Compliment aan Keena Weeber

Complimentjes. Leuk om te krijgen, maar zeker zo leuk om te geven. Het complimentenkaartje viel dit keer bij Keena Weeber in de bus. Onze rots in de branding voor tal van ICT-vraagstrukken. We belden hem op om zijn reactie te peilen.

Steevast onze eerste vraag. Wat dacht je toen je dit kaartje zag?
“Dat was heel bijzonder. Ik vond het lief. Ja echt, m’n hart smolt een beetje. Heb ‘m hier onder mijn monitor geplakt. Die waardering, dat is de grootste beloning die je kan krijgen. Daar doe je het voor.”

Wat doe je binnen de Hogeschool?
“Ik heb een jaar voor het Servicepunt gewerkt. Van september vorig jaar tot september dit jaar. Aan het begin van dit schooljaar ben ik bij Technisch Applicatie Beheer, kortweg TAB, begonnen. Daar ben ik – natuurlijk samen met enkele andere collega’s – verantwoordelijk geworden voor de Office 365-applicaties binnen het onderwijs. We draaien hier aan de knoppen, zodat het systeem zo optimaal mogelijk werkt. En daar moet je goed over nadenken. Een paar weken geleden moesten we bijvoorbeeld een urgente verandering doorvoeren. In de zomer was de opnamemogelijkheid voor studenten komen te vervallen vanwege privacy. Maar die opnames waren wel nodig voor de lessen. Haast geboden dus. Om die mogelijkheid terug te mogen geven vereiste de functionaris gegevensbescherming dat de presentatorrechten – onder andere het opnemen van een vergadering, maar ook het presenteren en muten van deelnemers – in eerste instantie alleen bij de organisator liggen. Die organisator, veelal de docent, moet dus nu de deelnemers toestemming geven om hun presentaties te delen, iets wat eerder dus automatisch ging. Daarmee hadden we overigens wel twee vliegen in een klap. De docent heeft veel meer de controle en komt niet meer voor onverwachte verrassingen te staan én de student heeft de mogelijkheid om opnames te maken terug. Alleen, en dat is wel een minpuntje, we hadden deze verandering wel wat laat gecommuniceerd. Met alle gevolgen van dien. Maar goed, daar hebben we van geleerd. In het vervolg gaan we dit echt wel wat subtieler doen.”

In de zomer zijn de docenten en studenten massaal overgestapt op Microsoft TEAMS. Hoe kijk je daarop terug?
“In mijn optiek is dat goed en snel gegaan. Maar het blijft complex. En de veranderingen zijn zeker nog niet uit de lucht. Eigenlijk zijn we nog steeds bezig met het leggen van het fundament. Dat houdt in dat we nog steeds tal van beslissingen moeten nemen om het systeem zo optimaal mogelijk in te richten. En daarbij spelen verschillende belangen. Denk bijvoorbeeld aan de privacy van de verschillende partijen. Daar kan en wil je niet omheen. Je moet daar dus in al je toepassingen voortdurend over nadenken. Wat kan wel en wat mag niet. Aan de andere kant wil je ook weer niet te veel vastleggen. Je wil de gebruikers – docenten en studenten – ook de vrijheid geven om zelf de mogelijkheden van het platform te benutten. We hebben er alle vertrouwen dat dat ook kan, dat medewerkers daar zelf heel goed toe in staat zijn en dat wij er als ICT niet altijd tussen hoeven te zitten. Maar dan moeten wij natuurlijk wel zorgen dat de basis op orde is.

Maar betekent jouw nieuwe baan dan ook dat we je niet meer kunnen bellen voor al onze IT-vragen?
“Haha, officieel ben ik inderdaad geen aanspreekpunt meer. Maar de deur is niet dicht hoor! Voor mijn oude CMI-collega’s beantwoord ik nog altijd de vragen. Ik had ook graag nog wat langer bij het Servicepunt gewerkt. Ik had het er prima naar mijn zin. Maar het coronavirus heeft mijn carrière hier binnen de hogeschool versneld. En daar ben ik natuurlijk ook wel blij mee.”

Heb je nog een tip voor onze docenten en studenten?
“Dat vind ik moeilijk. Maar als ik er goed over nadenk zou ik toch graag het volgende willen zeggen. Omarm echt alle mogelijkheden die Microsoft 365 je te bieden heeft. Die zijn ongekend en gaan verder dan alleen Teams. In dat opzicht staan we nog maar aan het begin. Is dit nog maar het topje van de ijsberg als het gaat om het digitaliseren van het onderwijs. Haal er dus uit wat erin zit en blijf, als je er even niet uitkomt, om hulp vragen. Dat laatste dus ook!”

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.