Dilemma Day – Eveline van Zeeland

Een keuze maken is niet altijd makkelijk, zeker niet als je te maken hebt met twee gelijkwaardige opties. We redeneren erop los om er zeker van te zijn dat we de juiste keuze maken en dit levert soms hele leuke antwoorden op. Daarom hebben we ‘Dilemma Day’. De dag waarop we professionals op het gebied van communicatie, studenten, docenten en andere HR-medewerkers duivelse dilemma’s voorleggen gebaseerd op hun persoonlijke passies. Dit keer moet Eveline van Zeeland, docente aan de Fontys Hogeschool en Researcher Neuromarketing, eraan geloven.  

Door: Judith Versteeg en Tugba Savas
Foto’s: Fotostudio Danai

Wie ben je?
Een gepassioneerde vakidioot, een professionele supernerd, een bevlogen docent, een enthousiaste reiziger, een structuurmaker, een verhalenverteller…. en oh ja, ook nog een liefdevolle moeder en echtgenoot.

Wat doe je?
Ik ben expert op het gebied van neuromarketing, en dat uit zich in allerlei vormen: ik geef les over neuromarketing aan hbo-studenten Commerciële Economie, ik geef gastcolleges en verzorg masterclasses voor het bedrijfsleven, ik doe een promotie-onderzoek aan de universiteit van Twente en ik schrijf over neuromarketing (bijvoorbeeld in vakblad Magazine Clou …. gratis!)

Waar gaat je hart sneller van kloppen?
Mijn hart gaat vooral sneller kloppen van waanzinnig mooi wetenschappelijk onderzoek. Mijn hart gaat ook sneller kloppen wanneer ik een mooi idee heb (bijvoorbeeld voor mijn promotie-onderzoek) en allerlei mentale puzzelstukjes in elkaar vallen.

Would you rather?

Je eerste boek “Basisboek Neuromarketing” herschrijven of een tweede boek over hetzelfde onderwerp uitbrengen?
Het liefste een nieuw boek uitbrengen. Daar ben ik ook mee bezig. Samen met een collega ben ik een heel leuk boekje aan het schrijven over domheid (en alle denkfouten die er in ons brein ingeslepen zitten). En als lange termijn hobbyproject ben ik een heel mooi boek aan het schrijven op het grensvlak van psychologie en marketing.

Overigens houd ik wel een documentje bij met alle aanpassingen en vernieuwingen die ik wil maken rondom ‘Basisboek Neuromarketing’, voor wanneer we daar een tweede druk van gaan doen.

Momenteel ben ik vooral druk met het schrijven van wetenschappelijke artikelen rondom mijn promotie-onderzoek. Dat is ook schrijven, maar wel even anders dan het schrijven van een boek.

Nooit meer mogen lesgeven of nooit meer gastspreker op een evenement mogen zijn?
Tja, dat is echt wat je noemt een duivels dilemma. Iets waartussen ik niet kan kiezen. Ik vind het simpelweg fantastisch om anderen op tournee mee te nemen door mijn fascinerende wereld van de neuromarketing. Of het nu studenten in de collegezaal zijn of professionals op een evenement, maakt daarbij voor mij niet zoveel uit. Voor mij heeft wetenschap vooral waarde als de praktijk er uiteindelijk mee verder kan, en die praktijk zie ik op een evenement, maar zie ik net zo goed in de collegezaal (dat is de praktijk van de toekomst….). Wat ik vooral leuk vind is de afwisseling: dan weer in de collegezaal, dan weer een masterclass voor het bedrijfsleven.

Onderdeel zijn van een groot neuromarketing onderzoek of een neuromarketing strategie toepassen voor een groot bedrijf?
Ik denk dat je met ‘onderdeel zijn van’ het uitvoeren van een grootschalig neuro-onderzoek bedoelt. In dat geval kies ik absoluut daarvoor. Ik ben nu met wat kleinere onderzoeken bezig rondom mijn promotie, maar het is natuurlijk wel de droom van iedere wetenschapper om ooit eens onderdeel te zijn van een groots onderzoek dat de wereld op haar kop zet …… dromen mag…. 😉

Zoals ik bij het vorige dilemma al aangaf, vind ik wel dat wetenschap (los van fundamentele wetenschap) op een manier waarde moet hebben voor de praktijk/voor de maatschappij. Dus hopelijk kan ik in de toekomst wetenschappelijke onderzoeken uitvoeren in samenwerking met het bedrijfsleven, of hebben de resultaten van mijn onderzoeken direct praktische relevantie voor het bedrijfsleven…

Onderzoek doen naar de hersenen of je eigen hersenen laten onderzoeken?
Dat eerste! Vanzelfsprekend heb ik al een paar keer in een MRI-scanner gelegen en heeft mijn hoofd ook al vol gezeten met EEG-elektrodes ….. mijn eigen hersenen zijn dus heus al onderzocht. Zo spannend is dat niet hoor. Ik vind onderzoek doen naar de hersenen in het algemeen ook niet zo interessant. Waar ik vooral nieuwsgierig naar ben is wat hersenactiviteit ons kan leren over ons eigen gedrag.

Tot slot, wat wil je meegeven aan de Smart Connector van de toekomst?
Wees nieuwsgierig. In alles en op ieder moment. Zolang je nieuwsgierig bent in de wereld, kan je je ook over die wereld blijven verwonderen. Dus ga naar de opera als je nog nooit naar de opera geweest bent, en boek een tripje naar Verweggistan…..bombardeer je brein met nieuwigheden en blijf je daarover verbazen. Dat is de enige manier om je brein, ook op de lange termijn, fris en creatief te houden.

 

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.