The Big Five – Learnings uit Zuid-Afrika

Afgelopen maart maakte Kristel Klaassen voor haar masteropleiding een studiereis naar Zuid-Afrika. Een prachtige gelegenheid voor een mooie big five op ons platform. Maar wel een met een ietwat andere insteek.

Door Kristel Klaassen 

Binnen het vakgebied Communicatie kennen wij de Big Five als een model, waarmee we een persoonlijkheid kunnen beschrijven. Afgelopen maart maakte ik kennis met een geheel andere Big Five. Voor mijn masteropleiding Imagineering ben ik op studiereis geweest naar Zuid-Afrika. En dan wil je natuurlijk oog in oog staan met de olifant, de neushoorn, de leeuw, het luipaard en de buffel. Vijf dieren die hun naam te danken hebben aan het feit dat ze de meest dodelijke dieren ter wereld zijn. Ik heb ze bijna allemaal gespot, behalve het luipaard. Maar dat mocht de pret niet drukken. Met vier toppers in beeld, en het luipaard met een beetje fantasie in kaart gebracht, neem ik je graag mee in de vijf grootste learnings van mijn studietrip.

  1. De Olifant a.k.a. The Why: wat mij als eerste opviel aan alle bedrijfsbezoeken in Zuid-Afrika was dat ieder bedrijf direct begon te vertellen in de introductie over de kern van hun bestaan. Waarom zij vinden dat zij een rol te vervullen hebben in de stad/maatschappij en ook staat centraal wat zij consumenten te bieden hebben. Kijkend naar het communicatieaspect is het heel mooi dat deze bedrijven heel scherp hun “why– van hun bestaan” (volgens Golden Circle van Simon Sinek (2009) in kaart hebben gebracht. Dit is tegenwoordig ontzettend belangrijk als je je wil onderscheiden van je concurrenten. Het wordt ook vrijwel geëist door je consumenten. We willen niet alleen weten wat je ons als consumenten te bieden hebt, maar het zegt ook iets over onze eigen identiteit “Brands tell us who we are by showing we are they.” (Pine and Gilmore,1999)
  2. De Neushoorn a.k.a. Storytelling: Storytelling is key! Hoe persoonlijker het verhaal des te beter. Een impact creëer je het beste met een echt verhaal, waarbij je je laat beroeren door emoties. Verhalen maken een identificatie met het merk makkelijker (Michels en Michels, 2011). Zo werden wij mee genomen in de wereld van de gangsters. We bezochten het Gangstermuseum in Khayelitsha. Hier werden wij rondgeleid door ex-gedetineerden en ieder van hen vertelde zijn of haar eigen verhaal en hoe omstandigheden kunnen leiden tot de verkeerde keuzes. Deze verhalen werden verteld in een cel waar in ze opgesloten hadden gezeten. Alle tekeningen van verdriet, spijt en wanhoop stonden nog op de muur. De essentie ervan is dat iedereen zich kan inleven in een verhaal en dan zou je bijna de keuze begrijpen die sommige hebben moeten maken.
  3. De Leeuw a.k.a. Onderwijs: Opvallend was dat de school hier een minder “opvoedkundige” rol speelt. Kinderen krijgen op de scholen onderwijs en dat is het dan ook. Er zijn veel vrijwillige initiatieven die naar de school komen om meer uitleg te geven over sociale issues, zoals gezondheid. Maar ook het Gangenstermuseum is erop geënt kinderen te behoeden voor het maken van verkeerde keuzes, door je te vertellen dat aansluiten bij een bende niet altijd je enige oplossing is. Typisch vond ik dit, omdat er hier in Nederland veel ouders zijn die vinden dat opvoeding ook bij het takenpakket van de juf of meester hoort. In Zuid-Afrika zien ze opvoeding echt als iets van de ouders zelf, wellicht daarom zijn er zoveel vrijwillige initiatieven die de kinderen nu al willen voorlichten over diverse sociale issues denk aan geweld, misbruik, gezondheid en een vervolgopleiding kiezen.
  4. Het Luipaard a.k.a. sekseverschillen: vanuit mijn keuzevak Beertenders & Schoenen ben ik ook nieuwsgierig hoe het zit met de sekseverschillen. Ik kan je vertellen dat het er in Zuid-Afrika best anders aan toe gaat dan hier in Nederland. Een vrouw wordt gezien als een object die lager in de rangorde staat dan de man. We raakten in gesprek met een aantal Zuid-Afrikaanse mannen en één daarvan zei “Ik respecteer vrouwen, zeker weten, maar als het gaat om een eindbeslissing dan ben ik nog steeds de baas ongeacht haar mening.” Ik dacht laat ik hier maar geen waardeoordeel aan geven. We bezochten in Durban een Zulu tribe, het is hier heel gewoon dat vrouwen op rieten matten zitten mannen op stoelen. Ook mochten wij niet rechts van de kamer komen, want dat was mannenterrein. De opper chief van de tribe had al twee vrouwen, maar zag mijn docente wel zitten als echtgenote nummer drie. Nou, daar zit je dan op een rieten matje met je Westerse (en redelijk feministische) opvoeding!
  5. De Buffel a.k.a. Social Change: iets waar wij Nederlanders nog iets van kunnen leren is de Zuid-Afrikaanse kijk op social change (innovatie). De meeste mensen in Zuid-Afrika willen graag goed doen en iets terug doen voor hun community, wat hopelijk zal resulteren in meer (economisch) succes. Centraal staat iets terug doen voor elkaar, ook al is er weinig tot geen winst te behalen. Zij vinden het belangrijk dat je een steentje bijdraagt op wat voor manier dan ook. Grappig, want wij Westerlingen zijn zo gericht op het profit gedeelte als je het hebt over people, planet en profit. Een van de eerste vragen die je krijgt als je een idee uitlegt aan iemand is: “Leuk, maar hoe gaat dit winst opleveren”. Laat dat winst gedeelte eens liggen en richt op de people en planet en draag je steent bij, hoe klein dit ook is. Dat is zeker iets wat ik meeneem van mijn bezoeken aan het Hiv/tb instituut en de township Tenslotte is je karma score ook niet op basis van een winst percentage, toch?!?

Bron:
Michels, Y., & Michels, W. (2011). Focus op Fans. Thema. Geraadpleegd op 25 maart 2018

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Door: Agaath Flikweert

docent x plaatjesmaker
#communicatiejuf #hogeschoolrotterdam #verhalengek #metpassievoorfotografie #voetbalmoeder #enthousiast #luistertgraag #opzoeknaarverbinding #livingin076 #butlovesRotterdam