Het is alweer 2018 en hoewel het leek of 2010 een dag of twee geleden was en je je vrienden nog een buzzer kon sturen via MSN, is dit toch echt niet het geval. De tijd gaat snel, zeker binnen ons vakgebied. Minor studente Journalistiek Julia Lassche blikt met ons vooruit op de communicatietrends van 2018.
#1. Short-lived content
De grootste apps als Facebook en Snapchat zijn continue bezig nieuwe features toe te voegen waardoor de gebruiker blijft hangen. Zij voelen zich hierbij niet verlegen om ongegeneerd van elkaar af te kijken. Zo kun je inmiddels overal live gaan en wordt er gebruik gemaakt van zogeheten ‘Short-lived content’. Dit houdt in dat content die geproduceerd wordt maar voor korte tijd te zien is. Denk aan waar Snapchat mee begon: een foto of filmpje van tien seconden. Dit is in principe hetzelfde als wat de live video nu doet: je moet op het moment dat de live video bezig is klaar zitten, want er is een kleine kans dat je hem erna nog terug kunt zien. En wanneer dit wel het geval is, kun je in ieder geval niet meer meedoen door bijvoorbeeld vragen te stellen of te reageren. Short-lived content dus, op de seconde precies ergens bij kunnen zijn, maar vooral iets niet eindeloos terug kunnen kijken. Dit heeft dan ook raakvlakken met trend nummer 2.
#2. Contentmoeheid
Contentmoeheid, wat een woord! Frankwatching beschrijft het mooi: ‘’We zijn contentmoe en hebben weer behoefte aan routine’’. Om acht uur voor de buis dus, als het even kan. We ontvangen voor ons gevoel te veel content, en weten niet meer waar we het moeten zoeken. Wanneer we bij het koffieautomaat staan, voelen we ons verplicht overal iets vanaf te weten wat onmogelijk is doordat er zóveel wordt aangeboden. Het liefst dus (deels) terug naar lineaire content. Youtube speelt hier al op in door zelf producties te maken, die alleen op bepaalde tijden te bekijken zullen zijn. Dat doet ons toch weer denken aan een ouderwets avondje voor de buis met ‘Ik Hou Van Holland’. Bravo, Youtube.
#3. Messyness
Het leven is niet perfect, en wij mensen al helemaal niet. Het oh-zo-geweldige leven dat Instagram-beroemdheden lijken te hebben, wordt in twijfel getrokken en het ‘’Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg’’ maakt zijn comeback. Dit vind je ook terug op het internet en in de bladen. Taboes worden steeds vaker doorbroken en ‘messyness’ is hip, volgens het High-T seminar. Op het gebied van messyness zijn we 2017 knallend geëindigd met de #metoo discussie. Harde feiten komen boven water en de perfect geschetste beelden worden weggeveegd. We zijn benieuwd wat 2018 ons verder zal brengen op dit gebied. Aanrader: het boek ‘Messy – the power of disorder to transform our lives’ van Tim Harford. Schijnt erg goed te zijn voor je creativiteit, want zonder een beetje ‘disorder’ komen we er volgens Harford niet.
#4. Sofalizing
Sofa en socializing vormen samen, jawel, sofalizing. Weer een geweldige samenvoeging van twee woorden die staat voor een nieuwe trend. Echt nieuw is hij niet, want we communiceren natuurlijk al langer vanuit huis. Maar een blijvertje is hij zeker, want voorlopig blijven we liever op de bank hangen en zeggen we onze (fysieke) verplichtingen af. Dat socializen in huispak scheelt namelijk toch weer een hoop rompslomp.
#5. 360 graden platforms
&C verrast ons in 2017. Het blad was niet alleen te lezen in hard copy, we kregen er ook een geweldige app bij én nog iets veel interessanter: we konden met onze smartphones het blad scannen en vervolgens online de favoriete producten van Chantal Janzen shoppen. Hoe leuk!? Dit 360 graden concept zal zich zeker door gaan zetten, en het zou ons niets verbazen als meerdere bladen en kranten zullen volgen. Zo kunnen we bijvoorbeeld al op al onze devices dagelijks de krant lezen, maar wellicht wordt hier in dit jaar ook weer iets nieuws aan toegevoegd. Wij zijn fan!
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.