Worklab #4 – MissPublicity

Onze regio is een broeinest van communicatietalent. De één zet net die eerste stap in zijn loopbaan, de ander is al gepokt en gemazeld. Leuk dat zij dagelijks achter hun bureautje zitten te shinen. Maar mogen wij ook even meekijken?! Daarom de rubriek Worklab, waarin docente Rosa Douma een communicatieprof interviewt over werk, ervaringen, tips en ambities. Oh en waar iemand z’n koffie drinkt. In deze editie: Joy van ’t Veer, PR-medewerker bij MissPublicity. 

Twee jaar geleden zat ze nog in mijn klas. Ze volgde vrijwillig –dus zonder de studiepunten nodig te hebben – het vak ‘Free Publicity Plan’. Inmiddels werkt oud-student Joy bij PR Bureau MissPublicity en zou ze met gemak zelf voor de klas kunnen staan om studenten te vertellen wat vrije publiciteit is én hoe je het genereert.

foto 3Kun je vertellen wat je doet?
“Het doel van ons werk is om publiciteit te genereren waarbij onze focus ligt op vrije publiciteit. Laatst organiseerden we bijvoorbeeld een perslunch voor een klant, Quooker. Rondom een nieuwsfeit bouw je een event, verzorg je interviews en nodig je pers uit, om zo publiciteit te genereren. Samen met mijn collega Tessa ben ik verantwoordelijk voor de horecaportefeuille. Omdat ik vroeger heel veel in de horeca gewerkt heb (10 jaar!), voel ik me hierin helemaal thuis.”

Hoe bepaal je of iets nieuwswaarde gaat krijgen?
“Met een goed ‘nieuwshaakje’ is er meer kans op het verkrijgen van publiciteit, weten we uit ervaring. Om op te vallen moet er altijd iets nieuws te melden zijn. Je moet pers weten te triggeren. Een nieuw interieur of een ludieke inhaker op Moederdag. Hoe groter de nieuwswaarde, hoe meer kans op publiciteit. Het is ook de manier waarop het persbericht geformuleerd wordt. De titel, je speelt ermee. Welke woorden kun je gebruiken om echt de aandacht te krijgen? Onze copywriter zorgt ervoor dat het nieuwsfeit wordt omgezet in een persbericht. Aantrekkelijk (sfeer)beeld is ook een must en speelt een grote rol bij het verkrijgen van publiciteit. Vooral bij glossy’s en magazines. Met het persbericht van Bar Vicini hadden we bijvoorbeeld een mooi sfeerbeeld meegestuurd. Grazia en ELLE hebben dit toen opgepakt en er verschenen mooie publicaties.

Persoonlijk contact met pers is erg belangrijk: persrelaties echt kennen, persoonlijke mails, goede opvolging, een bedankje, zo creëer je goodwill. Je moet weten waar de interesses liggen en alleen persberichten sturen die relevant zijn voor hun rubriek.”

 Wat is belangrijk in jouw werk?
“Bereikbaar zijn. Als je niet snel reageert op een pers- of beeldaanvraag, is er een kans dat je een publicatie misloopt. Zonde! Dus dan moet je gelíjk handelen (zegt Joy vol passie). Assertief werken, heel nauwkeurig zijn én een goed geheugen hebben: wie werkt bij welk medium? Wat ook gewaardeerd wordt: creatief zijn en snel contact maken, niet verlegen zijn.”

Wat verbind jij?
“Wij zorgen ervoor dat klanten exposure krijgen in de media en dat we de juiste content aanleveren aan pers. Tegelijkertijd is er ook veel kruisbestuiving doordat je heel veel contacten opdoet. Laatst koppelden we voor een perslunch een bedrijf aan een cateraar. Dan heb je twee klanten blij gemaakt. We hebben overigens heel veel verschillende klanten. Zo werken we voor verschillende merken van fast moving consumer goods. (De samples staan inderdaad door het hele kantoor, van Wilkinson scheermesjes tot aan waterflesjes, van BBQ saus van Santa Maria, tot aan Napoleon-snoep en shampooflessen.) Daarnaast werken we als MissPublicity voor heel veel mooie, lekkere en spraakmakende merken uit de food, lifestyle, evenementen en art branche.

foto 1

Doen jullie nog ‘smart things’?
“Héél leuk is bijvoorbeeld ‘Bloggers on Board’, op onze eigen MissPublicity sloep. Dan presenteren we merken uit onze portefeuille terwijl de bloggers een hapje en drankje krijgen. We hebben dus onze eigen evenementen en tools ontwikkeld om onderscheidend te blijven. Daarnaast hebben we –zoals meer bureaus- ook ons eigen persevenement: ‘Lifestyle Lab’. Hiervoor nodigen we onze klanten en prospects (nieuwe klanten) uit, en ruim honderd persrelaties. Creatieve dingen die we doen zijn onder meer sample-mailings. Zo stuurden we bonsaiboompjes met een schaartje naar redacties voor een scheermesjesmerk in het kader van “het bijhouden/trimmen van je eigen tuintje”. Of vers fruit, voor een nieuwe cocktail van een wijnmerk. Je moet echt proberen op te vallen om een vermelding te krijgen in een krant, blad of op social media.”

Is het belangrijk bij te blijven met trends?
“Jazeker! Bloggers en influencers hebben veel invloed in de PR-wereld. Er zijn steeds meer bloggers en je moet continu kijken: is de blog relevant en hoeveel volgers heeft ‘ie? Wie stuur je een sample? De vraag is ook: wat komt hierna? Videocontent is nu alweer meer een hype, dus er gaan soms ook vloggers mee. Je moet proberen te voorspellen: wat gaat er gebeuren in die wereld? Natuurlijk moet ik, naast kennis hebben van rubrieken en blogs, op de hoogte zijn van de allerlaatste trends in de foodsector. We zijn aangemeld voor allerlei nieuwsbrieven. Als iemand iets leest dat belangrijk is voor ons vakgebied, wordt dat direct doorgestuurd naar elkaar.”

TIPS aan studenten

  • Volg zoveel mogelijk keuzevakken! Zie ze als gratis cursussen. Waarom zou je je tijd besteden aan niets doen?, je bent er toch! Misschien moet je voor deze conclusie wat ouder voor zijn. Ik bedacht dit ook pas in mijn laatste schooljaar.
  • Volg een minor in het buitenland – alleen! Ik heb veel gereisd. Daar leer je ontzettend van. Zonder vrienden. Je leert jezelf en mensen goed kennen, met problemen omgaan: dat heb je later in het bedrijfsleven ook nodig.
  • Ook een tip: neem een bijbaan in de horeca. Je leert er heel veel van; hard werken, gastvrij en dienstbaar opstellen, dat is in het bedrijfsleven ook belangrijk, in elke functie.

Joy & koffie: s’Ochtends een latte: op kantoor, in het indrukwekkende Hulstkampgebouw. Lunchen gebeurt hier ook, met zijn allen, aan de grote tafel. De lunch wordt wekelijks bezorgd en tevoorschijn gehaald uit de Smeg. Een roze natuurlijk.

 

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.