Blog

Teacher Talk – Judith Freijser

Vraag jij je ook weleens af welk verhaal docenten van onze opleiding te vertellen hebben? In de rubriek Teacher Talk draait het om niets minder dan dat! Van bedrijfssafari naar hogeschooldocent: dit is het verhaal van docente Judith Freijser! Ze werkt pas sinds dit studiejaar bij de opleiding Communicatie, maar vond al gauw helemaal haar plek. Tijdens een drankje op de zonnige Vessel 11 met uitzicht op haar oude én nieuwe werkplek, vertelt Judith mij alles over haar studententijd die pas recent eindigde, haar vakantieplannen en haar keuze voor het onderwijs 

Door: Sophie Mijnlieff 

Wat leuk dat je mee wilt werken aan dit interview voor de Teacher Talk! Wat vind je ervan om hieraan bij te dragen?
“Ik heb de rubriek ook weleens gelezen! Omdat ik hier nog maar sinds dit studiejaar werk, vind ik het een hele eer dat ik nu al aan de beurt ben om mijn verhaal te vertellen.” 

We gaan even terug in de tijd: om docent te worden, ben je uiteraard zelf ook student geweest. Hoe verliep jouw studententijd? 
“Ik kijk met heel veel plezier terug op mijn studententijd. Na het afronden van het vwo, heb ik Leisure Management gestudeerd aan de toenmalige Nationale hogeschool voor toerisme en verkeer (NHTV) in Breda. Ik vond de studie leuk en Breda nog leuker! Ik kom uit Ede, dus vandaar ging ik meteen op kamers wonen in een huis met zes meiden. Ook werd ik meteen lid van de studentenvereniging en later van een dispuut. Er ging daar een wereld voor mij open! Ondanks het vele plezier dat we met elkaar hadden, lukte het me ondertussen ook nog om de studie te volgen. De school daar was vrij compact, net zoals wij nu gewend zijn bij de opleiding Communicatie. Dat voelde als een warm bad. Ik heb ook een half jaar in het buitenland gestudeerd. Dat zou ik elke student aanraden.” 

 Muziek is voor veel studenten belangrijk. Naar wat voor soort muziek luister je graag?
“Ik hou van veel soorten muziek! Op de middelbare school noemden ze mij weleens de Nederlandse jukebox. Toentertijd had je allerlei cd’tjes zoals Pop In Je Moerstaal en die kende ik allemaal uit mijn hoofd. Nederlandse liedjes van de Dijk, het Goede Doel of Frank Boeijen vond ik dus erg leuk, maar ik heb nog een veel bredere smaak. Mijn vader had de gewoonte om op zondag muziek te draaien en dan moesten mijn broer en ik vanaf de bank meeluisteren terwijl hij met zijn luchtgitaar op z’n knieën voor ons zat. Mijn lievelingsnummer is Mr Jones van The Counting Crows.  

 Ik hou ook wel van cabaret en heb zelfs een keer opgetreden als Brigitte Kaandorp. Op school hadden we een literair café en dat draaide om gedichten. Dat was niet helemaal mijn ding. Samen met een vriendin kende ik alle sketches en liedjes van Brigitte uit mijn hoofd. Toen docenten dit door kregen, stelden ze voor om deze tijdens het literair café op te voeren. Wij waren blij dat wij geen gedicht hoefden voor te dragen!” 

Welke stappen heb je gezet nadat je afgestudeerd was? 
Na mijn afstuderen was ik wel even klaar met leren en ben ik met een vriendin gaan reizen. Tijdens onze reis van een jaar gingen we naar Thailand, Indonesië, Australië en Nieuw-Zeeland. Na terugkomst ben ik gaan werken bij een evenementen promotiebureau in Haarlem. Daarna ben ik naar een reclamebureau in Den Bosch gegaan. Daar was ik account executive waarbij ik de schakel vormde tussen de klant en de vormgever. Ook heb ik in Tiel gewerkt bij een regiomarketing bureau. Heel het land door dus, maar daar heeft de liefde ook altijd wel een rol in gespeeld. Zo ben ik uiteindelijk ook in Rotterdam terecht gekomen.  

Toen ik hier een baan zocht, kwam ik uit bij de marketing- en communicatieafdeling van het Martiem Museum. Waar ik bij voorgaande werkgevers twee à drie jaar bleef, heb ik bij het museum twaalf jaar lang met heel veel plezier gewerkt. Van tentoonstellingscampagnes bedenken en sociale media opzetten, tot fotoshoots, perscontacten en de redactie van het relatiemagazine; ik kreeg te maken met alle facetten van het communicatievak die je je maar kunt voorstellen. Het was ontzettend afwisselend. Soms was ik op strategisch niveau bezig, maar soms was ik ook gewoon diegene die heel praktisch de sociale media bijhield.”  

Ik herken hier nog niet meteen het docentschap in. Hoe ben je uiteindelijk docent geworden bij de opleiding Communicatie?
“Dat klopt! Ik besloot pas later om het onderwijs in te gaan. Je kan je voorstellen dat je na twaalf jaar op een gegeven moment weleens om je heen kijkt. Dan kan je naar een andere organisatie gaan en iets soortgelijks gaan doen, maar ik besloot het anders aan te pakken. Vriendinnen van mij die bij de Willem de Kooning Academie werken, stelden voor om een keertje les te komen geven. Om te kijken of dit iets voor mij was, ging ik een ochtendje in de week naast mijn werk lesgeven in project- en stakeholdermanagement. Toen dit naar meer smaakte, kwam het keerpunt.  

 Toen ik ervoor wilde kiezen om het onderwijs in te gaan, bleek dat ik een master moest hebben. Die had ik niet, omdat reizen me na mijn afstuderen leuker leek. Ik realiseerde me dat ik een keuze moest maken, want ik kon niet tegelijk bij het museum werken, op de school lesgeven, een master volgen én een gezin met twee kinderen hebben. Ik besloot mijn baan op te zeggen. Dat vond ik heel spannend, maar onder het mom van ‘Ik zie wel waar het schip strandt, terug het communicatievak in kan ik altijd’, deed ik het toch. Ik heb twee jaar op een MBO les gegeven en in de tussentijd ben ik wederom het studentenleven ingedoken om met succes mijn Master Educational Needs te halen. Voor corona kwamen de eerstejaars communicatiestudenten voor een bedrijfssafari weleens langs bij het museum. Dan verzorgde ik de presentatie en de rondleiding. Daardoor had ik weleens contact met de opleiding. Mijn hart ligt bij communicatie, maar na zoveel jaren werken in het vak leek het me ook leuk om de opgedane kennis te delen met anderen. Toen ik via LinkedIn op de vacature gewezen werd, ging ik solliciteren en de rest is geschiedenis!” 

Je eerste jaar als docent aan de opleiding Communicatie zit er bijna op. Hoe heb je dit studiejaar ervaren? 
“Ik vond het heel erg leuk! Het is een fijn jaar geweest met fijne collega’s en leuke studenten. Ik heb mijn plekje hier wel gevonden en dan heb ik ook nog af en toe uitzicht op het Maritiem Museum. Als je zou vragen of ik ooit spijt heb gehad van mijn stap, dan is het antwoord ‘Nee, zeker niet’. Het voelt zo fijn om weer in ontwikkeling te zijn met alle onzekerheden die daarbij horen.” 

Wat voor vakken geef je binnen de opleiding? Waarvoor kunnen studenten bij jou terecht? 
“Dit studiejaar ben ik majorbegeleider, taalkrachtdocent en leerteamcoach. Ik vind het leuk om alle drie deze facetten van het onderwijs te leren kennen. Het heeft mij geholpen om een beter overzicht te krijgen van hoe de studie in elkaar zit en ik hoop dat het studenten helpt dat ik de verbindingen leg. Zo ken ik het grotere plaatje van de major als ik taalkracht geef en weet ik als majordocent wat ervan de studenten verwacht wordt op het gebied van taal. Als ik bij leerteam merkte dat het een drukke week was, wist ik waar dat vandaan kwam. Dit jaar gaf ik met name les in jaar twee van de opleiding. Wat het volgend jaar wordt, weet ik nog niet.” 

Waar ligt je passie binnen het communicatievakgebied?
“Wat ik juist zo leuk vind aan communicatie, is dat het zo veelzijdig is. Wat ik altijd heel leuk heb gevonden, is de taalkant. Als je aan mij vraagt of ik de sociale media wil analyseren of dat ik een artikel wil schrijven, dan ligt mijn hart bij dat laatste. Ik vind het daarom ook heel leuk en belangrijk om taalkracht te geven. Ik merk namelijk dat taal niet alleen een belangrijke skill is voor een communicatiespecialist, maar dat goede taalvaardigheid je ook helpt tijdens je studie.” 

 Wie is Judith in haar vrije tijd? Hoe ziet je leven buiten de Hogeschool eruit? Wat zijn je hobby’s en interesses? 
Door mijn studie en alle nieuwe dingen, was ik vooral heel erg in mijn hoofd de afgelopen twee jaren. Nu dat klaar is, neem ik weer de tijd voor mijzelf. Ik heb niet zulke hele spannende hobby’s hoor. Ik ga naar de sportschool en ik ga ook veel naar Zwitserland met mijn gezin. In de winter skiën we in en in de zomer wandelen we in de bergen. Dat vind ik heel erg leuk om te doen. Voor de rest vind ik het leuk om met mensen af te spreken en lekker op het terras te zitten. Wat dat betreft ben ik blij dat de coronatijd weer voorbij is!” 

Met de zomer voor de deur: wat zijn je plannen?
“Ik ga sowieso naar Zwitserland! Vroeger heb ik veel verre reizen gemaakt. Ik zei altijd: ‘Skiën vind ik leuk, maar het gaat me toch niet gebeuren dat ik in de zomervakantie ook nog naar Zwitserland ga!’. Op een gegeven moment is het er echter toch in geslopen dat we altijd een week in Zwitserland zijn. Dat vind ik heerlijk, maar we gaan ook vaak kamperen. Zo ook dit jaar in Frankrijk en Italië bij het Lago Maggiore. Maar het maken van verre reizen mis ik nog weleens en dat wil ik volgend jaar graag weer gaan doen. Het maakt met niet uit waarheen, maar we gaan hoe dan ook!” 

 Als je de lezers een boodschap zou mogen meegeven, wat zou je ze dan vertellen?
“Koester je studententijd en geniet er heel erg van! Als ik eraan terugdenk besef ik me dat die tijd een hele belangrijke is geweest. Mijn studententijd is bepalend geweest voor wie nu mijn vrienden zijn en voor mijn werk dat ik de afgelopen jaren gedaan heb. Daarnaast zou ik zeggen: als je iets doet, doe het dan goed of doe het niet. Als je ergens echt voor gaat, worden dingen vanzelf makkelijker én leuker! Dat heb ik de afgelopen jaren ook weer ervaren!”  

Reacties

Wat een mooi verhaal weer over een gedreven collega, top!

2 jaar geleden geplaatst

Zo leren wij jou ook weer wat beter kennen, Judith!

2 jaar geleden geplaatst

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.