Smart Thing #18 – Agile in je studie

Het communicatievakgebied is constant in beweging. Innovaties volgen elkaar in rap tempo op. In deze rubriek aandacht voor innovatieve ideeën binnen de communicatie. Dit keer neemt Mariëlle Roozemond ons mee in hoe je agile in je studie kunt staan.  In een serie van drie artikelen daarom een paar handvatten waarmee je als student jezelf helpt om zoveel mogelijk agile ervaring op te doen binnen je studie. In dit eerste artikel komt aan bod hoe je jezelf scherp houdt om op twee fronten iets totaal nieuws te leren.

Door: Mariëlle Roozemond, docente Communicatie en agile MarCom coach

Nog even, en het einde van de afdeling communicatie is in zicht. Steeds meer banken, energiebedrijven, retailers en luchtvaartondernemingen voeren het agile werken organisatiebreed in. Dit betekent werken in multi-disciplinaire teams; met bijvoorbeeld IT’ers, marketeers, data dokters, vormgevers, psychologen en juristen. En omdat jij in het tweede jaar van je studie hebt leren werken met Scrum en in het derde jaar met Lean StartUp voeg je je makkelijk in het ritme van snelle opleveringen en weet je wat er van je wordt verwacht. Sterker, je kunt hierdoor zelfs een voorsprong hebben, waardoor teamgenoten al snel naar jou kijken als iemand die weet waar het allemaal om gaat.

Agile zoals agile bedoeld is
Nu is het best lastig om in een onderwijsomgeving agile te werken zoals agile bedoeld is, vanwege gebrek aan agile ervaring en geld binnen de onderwijsmuren. Organisaties die een agile transformatie ondergaan zetten bijvoorbeeld full time coaching in voor teams, om de werkwijze volledig te laten inslijten. Ook verbouwen ze vaak de kantooromgeving om teams zoveel mogelijk tegemoet te komen in hun manier van werken. Dit kun je natuurlijk niet van de hogeschool verwachten.

Colleges onvolledig
Nat worden moet, agile droogzwemmen bestaat niet. Scrum of lean startup zijn raamwerken om met elkaar tot een resultaat te komen en die leer je alleen toepassen door een casus of een project op te pakken. Ervaringsleren dus. Dit betekent dat de colleges over scrum of over lean startup bij voorbaat een onvolledig beeld geven. Je moet ze meer zien als een rode draad van de aanpak die je hanteert om het project tot een goed einde te brengen. En dan helpt het als je alvast de belangrijkste agile handelingen, rollen en events en principes kent.

Geworstel
Alles goed en wel, dit ervaringsleren betekent vooral ook dat je op twee fronten aan het leren bent. Enerzijds leer je als tweedejaars een event te organiseren met alles erop en eraan, anderzijds leer je scrum toepassen als agile raamwerk om het juiste resultaat te bereiken. Als derdejaars leer je inhoudelijk veel over innovatie die je aan het ontwikkelen bent in iLabs, en aan de andere kant leer je lean startup toepassen als agile raamwerk. Dit levert altijd geworstel op. Want drie keer raden waar je aandacht als eerste naartoe trekt? Precies, de inhoud. En waar word je op beoordeeld? Tja, op inhoud natuurlijk, maar zeker ook op de toepassing van het agile raamwerk.

Challenge je docent
Hou jezelf scherp, en zoek dingen die je niet precies weet na op internet of in je boek. En ook belangrijk: durf je docent te challengen. Vraag maar gewoon bij de stand ups en consults of je team gecoacht kan worden in agile werken. En dan niet alleen op de geritualiseerde handelingen, maar ook op de gedachte achter het ritueel. Wat draagt een Definition of Done bij aan een beter resultaat? Waarom moet het hele team met elkaar aan de slag voor een sprintplanning? Uiteindelijk kun je je docent maar het beste reframen in een agile rol; als product owner van jouw hoogstpersoonlijke leerproces. Vraag hem of haar dus het hemd van het lijf om te verifiëren of je op koers ligt.

De verdiepende workshops voor Scrum Masters en Product Owners vinden plaats op resp. 9 en 23 oktober. Voor meer info vraag je docent.