Blog

Hoe is het met – Marloes Verhage

Je hebt van die mensen, over wie je denkt: van jou zou ik weleens meer willen weten. Van die types die toffe dingen lopen en zitten te doen (vrij naar Boddé & Van Luyn). Types die bij je in de klas zitten of hebben gezeten, types die je kent uit het vakgebied, uit de media of gewoon via-via. Aan dit soort kleurrijke figuren besteden we aandacht in de rubriek ‘Hoe is het met..’. Deze keer in de spotlight: oud-studente Marloes Verhage.

Wanneer ben je gestart met de opleiding Communicatie?
“Dat voelt als lang geleden, maar dat valt eigenlijk best mee. Ik begon in 2013, als zeventienjarige, en vers van de havo.”

Wanneer heb je de opleiding verlaten?
“Ik 2017 ben ik afgestudeerd met een afstudeerstage bij Schiphol Group.”

Wat doe je nu?
“Nu werk ik als contentmarketeer bij ZOUT Media, een reclamebureau op Goeree-Overflakkee. Bij ZOUT ben ik verantwoordelijk voor de social media content-abonnementen. Ik houd voor verschillende klanten Facebook-, Instagram- en LinkedIn-accounts bij. Dit doe ik met zowel posts als advertenties. Ik geef ook social media-trainingen aan bedrijven door heel Nederland die social media liever in eigen beheer houden. Daarnaast schrijf ik teksten voor blogs, websites en advertenties en geef ik strategische sessies aan klanten die een merk op de markt willen zetten of toe zijn aan een rebranding. Van dat laatste gaan mijn vingers altijd jeuken, te gek is dat!”

Wat is het tofste dat je tot nu toe in je carrière hebt meegemaakt?
“Mijn eerste antwoord zou zijn: het organiseren van een klantevent op Schiphol met grote klanten zoals Dior, ING en Made.com of de Facebooktrainingen die ik heb gegeven aan bijvoorbeeld Mitsubishi Nederland en Tattoo Bob. Toch is de overall ervaring die ik heb opgedaan bij Schiphol en wat ik nu leer bij ZOUT, op dit moment nog waardevoller. Ik weet nu hoe een grote organisatie in elkaar steekt en leer iedere dag meer over het ondernemerschap, dat zijn dingen die je tijdens je studie niet mee krijgt.”

Welk onderdeel van je studie is voor jou vooral van belang geweest?
“Mijn stages in het derde en vierde jaar zijn voor mij erg waardevol geweest. Tijdens mijn stage bij reclamebureau Wubbe uit Delft heb ik voor het eerst echt teksten leren schrijven en ontdekte ik dat mijn kracht vooral bij strategie ligt. Omdat mijn tweede (afstudeer)stage bij Schiphol Media totaal anders was, leerde ik daar weer heel veel over de B2B-markt en hoe het is om de marketing van één merk te voeren.”

Waar heb je de leukste (of juist minder leuke) herinnering aan tijdens je studie?
“Dat moet tijdens het vak Reputatiemanagement zijn geweest, waarin ik met mijn team ontdekte dat er een groot strategisch communicatie mankement zit in de profilering van HEMA. Te gek om met deskresearch tot zo’n onverwacht en actueel inzicht te komen! Ik kan me nog herinneren dat we zelf verbaasd waren over de profilering van HEMA, maar het leverde ons wel een tof rapport op!”

Binnen de studie Communicatie leiden we op tot smart connectors. Wat vind jij het belangrijkste dat een smart connector moet kunnen?
“De ‘big picture’ moet je als smart connector altijd blijven zien. Zo is het voeren van gesprekken met klanten onwijs belangrijk om een zo breed mogelijk beeld van het vraagstuk te krijgen. Dat is niet altijd makkelijk, maar wel belangrijk. Ook moet je in de drukte van de dagelijkse werkzaamheden af en toe echt even een stapje achteruit zetten en met een frisse blik naar het project kijken. Tunnelvisie is als smart connector niet zo handig, om in Wie Is De Mol-termen te spreken.”

Heb je nog een gouden tip voor de studenten?
“Wees niet bang om te falen! Dat klinkt misschien een beetje gek, maar ik heb mezelf vier jaar rot geleerd om alles te halen, met een HP-programma en een baan als peercoach ernaast. Wees niet te bang om de plank een keer mis te slaan, je studietijd is namelijk de beste tijd om eens goed op je bek te gaan. En daarnaast haalt het ook een stuk onnodige spanning weg.”

Reacties

Leuk om te lezen Marloes!

5 jaar geleden geplaatst

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.