De Dag van de Leraar

Zo’n beetje elke dag heeft tegenwoordig een eigen thema. Geclaimd door een merk, branche, dier of koning. Neem de Dag van de bouw, de Fiets-naar-je-werkdag, Record Store Day, vaderdag, Koningsdag. En natuurlijk de teek… die heeft zelfs z’n eigen week. In deze rubriek kapen we al die dagen weer terug. In deze editie vertelt studente Faye Le Couvreur over de Internationale Dag van de Leraar, die aanstaande woensdag 5 oktober plaatsvindt.

Hoe leuk, spontaan en sociaal wij communicatiestudenten ook zijn, af en toe willen we gewoon even wat te klagen hebben. Over onduidelijk geschreven handleidingen, onpraktische roosters maar vooral over de docenten. En ik doe vaak gezellig mee. Niet over die handleidingen want die zijn écht geen rocket science om door te nemen (sorry medestudenten). Wel over die docenten, want och wat kunnen ze soms toch zeikerds, irritant en langdradig zijn hè?

Juf Faye
Vijf jaar geleden ben ik zelf begonnen met de docentenopleiding, het docentenvak leek me om verschillende redenen leuk. Ik zag een grote uitdaging in het lesgeven aan de onderbouw: een groep met grote diversiteit en verschillende achtergronden en talenten. Ik wilde bijdragen aan de maatschappij, met kennisdeling als grootste drijfveer. Maar mijn allergrootste missie was toch wel om uit élk kind (groots dromen toch?) zijn of haar talent te halen en dat er dan na vier jaar allemaal talentvolle kindjes met een VMBO-diploma ‘mijn’ school verlieten.  Ha, dat bleek in praktijk en in de opleiding allemaal even wat anders te gaan.

original_1460695654726_xwwzujif6rHet zijn net mensen
Als eerst leerden we dat het een primair doel van een (middelbare school) docent moet zijn om een inspirerend persoon te zijn voor de leerling. Om zoiets te kunnen moet je je studenten op allerlei manier bereiken, stimuleren en motiveren. Tijdens mijn mini-stage realiseerde ik me iets dat ik me niet eerder had gerealiseerd: de student ziet de docent vaak niet als iemand die inspireert, maar óók niet als persoon. De leraar is toch zeker geen persoon met kinderen, iemand die in het weekend gin tonics drinkt en een ochtendhumeur heeft? De leraar is een dienst, een soort pinautomaat waar je zo af en toe kennis en (on)voldoendes kunt afhalen. En hoe kun je dan alsnog iemand inspireren, was een veel gestelde vraag tijdens terugkomdagen. Ik ben vroegtijdig afgehaakt, waardoor ik hier niet meer over hoefde na te denken. Tot nu.

Zij die bijdragen aan ons toekomstig succes
Bovenstaand geldt naar mijn idee in mindere mate voor sommige hbo-docenten, maar de essentie blijft hetzelfde: docenten zijn er om hun kennis over te dragen en je op hun eigen manier te motiveren voor het vak. Wij communicatiestudenten staan zelf aan het roer en met de juiste drive gaan we het helemaal halen.  Maar we mogen ook zeker onze opleiders niet vergeten, die ons regelmatig motiveren, en ervoor zorgen dat je je soms niet volledig incompetent voelt als communicatiestudent en als toekomstig professional.. Ode dus, aan de (dag van) de leraar! Een dag waarop wij ons ook mogen realiseren dat de kwaliteit van onze opleiding valt of staat met de bekwaamheid van onze docenten.  En dat zij bijdragen aan ons toekomstige succes. En daarom is Dag van de Leraar een mooi initiatief, een dag om niet alleen de betekenis van het onderwijs te benadrukken, maar ook om de leraren in het zonnetje te zetten. Zij dragen immers bij aan je professionele groei en dat is toch mooi, betekenisvol en inspirerend op zich.

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie