Hoe is het met- Isabella Legebeke

Isabella Legebeke begon in 2014 aan de opleiding Communicatie en is inmiddels 2 jaar afgestudeerd.  De creatieve cultuurliefhebber met internationale ambities is tijdens de studie meerdere keren naar het buitenland gegaan. Van een stage bij het internationale reclamebureau DDB in Chili – waar ze tal van evenementen mocht organiseren – tot aan een minor PR aan University of the Arts in Londen. Daar had ze zelfs ook nog een freelance baan als set design assistant. Samen met Isabella kijken we terug naar haar avontuur op de Hogeschool Rotterdam. En bespreken we wat het leven haar daarna gebracht heeft.

Door: Julia Spit
📷: Daphne van Drenth

Waar zouden we je nog meer van kunnen kennen? Wat zijn je plannen?
Ik ben een tijd werkzaam geweest als online marketeer en storyteller bij Jeugdtheater Hofplein in Rotterdam. Daar ben ik vooral als creatief bezig geweest, zoals video’s creëren en produceren. Ik heb zelf ook een film gemaakt en ben me meer in visual storytelling gaan verdiepen. Na mijn werk bij Jeugdtheater Hofplein ben ik meer met editing, vormgeving en grafisch ontwerpen gaan doen en heb ik bijvoorbeeld voor de Stichting Kunst in Vrijheid een poster ontworpen.

Maar goed, ik heb ook nog plannen. Ik ga aankomend jaar de master Cultural Economics & Entrepreneurship doen aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam om me nog verder te verdiepen en te verbreden. Deze master richt zich voornamelijk op de zakelijke kant van de culturele en creatieve industrie en sluit goed aan bij mijn grootste passies: kunst én muziek.

Als je nu terugkijkt naar de afgelopen jaren, wat is voor jou tot nu toe het tofste wat je gedaan hebt in je carrière?
Mijn stage Communicatie bij DDB Chile. Dat was voor mij een bijzondere ervaring. Daar heb ik geleerd om in een totaal ander dialect Spaans (Chileens-Spaans) samen te werken in een hele andere cultuur en omgeving.

Wat typeert jou als professional?
Altijd creatief bezig zijn en steeds nieuwe dingen willen leren en ontdekken. En me daar volledig aan wijden. Nieuwe wegen inslaan met een artistieke mindset. Continu een sprong in het diepe wagen. En heel nieuwsgierig zijn naar onbekende dingen. Dat is ook wat mij gedreven houdt.

Welk onderdeel van je studie is voor jou vooral van belang geweest?
Voornamelijk de creatieve onderdelen zoals Content & Creatie en Mediaproductie. Deze waren gericht op vormgeving en ik ben (nogal) visueel ingesteld. Het hielp bij verdere verbreding van je  creativiteit. Maar ook de cursus Context & Strategie. Ook die is onmisbaar binnen het vak Communicatie. Maar natuurlijk heeft ook mijn studie Public Relations aan University of the Arts in Londen bijgedragen aan mijn ontwikkeling.  Bij het vak Agency Life vormden we een PR-bureau en deden we een opdracht voor een klant in Engeland. Super leerzaam.

Waar heb je de leukste (of juist minder leuke) herinnering aan tijdens je studie?
Aan het begin van mijn stage bij DDB Chile in Zuid-Amerika was mijn Spaans nog niet perfect. Ik kon me daarom moeilijk verstaanbaar maken. Chileens-Spaans is ook nog eens een heel ander dialect, dus dat werkte ook niet mee. Ik sprak daarom Engels met het management, maar met mijn collega’s was dat lastiger. Dit waren pure Chilenen, dus zij praatten continu Spaans tegen mij. Gelukkig had ik hele leuke collega’s die er wel van hielden om grapjes met mij uit te halen. Omdat ik de ‘buitenlander’ was, konden zij dit nog makkelijker doen met Chileense slang. Het HR-hoofd zei dan bijvoorbeeld tegen me: “Zeg tegen Javier: ‘Aweonao’!”, wat sufferd betekent. Het was natuurlijk veel leuker om dat van ‘de buitenlander’ te horen binnen het bureau. En iedereen moest er dan om lachen. Langzamerhand begon ik steeds meer Chileense slang over te nemen en me convirtió en una chilena poh, weon! (= werd ik een echte Chileense).

De term ‘smart connector’ is ongetwijfeld meerdere keren langsgekomen tijdens je studie. Wat vind jij het belangrijkste dat een smart connector moet kunnen?
Netwerken. Een zo breed mogelijk netwerk creëren en een goed verhaal hebben. Direct contacten leggen met mensen die je niet kent maar die jou juist op weg kunnen helpen naar nieuwe uitdagingen.

Heb je nog een gouden tip voor de studenten?
Volg vooral je passie en probeer zo ‘allround’ mogelijk te worden.  Zo ben je op verschillende gebieden inzetbaar en dus niet binnen één specifieke richting. Dat zal veel deuren voor je openen. Vooral in een wereld die steeds verandert, is dat binnen ons communicatievak heel essentieel.

📷

Reacties

Daan Vree
Hoi Isabella, wat leuk om deze update over je te lezen en mooi om te zien hoe je je professioneel hebt ontwikkeld. De creativiteit zat er al vanaf het begin in!
3 weken geleden geplaatst

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.