Blog

Worklab #2 – Rotterdam Partners

Onze regio is een broeinest van communicatietalent. De één zet net die eerste stap in zijn loopbaan, de ander is al gepokt en gemazeld. Leuk dat zij dagelijks achter hun bureautje zitten te shinen. Maar mogen wij ook even meekijken?! Daarom de rubriek Worklab, waarin docente Rosa Douma een communicatieprof interviewt over werk, ervaringen, tips en ambities. Oh en waar iemand z’n koffie drinkt. In deze editie: Anne Klapmuts, persmedewerker bij Rotterdam Partners. 

Anne: “Ik heb bijna wekelijks een blind date.”

DSC_0891

Anne Klapmuts studeerde af in 2015 aan de opleiding communicatie. Ze werkt nu fulltime als persmedewerker bij Rotterdam Partners, waar ze eerder stage liep. Rotterdam Partners is ‘promotor van de Rotterdamse economie’ en stimuleert onder andere toerisme en ondernemerschap. De persafdeling neemt nationale en internationale journalisten op sleeptouw en draagt zo bij aan de promotie van de stad.

Wat verbind jij zoal?
“Dat is echt hét doel van Rotterdam partners; dat wij de verbinder zijn in de stad. Er zijn allerlei netwerken in de stad en er komen mensen bij ons terecht met vragen, wij koppelen dat met elkaar. Ik verbind voornamelijk partijen in Rotterdam met journalisten. Fietsend door Rotterdam met twee journalisten laat ik dan alles zien. Dan zit ik maar 3 uurtjes op kantoor. Het einddoel is dat mensen hun artikelen lezen. Over de opening van een nieuw gebouw, food festivals, of een aankomend blockbuster in een museum.”

Hoe ziet jouw dag er uit?
“Heel afwisselend! Ik ben nu superdruk met ontvangsten van journalisten. Ik was net een Duitse tv-ploeg aan het mailen, om dingen mee te regelen. Deze week waren we druk met een bezoek van de redactie van het magazine van een groot automerk (lees: Mercedes Benz). Veel aanvragen komen uit de toeristenbranche, maar ook woonmagazines (VT wonen) en bloggers kloppen bij ons aan. Mede door de Lonely Planet-benaming is de aandacht voor Rotterdam enorm gegroeid. Je gaat altijd na: wat is de doelgroep van het tv programma of het magazine en wat past daarbij? Het gaat ons daarbij altijd om de promotie van Rotterdam: we faciliteren of publiceren nooit één op één voor een organisatie; dan zouden we een PR-bureau zijn.”

Wat zie je als het belangrijkste van jouw rol?
“Mensen op hun gemak stellen. Het is belangrijk dat je aanvoelt met wat voor persoon je te maken hebt, met welke cultuur. Met een Duitser ga je heel anders om dan een Fransman. Je moet ook niet bang zijn. Ik heb bijna wekelijks een blind date. Ik ga naar een restaurant en dan zoek ik naar degene die alleen zit (een journalist) en dan moet je een gesprek gaan voeren. Dat heb ik kunnen leren op school, doordat ik projecten met externe opdrachtgevers serieus nam. Bij bijles geven (peercoaching, red.) leer je dat soort dingen ook.”

Met welke innovatie houden jullie je bezig?
“Dat kan beter. Ze zien mij wel als de jonge persoon die met ideeën moet komen. Ik ben nu aan het onderzoeken hoe we bloggers kunnen faciliteren. Dat doe ik vooral door te dóen en contacten te leggen. Bloggers zijn social influencers en verdienen hun geld op een hele andere manier dan journalisten, we moeten hun aanvragen dan ook anders behandelen.”

DSC_0895

Wat zijn jouw 3 tips aan communicatiestudenten?

  1. Netwerken! Dat is toch wel echt belangrijk. Als je zo’n externe opdrachtgever hebt: doe je best. Er kan altijd iets uitkomen. Netwerkborrels vind ik verschrikkelijk. Waar ga je over praten? Wie spreek je aan? Maar je kent steeds meer mensen en je groeit er in.”
  2. Werkethiek. Zorg dat als je om negen uur moet beginnen, dat je er om kwart voor negen bent. Hard werken en zelfstandig zijn helpt. Een ‘ja dat ga ik niet doen hoor’-attitude is gewoon misplaatst. Je bent jong en je moet nog beginnen.”
  3. “Ga op zoek naar een bepaald onderwerp dat je interessant vindt. Want dan is het echt heel leuk. Ik ben begonnen op de PABO, daar deed ik niks. Toen ging ik naar Communicatie. Daar had ik zelf voor gekozen, en dan is studeren echt heel leuk.”

Ook belangrijk: lunch en koffie

Wat lunch je en waar?
“Vaak met journalisten, in de stad en anders hier.”

Wat is je favoriete plekje?
“OP HET DAK, bij de Dakakker op het Schieblock. Dat is echt mijn favoriet. Ze zijn nu van woensdag t/m zondag open, je eet er heerlijk en het is er rustig. Ook al zit je midden in de stad.”

Reacties

Leuk om te zien waar afgestudeerden terecht komen. Met de tips van Anne kunnen studenten zichzelf ontwikkelen tot een goede professional. De tip ten aanzien van de lunchplek ga ik zeker uitproberen.

8 jaar geleden geplaatst

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.