The Big Five – EK Commercials

Ken jij nog de Wuppies van het WK 2006, de Welpies van het EK 2008 en de Beesies van het WK 2010? Vandaag, vrijdag 11 juni 2021, start het EK voetbal 2020 (dit omdat de naam van vorig jaar is aangehouden). Een bijzondere editie, dat ter gelegenheid van 60 jaar UEFA in 11 landen plaatsvindt. Nu Nederland er na negen jaar (eindelijk) weer bij kan zijn en er ook een deel van de wedstrijden in ons eigen kikkerlandje wordt gespeeld begint de hype weer volop. Ook dit jaar pakken alle supermarktketens en bekende merken weer hun kans om de beste commercial te maken. Kosten noch moeite worden gespaard en ook menig BN’er moet eraan geloven: een rol in een EK commercial.

Door: Naomi Huisman

Door het grote aanbod aan EK commercials, zal je echt met een goede, pakkende commercial moeten komen om op te vallen. Je moet mensen op de juiste manier raken en dat wordt veelal gedaan door een grote dosis humor te gebruiken. Onderstaand heb ik de EK commercials gerankt in een persoonlijke top vijf.

  1. Albert Heijn

Waar andere merken kiezen voor het gebruik van een BN’er, kiest Albert Heijn ervoor om gebruik te maken van Ilse, hèt gezicht van Albert Heijn. Als je het hebt over commercials met een knipoog, dan voldoet deze daar zeker aan. Ilse geeft door de speakers in de winkel een pleidooi aan het Nederlands elftal, waarna een klant heel droog vraagt waar de bitterballen liggen. Ook het gebruik van spelers van het huidige Nederlands elftal doet het goed bij de kijker. Met spelers als Wijnaldum, Blind en Memphis wordt aangetoond dat er gespaard kan worden voor Hollandicons, tattoos en stickers met verschillende EK-emoticons om te laten zien dat jij voor Oranje bent.

  1. TOTO

TOTO is een gokwebsite waarbij je onder andere op voetbalwedstrijden kan wedden. Waar anderen extra omzet proberen te halen met spaaracties, heeft TOTO gebruik gemaakt van recordinternational Wesley Sneijder. Door hem op ludieke wijze neer te zetten als gabber, vermaken ze het publiek op een humoristische manier. Ook wordt sportverslaggever Jack van Gelder neergezet zoals hij de iconische wedstrijd Nederland-Brazilië op het WK 2010 op bijzondere wijze becommentarieerde. Sneijder scoorde met het hoofd en dit is een moment wat iedereen zich herinnert. Een hele andere aanpak dan een commercial met veel oranje en een spaaractie, maar marketingtechnisch wel heel sterk.

  1. Jumbo

Bij Jumbo kun je sparen voor de enige echte Snollebollekes juichccape. Jumbo maakt in de EK commercial wederom gebruik van Frank Lammers. Slim, of toch niet? Herkenbaar is het zeker, maar als je voor de zoveelste keer dezelfde BN’er op beeld ziet, betwijfel ik of je er niet een keer genoeg van krijgt. Daarnaast maakt Jumbo gebruik van nog een BN’er, namelijk Snollebollekes, en dat is in mijn ogen wel een hele slimme zet. De Brabantse feestact zorgt namelijk voor iets waar menig Nederlander lang op heeft gewacht; een echt feestje! Met het herkenbare nummer en de herkenbare dansmoves, krijg je toch spontaan zin in het EK?

  1. Lidl

Bij de Lidl kun je sparen voor een fluoranje outfit, bestaande uit twaalf verschillende items. In de commercial wordt er naast Thomas Acda en Sergio IJssel gebruik gemaakt van oud-international Rafael van der Vaart. Hoewel de kledinglijn er misschien niet heel fancy uitziet, is de keuze voor Van der Vaart een goede zet geweest. In de commercial is te zien dat hij in een knaloranje actiepak en badslippers een balletje trapt. De meeste Nederlanders associëren Van der Vaart als iemand met een hoog ‘knuffelgehalte’ en dit doet het goed bij het publiek. Of de fluoranje kleding bij iedereen in de smaak zal vallen valt nog te betwisten.

  1. Plus

De Plus heeft het ook slim aangepakt als het gaat om een pakkende EK commercial. Dé iconische EK hit -Viva Hollandia- gezongen door Wolter Kroes, galmt meteen door de huiskamer bij het inzetten van de commercial. Tijdens de commercial zie je de nagebootste doelpunten met de speelpoppetjes die herkenbaar zullen zijn voor menig voetbalsupporter. Je kunt sparen voor PLUS BRICKS waarmee je je eigen EK kunt bouwen. Compleet met spelers, coaches, goals, scoreborden, publiek en nog véél meer. De commercial is zoals ze zeggen, kort maar zeker krachtig.

Niet alleen bovenstaande merken pakten uit, ook merken als Bavaria, Lipton, Bol.com, Staatloterij en Kruidvat probeerden het Nederlandse publiek te overtuigen met hun campagne. Echter vielen deze merken in mijn ogen buiten de big five.

Albert Heijn is als grote winnaar uit de test gekomen. Zij bleef dicht bij zichzelf, maar pakte toch uit door middel van humor en het gebruik van huidige internationals. TOTO, die geëindigd is op de tweede plek, had er ook zomaar met de winst vandoor kunnen gaan vanwege de authenticiteit. Opvallend is dat ‘de helden’ van 2010 een grote rol spelen in de EK commercials. Een bekende Nederlander, een goed deuntje, Nederlandse merchandise en heel veel oranje is de standaard voor een EK commercial, maar TOTO en Albert Heijn doen dit toch net even anders en eindigen daarom ver boven de anderen als het gaat om een goede, pakkende EK commercial.

Reacties

Monique abbenbroek
Ben het helemaal met je eens Naomi!
2 maanden geleden geplaatst

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.