Blog

Big Five – Podcast

Een eigen podcast starten. Misschien loop je al een tijdje met het idee rond, maar weet je niet waar je moet beginnen. Een paar weken geleden deed ik mee aan de (gratis) Podcast Masterclass van Mirjam Hegger. Aan enthousiasme voor de podcast geen gebrek. En ook de tips en de trics vlogen in het rond. Maar goed, we moeten ons beperken. Hier de vijf waar je in mijn optiek zo mee aan de slag kan!

Door: Agaath Flikweert 

1. Begin!
Maak je niet druk om de techniek. Die stelt volgens Mirjam niet echt iets voor. Begin – veel belangrijker – met de vraag wat je nu precies met jouw podcast in beweging wilt zetten. Kortom: wat is je missie? Mooi voorbeeld Damn, Honey. Een feministisch platform over alle shit waar je als vrouw van deze tijd mee moet dealen. Om vrouwen te stimuleren dat te doen waar ze zelf zin in hebben.

En …..  zit je dan toch nog een beetje in je maag met die techniek? Volg in dat kader een bewezen plan. Vraag eens wat rond in je omgeving. Wat werkt nu?

 

2. Zorg dat je er plezier in hebt
Misschien voor de hand liggend, maar daarom niet minder belangrijk. Het plezier moet er in je podcast in feite vanaf spatten. Zet daar ook op in en deel je inspiratie. Voorbeeld? De 28-jarige Mike Schubert van Potterless. Mike heeft zijn baan inmiddels opgezegd en heeft zijn van Potterless zijn fulltime baan gemaakt. Deze podcast heeft duidelijk potentie!

3. Blijf jezelf
Bedenk dat er niemand is zoals jij. Claim je plek als expert en creëer je eigen podium. Hoe meer je jezelf bent op dat podium des te hoger de ‘plakkans’ volgens Mirjam. Vertel dus je eigen verhaal. Of dat van iemand die je interviewt. Maar wel altijd op een manier waarin de luisteraars jou zullen herkennen.

4. Denk aan de impact
Even wat cijfertjes vanuit de masterclass. Wist je dat luisteraars een luistersessie van 30 – 45 minuten heel normaal vinden? En ook niet onbelangrijk: 85% van de luisteraars luistert een podcast helemaal af. Als klap op de vuurpijl: 87% van de luisteraars blijven je volgen als ze je waardevol vinden. Cijfers waar je niet omheen kunt, als je het mij vraagt.

5. Maak een plan
We keren weer even terug naar ons eerste punt: hoe begin je dan? Daarvoor heeft Mirjam Hegger een heel mooi stappenplan in elkaar gezet. Dat dwingt je tot keuzes over je doel, je doelgroep, het format en onderwerp. Maar ook over je intro, je outro en je titel. Nog even Mirjam: “Kies je niet scherp, dan word je ook niet gekozen!” Waarvan akte!

Geïnteresseerd? Volg ook eens een gratis masterclass bij Mirjam. Meer dan de moeite waard!

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.