Smart Thing #6 – Blab

Het communicatievakgebied is constant in beweging. Innovaties volgen elkaar in een rap tempo op. In deze rubriek vragen we een communicatieprofessional een verdiepend blog te schrijven over een trend of innovatie waar hij of zij zich mee bezighoudt. Het blog geeft een eigen visie, maar het moet jou –als lezer- ook uitnodigen een visie te creëren op hetgeen wordt besproken. Laat dus gerust van je horen!

Onlangs werd ik gebeld door de redactie van Frankwatching. Of ik wilde deelnemen aan een Blab. Een wat?! Ik voelde me meteen de social sufferd, want ik had nog nooit van dit social medium gehoord. Na enige uitleg en een blik op de portal werd het me duidelijk en ik besloot deel te nemen. Voor experimenteren met nieuwe tools sta ik sowieso vooraan in de rij. En zo kwam het dat ik een paar weken geleden deelnam aan een Blab. Maar wat is een Blab, hoe werkt het en waarom zou jij er gebruik van maken?

Blabla op Blab
Een Blab is eigenlijk een soort Skype-gesprek, waaraan maximaal vier mensen kunnen deelnemen. Best interessant, vier Wat-is-Blabmensen die zich op fysiek verschillende plekken bevinden en samen online één gesprek voeren. Een soort webinar. Tot zover niet per se spannend zou je denken. Het grote verschil met Skype is echter dat íedereen het gesprek kan volgen en zelf óók kan deelnemen. Je streamt dus.

De Blab waaraan ik deelnam ging over Instagram. Ik werd uitgenodigd in de uitzending om social learnings te delen met de kijkers. Webcam aan en gaan. Naast mij was er een host, die het gesprek begeleidde en die real time vragen beantwoordde van de kijkers. Ook was er een persoon die het gesprek met mij voerde. Een vierde plek bleef open. De zogeheten open seat. Deze plek was beschikbaar om kijkers live hun vraag te laten stellen in de uitzending. En precies dàt verrassingselement maakt Blab zo’n interessant medium.

Interactie
Interactie is key als we het over Blab hebben. Je neemt deel aan een gesprek óf je volgt de uitzending en stelt een vraag die live wordt beantwoord óf je zit ineens zelf in de uitzending. De mogelijkheden zijn legio. Hierdoor krijgt het gesprek steeds een andere wending, doordat kijkers in de uitzending komen en met hun vraag voor nieuwe input zorgen. Ook kun je op deze manier een thought leader aan de andere kant van de wereld interviewen over zijn expertise op een bepaald vlak. De afstand maakt niet uit en iedereen kijkt en doet lekker mee.

Blab = The Content Maker
Een mooi gevolg van het uitzenden van een Blab is dat het je zeer interessante content oplevert, die je ook op een later tijdstip kunt hergebruiken. Het allermooist is het natuurlijk als jouw publiek de uitzending live volgt. Mochten ze dit even vergeten zijn: je kunt ze hier tijdens een Blab gewoon op attenderen op bijvoorbeeld Facebook of Twitter. Ook nà een uitzending blijft het gesprek beschikbaar, zodat je delen daarvan nog eens kunt inzetten als het besproken onderwerp aan bod komt.

Bekijk hieronder bijvoorbeeld de Blab over Instagram, waaraan ik deelnam:

En dus..
Blab bied je een platform voor jouw live streams over interessante onderwerpen die passen bij wat jouw organisatie doet. In een gesprek met maximaal vier personen, die ook nog eens kunnen wisselen tijdens de uitzending, betrek je direct jouw publiek én kun je iedereen ter wereld die een webcam heeft laten deelnemen aan het gesprek. Het verrassingselement maakt het bijzonder.

Doen!
Wil je ook gaan Blab’en of Blabs over toffe onderwerpen volgen? Je kunt je heel gemakkelijk aanmelden op Blab met je Twitter-account. Check: https://blab.im/

Reacties

Blab jij al? – Contentgeek
[…] Dit artikel verscheen op 27 mei 2016 op smartconnecting.nl […]
2 jaar geleden geplaatst
Albert Hofsted
Misschien iets voor het werken in projectgroepen in jaar 2 of jaar 3?
3 jaar geleden geplaatst

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.