#trots op …. onze stagebedrijven

Het zal je niet ontgaan zijn. De opleiding Communicatie bestaat dit studiejaar 15 jaar! Wat begon met één klas en een handjevol docenten aan de Kralingse Zoom, is uitgegroeid tot een opleiding met ruim vijftig man personeel en elk jaar zo’n acht nieuwe klassen, inmiddels gevestigd aan de Wijnhaven. 15 jaar opleiding maken betekent ook 15 jaar stagelopen. In de loop der tijd is er natuurlijk heel wat veranderd. Reden om eens terug te blikken met Monica Heikoop, stagecoördinator van onze opleiding.

Kun je ons eens meenemen terug in de tijd? Hoe zag de eerste stage er in 2002 uit en is er veel veranderd?
Dat is wel heel lang geleden! Waar ik wel over kan vertellen is mijn ervaring als stagebegeleider vanaf 2007 en coördinator vanaf 2010. Het is bijzonder om te zien dat de markt enorm is veranderd, maar ook weer niet. Er heeft weliswaar een flinke verschuiving plaatsgevonden van offline naar online, maar daar zijn de huidige generatie studenten in meegegroeid. Wat hetzelfde blijft, is dat ze ontdekken in hoeverre de theorie uit de eerste twee jaar overeenkomt of juist verschilt met de praktijk. Dit blijft voor elke student spannend en voor de begeleiders een mooi proces om te zien.

Wat waren de leermomenten na de eerste jaren stage?
Iedere stageperiode is altijd weer vol van leermomenten voor de student, begeleider en coördinator. Het gaat altijd wel goed, maar het kan op sommige punten beter. Op basis van evaluatie van alle deelnemers proberen we dit gezamenlijk te vertalen naar aanpassingen. In de beginjaren hadden studenten naast stage bijvoorbeeld nog algemene vakken als accountmanagement en adviesvaardigheden, later werden dit specifieke workshops om aan bepaalde vaardigheden te werken en sinds dit jaar vragen wij studenten om hier zelf – tijdens hun stage – vorm aan te geven. Elk vakgebied binnen communicatie vraagt tenslotte om verschillende skills.

Wat is er de afgelopen jaren veranderd met betrekking tot stagelopen? Zijn de eisen bijvoorbeeld strikter?
We richten ons nu veel nadrukkelijker op de competenties van de opleiding en vragen de studenten om hun groei aan te geven en te bewijzen. Dit wordt per competentie beoordeeld nadat zij in de stage twee keer een voortgang hebben ingeleverd die van feedback wordt voorzien. In het verleden was er meer sprake van het beoordelen van het geheel en woog de beoordeling van de bedrijfsmentor op een andere manier mee.

Tegenwoordig bieden wij als school vacatures aan op PraktijkLink. Wat waren de mogelijkheden in die tijd?
Studenten werden in het verleden vooral gestimuleerd zelf een stageplek te zoeken. Vaak ging dit wel goed, nu is het aanbod veel groter. Er zit ook aanmerkelijk meer kaf onder het koren, wat de kans op minder goede stages – of gebruikt worden als goedkope arbeidskracht – groter maakt. Controle hierop, ook op basis van ervaringen van studenten, is lastiger en vraagt meer aandacht. PraktijkLink biedt hiervoor in ieder geval meer inzicht in het aanbod waar studenten zeker gebruik van kunnen maken, want er staan supergave stageplekken op.

Welke bedrijven verdienen een ereplaatsje omdat ze al vele jaren stagiairs van onze opleiding een plek bieden?
Er zijn veel bedrijven die dat ereplaatsje verdienen. Maar een bedrijf als AHOY biedt al jarenlang een vaste stage waar studenten heel veel kunnen leren. Ook PR bureaus voldoen zeker aan de eisen van een leerzame stage. Veiligheidsregio Rotterdam, Gemeente Rotterdam, RET en Woonstad ook. Deze bedrijven bieden vaak zeer relevante stages aan waarin ook een gevoel van maatschappelijk bewustzijn een rol speelt. Studenten denken minder snel aan deze bedrijven, terwijl ze juist daar van grote waarde blijken te zijn.

Wat maakt dat dit goede stagebedrijven zijn?
Er is een continue basis met goede begeleiding, er zit voor een student veel uitdaging in met mogelijkheid tot eigen richting voor ontwikkeling én er is veelal een best strenge selectie, want ze willen dat de stagiair echt op zijn plek zit. Er moet een match zijn.

Zie je een trend als het gaat om het soort bedrijven waar studenten voor kiezen?
Het laatste jaar zie ik veel meer stages op het gebied van content schrijven. Sommige studenten vinden dit heel leuk, maar waar wij dan voor proberen te waken, is dat er wel gewerkt kan worden aan alle competenties en dat er sprake is van steeds meer verantwoordelijkheid en zelfstandigheid.

Zou je studenten een advies willen geven voor wat betreft de keuze voor een stagebedrijf?
Bereid je goed voor, bedenk wat jij wil leren en bedenk dat een match van twee kanten moet komen. Onderhandel dus en neem niet alles zo maar aan van het bedrijf dat jou heel graag wil hebben. Er is een groot aanbod! Als je gevoel niet goed is, volg dat dan. Ook daar leer je van!

Het gaat vast ook wel eens mis op stage. Wat kun je als student doen om te voorkomen dat het escaleert?
Een stageperiode is om te leren. Je mag fouten maken. Als het minder lekker loopt, bespreek dit dan met je stagebegeleider om tips te krijgen hoe je bijvoorbeeld het gesprek aan moet gaan. Als dat geen effect heeft, probeer dan met je stagebegeleider en je bedrijfsmentor samen om de tafel te gaan zitten. Bereid voor wat het probleem is, bespreek dit op een professionele manier en beschuldig niemand persoonlijk. En als ook dat niet helpt, kun je in bijzondere situaties, na overleg met je stagebegeleider, de stage beëindigen. Na overleg wordt dan naar een passende oplossing gezocht.

Heb je misschien nog een stip op de horizon als het gaat om de ontwikkeling van het stagegebeuren?
Geen stip op de horizon, wel een droom. Ik zou graag met een aantal steengoede stagebedrijven een ‘preferred suppliers’ overeenkomst aangaan, waarbij zij de eerste keus hebben voor de beste stagiairs die interesse tonen en waarbij de studenten worden uitgedaagd/uitgenodigd om te solliciteren. Verder wil ik met de ervaring van ieder studiejaar de stageplekken steeds weer een stapje aantrekkelijker maken, zodat iedere student een droomstage kan hebben, waarbij ze worden gezien als Smart Connector in opleiding en niet alleen als extra handige handjes.

Als we alles samenvatten, waar ben je het meest #trots op?
Op het feit dat het ieder jaar weer lukt om het grootste deel van de studenten een mooie stage te laten ervaren. Het is altijd weer spannend welke matches er ontstaan, hoe onze studenten ontvangen worden en wat zij ervan leren. Ze groeien echt van deze ervaring en zijn weer een stapje dichterbij hun doel: communicatieprofessional worden. Ik hoor vaak terug dat bedrijven graag studenten van onze opleiding hebben, vanwege hun werkhouding en vakkennis. Ik ben er trots op dat mijn collega’s en ik daar een steentje aan hebben bijgedragen.

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.