Blog

Uitgelicht – COUTURISSIME: Mode als communicatie-uiting

Een paar weken geleden bracht ik weer eens een bezoekje aan een van mijn favoriete plekjes in Rotterdam: de Kunsthal. Ook deze keer was het aanbod weer super. En dat maakte de keuze ook lastig. Voor welke tentoonstelling zou ik gaan? Het werd de tentoonstelling van Thierry Mugler ‘Couturissime’. Mode als communicatie-uiting? Een mooie invalshoek om eens nader op onderzoek uit te gaan.

Door: Noa Appel 

In de tentoonstelling zijn meer dan 150 outfits van de periode 1977 tot en met 2014 samengebracht. Een aantal dat ook wel wat zegt over de fascinatie die modeontwerper Thierry Mugler dan ook altijd heeft gehad met – zoals hij het noemt –  ‘het mooiste dier op aarde’: de mens. Het interessante aan de collectie outfits is dat veel van deze outfits nooit eerder zijn tentoongesteld. Ook zijn er video’s en schetsen te zien die hiervoor nog nooit aan de buitenwereld getoond zijn. De tentoonstelling met deze specifieke ontwerpen van Thierry Mugler is zelfs zo speciaal dat er een kroonluchter van Swarovski-kristallen voor is ontworpen. Ook zijn de mannequins speciaal voor de Kunsthal gemaakt, zodat alle ontwerpen perfect passen. Ik keek mijn ogen uit en wist niet wat ik zag. Het leukste vind ik nog wel dat alles speciaal voor de tentoonstelling is gemaakt. Er is veel moeite in gestopt en dat is zeker terug te zien.

Niet voor iedereen
De kleding die Thierry ontworpen heeft, is niet de soort kleding die iedereen kan dragen. Hij ontwierp zijn kleding voor vrouwen met een elegant silhouet, vrouwen met prestige. Het gaat hier om erotische kleding met veel details en ingesnoerde tailles. Dit zie je terug in de materialen die hij gebruikt heeft voor de kleding, in de kleine details maar ook in de pose van de mannequins. Er is zelfs een zaal die men heeft opgedeeld in twee delen: ‘belle de jour’ en ‘belle de nuit’. Een speciaal verschil tussen de kleding die overdag werd gedragen en de kleding voor gelegenheden in de avond. Ook hier is te zien dat de kleding gedragen werd door rijke, elegante vrouwen. In elk klein detail zie je terug wat voor soort vrouw zo’n stuk zou kunnen dragen en wat voor soort vrouw niet. Dit is ook allemaal terug te lezen op de stukken tekst aan de muur. Hij heeft een groots aantal Hollywood-popsterren aangekleed, zoals Lady Gaga, Liza Minnelli, Céline Dion en Diana Ross. Ook heeft hij mannen gekleed, zoals David Bowie.

Wat zegt de kleding die je draagt over je?
Dat de kleding werd gedragen door een bepaald soort vrouwen, heeft me toch wel aan het denken gezet. Vroeger kon je vooral aan iemand zien wat voor soort persoon diegene was, hoe rijk hij of zij was. Of niet natuurlijk. De kleding van Thierry Mugler sprak in dat opzicht boekdelen. Je had geld en kwam uit de hogere klasse. Maar volgens mij is dat nu nog steeds zo. Dit zie je vooral terug bij merken. Iemand die merkkleding draagt geeft toch een hele andere indruk dan iemand die een shirt van de markt draagt. Zonder dat je het misschien door hebt, geeft de kleding die je draagt een bepaalde indruk af. Iemand hoeft maar één keer naar je te kijken en naar hoe je je kleedt om te ‘verzinnen’ wat voor persoon je bent. In dit geval wordt mode gebruikt als een communicatie-uiting. Ik betrap mezelf er ook weleens op dat ik dit soort dingen denk als ik naar mensen kijk. Toch interessant hoe het lijkt dat kleding meer een dingetje van vroeger is, maar dat dit ook nu nog steeds iets over jezelf zegt. Hierom vind ik de collectie van Thierry Mugler zo interessant.

Dit is niet de eerste keer dat ik een modecollectie heb gezien bij de Kunsthal. Zo bezocht ik ook de collectie modefotografie van Peter Lindbergh en de kostuumcollectie van Viktor & Rolf. Toch vind ik dat de collectie van Thierry Mugler het spectaculairst is. Het is juist deze collectie die me aan het denken heeft gezet. Geïnteresseerd? De collectie is nog te zien tot en met 8 maart 2020.

Reacties

Met mijn dochter ging ik ooit naar jean paul gaultier. Ga hier zeker ook naar toe.

4 jaar geleden geplaatst

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.