Blog

Gluren bij de buren – De bierfabriek van Technische Informatica

Het instituut voor Communicatie, Media en Informatietechnologie is niet erg groot, zeker als je de locatie vergelijkt met andere locaties van de Hogeschool. Normaal gesproken kom je als communicatiestudent niet verder dan de derde verdieping. Hooguit voor een broodje met zalm en avocado of een blikje energy uit de kantine op de vijfde. Toen ik onderweg naar die kantine bijna over een op afstand bestuurbaar robotje viel, werd mijn interesse gewekt. Wat speelt zich eigenlijk verder af op deze verdieping?

Door: Carola Stap

Op de vijfde verdieping zitten voornamelijk Technische Informatica studenten. Ik ging in gesprek met Arjan Ruigrok, tweedejaars TI student. Veel mensen – en als ik eerlijk moet toegeven, ook ik – denken bij Technische Informatica vooral aan programmeren, computers en heel veel cijfertjes. Tijdens het gesprek kwam ik er al snel achter dat de opleiding meer is dan alleen maar programmeren, sterker nog: het is eigenlijk een vrij brede studie waar je ook goed je creativiteit in kwijt kan. Programmeren is zeker een onderdeel van de opleiding, maar je leert er ook coderen en je bent vooral bezig met het tastbaar maken van projecten. Je werkt dus niet alleen met software, maar ook met hardware.

Estafetteproject
Op dit moment (red.: maart 2019) zijn de tweedejaars studenten Technische Informatica druk bezig met een project. De opdracht is simpel. Verzin je eigen project of ga verder met een estafetteproject. Dit is een al bestaand project waar andere studenten mee begonnen zijn, maar niet afgemaakt hebben. Dit, omdat de opdracht te groot is en meerdere elementen bevat die door verschillende opleidingen kunnen worden uitgevoerd. Het estafetteproject is in werking gezet om zo de samenwerking tussen verschillende opleidingen te stimuleren. In het werkveld heb je tenslotte ook elkaar nodig om een project zo goed mogelijk uit te voeren en uiteindelijk af te ronden.

Automatische bierbrouwerij
Arjan is samen met drie medestudenten druk bezig met zo’n estafetteproject. Ze zijn bezig met het ontwikkelen van een automatische bierbrouwerij. Drie keer per week komt de projectgroep bij elkaar; op school voor scrumsessies en op de RDM Campus, waar al het materiaal voor de bierbrouwerij te vinden is. Een docent van de opleiding kwam met het idee voor de bierfabriek en een andere groep is er al mee aan de slag geweest. Nu hebben Arjan en zijn projectgroep het stokje overgenomen. Op dit moment zijn ze vooral druk bezig met onderzoeksrapporten. Het is bij het project namelijk van belang dat er een goed ontwerp op tafel komt: “We willen liever een onderdeel van het proces hebben dat goed werkt, maar verder nog niet af is, dan iets wat helemaal klaar is en maar half werkt.’’ Het estafetteproject is dus ideaal voor dit idee. Het doel van het project is niet om het zo snel mogelijk af te hebben, maar alles draait om  een zo goed mogelijke uitwerking. Kwaliteit boven kwantiteit.

De perfecte campagne
Als communicatiestudent is het lastig te begrijpen hoe het project nu precies werkt. Programmeren, software en sensoren komen bij ons niet in de cursussen terug, maar dat maakt zo’n estafetteproject des te interessanter. Andere studenten houden zich bezig met een onderdeel waar jij niks vanaf weet en jij kan je focussen op de onderwerpen waar je wel verstand van hebt. Hoe lang het nog gaat duren voordat de automatische bierfabriek helemaal af is, durven de studenten nog niet te zeggen. Misschien kunnen studenten van de opleiding Communicatie de perfecte campagne of strategie ontwikkelen voor het eindproduct. De tweedejaarsstudenten zijn inmiddels ervaringsdeskundige als het gaat om een campagne bedenken voor een bierbedrijf. Wie weet kunnen we binnenkort op het terras genieten van zo’n automatisch gebrouwen biertje, gebrouwen op de hogeschool en waar een hele toffe campagne aan vastzit. Ik ben in ieder geval erg benieuwd.

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.