Uitgelicht – AreYouConnected

In deze rubriek doen we verslag van de evenementen die bij ons op de agenda hebben gestaan. Ze hebben allemaal iets met communicatie en/of met Rotterdam te maken. Dit keer alle aandacht voor een eigen productie.                                                                                               

Door: Agaath Flikweert 

AreYouConnected? Yes we were! En hoe! Op donderdag 15 juni jl. vond voor de vierde keer op rij vond hét jaarlijkse event voor deeltijdstudenten en alumni plaats. Tijd om weer eens bij te praten maar ook om geïnspireerd te worden. En dat lukte weer bovenbest. Docent en deeltijdcoördinator Marcel Verbakel had er weer iets moois van gemaakt. Een programma om werkelijk je vingers bij af likken. We blikken terug.

Inhaken loont
Komala Mazerant trapt af. Hoofddocent en dol op onderzoek, zeker waar het gaat om de effecten van inhakers binnen social media. “Denk in momenten en vergeet je fans!” is haar advies. Ze neemt ons mee op reis door het zogenaamde momentenmodel. Een model ontwikkeld binnen het onderzoeksproject The Network is the Message waar Komala deel vanuit maakt. Ze is er trots op. En terecht. Binnen dit model zijn vier verschillende momenten te onderscheiden om in te haken. De onverwachte momenten, de zogenaamde de micro en mounting moments, blijken het meest effectief.

Soorten influencers
Over naar Judith van Rijt, Digital PRConsultant bij Coopr. Haar presentatie gaat over influencers. Of zoals Judith ze liever zelf noemt: tastemakers, mensen die smaak geven aan jouw merk. Maar wie zijn dat nu?  Bij Coopr onderscheiden ze vier ‘soorten’. Om even rekening mee te houden als je ze wilt inzetten:
de merkambassadeurs. De influencers met wie je als merk een samenwerking afsluit;
de influencers op campagneniveau. Het zijn de zogenaamde contencreators die tijdens een campagne worden ingezet. Heineken deed het bijvoorbeeld in 2014 tijdens het WK voetbal met #twelftal;
de micro-influencers. Ook al is hun bereik klein, hun invloed is enorm! Van belang om goed naar te kijken dus!
de influencers als groep. De lancering van Magnum Pints bijvoorbeeld. Het pyamafeest was een daverend succes! Met 300 influencers worden op de avond zelf maar liefst 1500 insta-stories gegenereerd. En tel daarbij de gewone posts nog eens op.

Nog een tip van Judith: ben je geïnteresseerd in de rol van influencers. Bij Coopr hebben ze er een online magazine van gemaakt. Met alle ins and outs op dit gebied.

De kers op de taart
Na de pauze zijn alle ogen gericht op Jan Willem Koch, managing director van Hallmark. Speciaal voor alle ‘internal branders’ in de zaal. Tot 2014 ging het niet zo goed met het merk. De omzet daalde en de vooruitzichten werden er niet beter op. Werk aan de winkel dus en dat betekende voor Hallmark een focus op de interne organisatie. Het is een onderneming die zichzelf weer uitvond. De missie liegt er dan ook niet om: ‘mensen op een creatieve manier inspireren emoties te uiten en daarmee waardevolle relaties te versterken’. De kernwaarden – hartelijk, verbinden en verrassen – sluiten er naadloos op aan.

Een exercitie die zich terugverdiende. Als kers op de taart kreeg Hallmark de Dutch Marketing Award in de categorie Internal Branding in handen. De indrukwekkende resultaten in omzet- en winstontwikkeling na de transitie gaven volgens de jury de doorslag.

Het kampioensfeest: de hoogte- en dieptepunten
En dan. Misschien wel de spreker waar het het publiek de hele avond op heeft gewacht: Michel van Ooijen, de marketing manager van Feyenoord. Want hoe zet je in 22 dagen een kampioensfeest op poten zonder dat je weet hoe het uiteindelijk uit gaat pakken? Daar willen we het fijne weleens van weten. Wat een klus. Dat wordt al snel duidelijk. Dieptepunt: de wedstrijd tegen Exelsior. Een bomvolle Kuip en tal van gasten die voor het feestje waren gecontracteerd en soms zelfs ingevlogen. Ze konden onverrichter zake weer terug naar huis. Hoewel ze het begrepen, was dat toch uitermate pijnlijk.

Hoogtepunt? De Coolsingel natuurlijk. En daarbinnen toch ook wel een beetje de vloggers Matthy en Koen, bekent Michel schoorvoetend. Een nieuw onderdeel binnen de communicatiemix van Feyenoord. Men moest er intern wel even aan wennen. Maar wat een succes! Michel: “Ik had zelfs het idee dat beide heren bekender waren dan sommige van onze voetballers.” Over de rol van influencers gesproken. En wat mij betreft is ‘de bal’ daarmee weer rond!

 

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.