog

Worklab – Zuiver Media

Onze regio is een broeinest van communicatietalent. De één zet net die eerste stap in zijn loopbaan, de ander is al gepokt en gemazeld. Leuk dat zij dagelijks achter hun bureautje zitten te shinen. Maar mogen wij ook even meekijken?! Daarom de rubriek Worklab, waarin docente Rosa Douma een communicatieprof interviewt over werk, ervaringen, tips en ambities. Oh en waar iemand z’n koffie drinkt. Met dit keer speciale aandacht voor maandindexen, exploitanten en de (soms vergeten) kracht van de krant. 

Industrieel maar toegankelijk, zo oogt LabS55. Het doet Rotterdams aan, maar ik ben in Den Haag bij Zuiver Media, één van de bedrijven in deze ‘creatieve hotspot’. Karin Cluistra is oud-student en oud-medewerker van de opleiding communicatie, volgde een Master in Antwerpen en is inmiddels anderhalf jaar Mediaconsultant. Ze doet er voor ons een boekje eh.. krantje over open.

4

 Wie of wat verbind jij?
“De adverteerder met het juiste mediumtype. En daarmee uiteindelijk met zijn doelgroep, dat is het doel.”

Hoe werkt dat?
“Een klant komt met een aanvraag: ‘ik wil een campagne starten in periode x, dit is mijn doelgroep, kun je mij van advies voorzien?’ Dan wordt er gekeken naar de doelgroep en naar passende mediatypen. Sommige klanten weten precies wat ze willen: een personeelsadvertentie in díe regio, in díe krant. Maar het kan ook anders gaan: ‘Ik wil werken aan mijn naamsbekendheid in Utrecht, wat zou je advies daarin zijn?’ Op basis van eigenschappen van doelgroepen en titels geef ik dan advies over welke mediumtypen en titels het beste ingezet kunnen worden. Als een klant akkoord gaat met zo’n voorstel maak ik de officiële reservering van de ‘mediaruimte’ en leg ik bij de exploitant –de partij waar we de media inkopen- alles vast.

Zelf werk ik hoofdzakelijk op print- en buitenreclame. Daaronder vallen printmedia: zoals dagbladen maar ook magazines zoals Linda. En dan heb je de buitenreclame, zoals abri’s, driehoeksborden, (digitale) snelwegreclame, digitale reclame in de metrostations. Afdeling Zuiver Digitaal zorgt voor alles wat online gebeurt en de RTV-afdeling.. dat spreekt voor zich.”

Wat kun je een klant eigenlijk beloven?
“Bij een printplan beloof je een bepaald bereik of oplage. En bij online beloof je bijvoorbeeld het aantal impressies of kliks. Bij radio, televisie en buitenreclame wordt gebruik gemaakt van GRP’s: Gross rating points. 1GRP is 1% van de doelgroep 1 keer bereiken. Ook communiceer je de verwachte performance. Hierin wordt de contactfrequentie opgenomen; het gemiddeld aantal keer dat de doelgroep wordt geconfronteerd met de uiting. De prijsafspraak staat vast voordat de media-uiting de wereld in gaat. Je advies baseer je vooral op data en ervaring. Maar er kunnen altijd dingen zijn die invloed hebben op de GRP’s .

2aZoals?
“Ineens heel mooi weer, wat  minder mensen achter de tv betekent. Of er gebeurt een ramp, waardoor iedereen achter de buis zit. Dan kun je veel sneller GRP’s uitleveren dan je had verwacht. Je weet van tevoren nooit precies hoeveel mensen er kijken. De RTV-specialisten zijn daar continu mee bezig om verschillende campagnes te optimaliseren. De verschuivingen in het medialandschap houden ons dan ook bezig, getallen van vorig jaar dezelfde maand, daar kun je al niet meer naar kijken. Online is er de verschuiving naar video.”

Voor wie werken jullie veel?
“De focus van ons bedrijf ligt op middel tot grote adverteerders. Sundio groep (Sunweb, Husk), Weightwatchers en Hans Anders zijn voorbeelden van grotere klanten. Veel reclame- of communicatiebureaus zijn ook klant van ons, zij hebben hun eigen klanten voor wie ze bij ons de mediaplanning laten doen. En dan heb je nog kleine klanten zoals lokale winkels. Die hebben heel veel baat bij huis-aan-huis-bladen, dat is echt nog heel effectief, in tegenstelling tot wat sommige mensen denken. Daarnaast heb je dus de exploitanten zoals RTL of De Persgroep.

Wat is belangrijk in jouw rol? En wat heb je hierbij aan de opleiding gehad?
“Snel en secuur kunnen werken. Als een klant woensdag in de krant wil staan, sluit die deadline maandagmiddag bijvoorbeeld. Secuur omdat je offertes maakt, prijzen. Ik kan het me niet permitteren dat ik een prijs aan de klant geef die beneden onze inkoopprijs ligt. Er komt heel veel rekenen bij kijken, het cijfermatige heb ik wel gemist in de opleiding (er volgt een verhaal over tariefkaarten, inkoopvoordeel, percentages van percentages, maandindexen en euro’s. Conclusie: het begrijpen van, en om kunnen gaan met data en cijfers – goed als daar wat mee gebeurt!) .... iedereen kan een trucje, maar je moet de data vervolgens wel interpreteren.”

“In de opleiding zaten dingen als klantcontact, je verhaal goed overbrengen en projectmanagement. Die dingen zijn ook echt belangrijk: overzicht houden, meerdere ballen in de lucht houden. Soms heb je 20 aanvragen tegelijk lopen, in verschillende fases. Dan moet je heel goed voor jezelf deadlines en prioriteiten kunnen stellen.”

Wat vind je het leukst in je werk?
“De dynamiek. Het geeft echt een kick als je hier wegloopt en zoveel hebt gedaan. En waardering van de klant is ook superleuk.”

3 Tips aan communicatiestudenten

  • “Een leerzame bijbaan.
  • Denk bij het zoeken naar een stage niet aan korte reistijd of de stagevergoeding. Ga voor een stage waar je jezelf echt kunt ontwikkelen en waar je goede contacten opdoet.
  • Ook al heb ik dat zelf niet heel veel gedaan, ik heb gezien dat het erg handig is!”

Waar lunch je vandaag?
“De boodschappen worden besteld en we eten hier, met z’n allen. Ik heb als eerste honger dus ik zit bij de eerste groep :). Hoewel hier uiteraard alleen maar zuivere koffie geschonken wordt, drink ik alleen thee en water!”

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.