The word is out: ik ben dit jaar student jurylid bij SAN | Stichting Adverteerdersjury Nederland! Als communicatiestudent met veel interesse in de creatieve industrie krijg ik kans om bij te dragen aan de erkenning van reclame in Nederland. Hoe tof is dat?! Een avontuur dat ik met beide handen aangrijp én waar ik graag meer over deel in deze blogreeks.
Door: Sophie Mijnlieff
Ja, je hoort het goed! Als student jurylid krijg ik de unieke kans om achter de schermen te kijken bij het juryproces van een van de meest prestigieuze reclameprijzen van het land. En daar is nog niet eens alles mee gezegd, want ik mag ook nog eens mijn steentje bijdragen in het beoordelen van de campagnes!
Over de SAN
Jaarlijks bekroont SAN de beste reclamecampagnes en -projecten van Nederland met de SAN Accenten. Adverteerders en bureaus zenden hiervoor hun beste cases in, die vervolgens worden beoordeeld door een juryteam van marketing- en communicatieprofessionals.
De doelstelling van de Adverteerdersjury is om de expertise van adverteerders in te zetten voor een bijdrage aan het marketingcommunicatievak, zodat ze kunnen bouwen op elkaars kennis en ervaring. Want kennis is macht en kennis delen is kracht. Het is een plek waar ideeën tot leven komen en waar grenzen worden verlegd. Dat alles gebeurt met enorm veel passie en gedrevenheid, maar bovenal plezier voor alle betrokkenen!
Hoe het avontuur begon
Ja zeggen tegen nieuwe avonturen is leuk! De eerste stap van mijn SAN-ervaring zette ik vorig jaar september. Het begon allemaal met een inspirerend gastcollege tijdens de minor Creative Business. Hiervoor kwam SAN-bestuursvoorzitter Ron Schneider langs op de Hogeschool. In zijn verhaal sprak hij over het werk van de Adverteerdersjury, de ingrediënten van sterke reclamecampagnes en de beoordelingscriteria tijdens het juryproces. En het bleef niet alleen bij vertellen, want we mochten onze kritische blik meteen loslaten op de campagne Say it witcha booty, een eerder winnende case van G-Star RAW. Deze eerste kennismaking met jureren smaakte naar meer!
Een onmisbare kans
Mijn enthousiasme was direct gewekt toen Ron vertelde dat er in de jury nog plek was voor student-juryleden. Ik vind het altijd weer een feestje om te zien hoe merken uitpakken met hun reclames, met name rondom de feestdagen. Uiteindelijk is het deze interesse geweest die mij heeft aangezet om communicatie te studeren en zo meer te weten te komen over de creatiefste campagnes.
Deelname aan de Adverteerdersjury klonk als een onmisbare kans om de wereld van adverteerders eens van dichterbij te ervaren én om wellicht al wat waardevolle contacten in dit vak op te doen. Daarnaast is het dé gelegenheid om mijn kennis en inzichten over het vak te delen en leringen op te doen uit de inzendingen en de discussie met mijn medejuryleden die ervaren marcom professionals zijn.
Op naar Hilversum
“Ik heb goed nieuws voor je: jij bent geselecteerd als student jurylid voor de SAN! Dit jaar mag je Hogeschool Rotterdam vertegenwoordigen. Ik hoop dat het een fantastische ervaring voor je wordt!”. Mijn hart maakte een sprongetje toen ik de bevestiging kreeg van waar ik al op hoopte. Wat een manier om het schooljaar én de minor Creative te beginnen.
Hoewel het jureren na dit berichtje in september nog heel ver weg leek, is het juryproces inmiddels in volle gang. In het volgende deel van deze blogreeks vertel ik je meer over de categorie waarin ik mag jureren, de briefing en alle andere voorbereidingen en natuurlijk mijn ervaringen tijdens de nominatieronde. To be continued!
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.