Smart Words – Gouden Bergen van Doortje Smithuijsen

We kunnen er niet omheen. Ook binnen ons vakgebied niet. De influencers. Ze maken deel uit van vrijwel iedere mediastrategie. Want hoe bereik je anders de jongeren die de traditionele media links laten liggen? Maar goed, als we het binnen de opleiding hebben over de influencer dan zetten we vooral onze functionele bril op: wie zijn die (informele) leiders met impact en hoe kunnen we ze zo effectief mogelijk inzetten om ons doel te bereiken?

Toch gaat er achter het fenomeen ‘influencer’ ook een hele andere wereld schuil. Als je je de gehele dag online voortbeweegt en je leeft bij de gratie van je volgers, wat heeft dat voor invloed op je persoonlijkheid? Ook daar hebben we zo onze gedachten over.

Alles voor een online imago
Dit voorjaar verscheen het boek Gouden Bergen van filosoof en journalist Doortje Smithuijsen. Omdat ze benieuwd was naar wat er schuilgaat achter al de perfecte plaatjes op bijvoorbeeld Instagram, volgde ze een jaar lang een aantal influencers. Ze wilde een antwoord op de vraag hoe het voelt het om je leven voortdurend in dienst te stellen van een online imago. Wat blijft er eigenlijk over van jezelf als je dat leven steeds moet aanpassen op de grillen van een algoritme waar je echt helemaal niets van snapt.

Romy, Robin en Arunya
Het boek leest als een trein. Je krijgt een inkijkje in het dagelijkse leven van onder andere Romy, Robin en Arunya. Drie meiden die al aardig aan de weg timmeren wat betreft hun online identiteit. Aan volgers dus geen gebrek, alhoewel dat een relatief begrip blijkt. Ze worden begeleid door Shady die met haar exelsheets alle facts en figures bijhoudt en voor de meiden de strategie uitzet.  Zo ver zijn Noortje en Marlou nog niet. Met ‘slechts’ 20.000 volgers worden ze nog niet echt voor vol aangezien. Hier en daar ontstaat er een samenwerking. Maar nee, voor hen nog geen persoon die hun belangen behartigt. Het is nog echt ‘werk aan de winkel’ voor beide dames. Dat betekent met een tas vol kleren ieder weekend de stad in om foto’s voor de hele week te scoren. En let wel, over iedere foto wordt echt heel goed nagedacht.

Dan Eva de Visser, de enige influencer die niet met haar echte naam in het boek wil. Als  alleenstaande mommy-vlogger een opvallende verschijning. Ze zit in een dip. Omdat de vader van haar kinderen haar na de scheiding verboden heeft de kinderen nog langer in beeld te brengen. Daar gaat haar verdienmodel. Slik!

IJdelheid
Het mooie aan dit boek? Doortje velt geen oordeel. Ze luistert, kijkt en observeert om tot het besef te komen dat we vanuit een soort van ijdelheid allemaal afhankelijk zijn van de aandacht van een ander. In een wereld waarin we alles uit onszelf moeten halen, doen we er alles aan om onszelf te verkopen. Het individu is maakbaar, en dan draait het om de meest perfecte presentatie. Zeker als je bent opgegroeid in dit digitale tijdperk. Als lezer heb je dat inzicht nodig. Met het schaamrood op de kaken moet je het negatieve beeld dat steeds meer rondom de online influencer is ontstaan, bijstellen. Waarom? Omdat je in dat beeld jezelf herkent.  Omdat het boek je een context laat zien waar jezelf ook deel vanuit maakt. Als oorzaak of als gevolg. Kortom: Gouden Bergen, voor iemand die de verbinding zoekt, dubbel en dwars de moeite van het lezen waard.

 


In de rubriek Smart Words geeft steeds iemand anders een tip voor een interessant boek. Een boek dat je inspiratie en inzichten geeft, je aan het denken zet. Heb je ook zo’n boek, laat het ons weten – info@smartconnecting.nl

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.