Blog

Smart thing #23 – Datawerkers, united

We love Tech. Ja toch? Wij, dat zijn de datawerkers die iedere dag, vaak met veel plezier, data produceren. Maar zijn wij Tech-lovers kritisch genoeg op de manier waarop de grote techbedrijven op dit moment handelen? Zij zien mensen die online actief zijn als een winstmodel.

Door: Marjolein Nieuwdorp

Betalen met data
De top vijf van grootste bedrijven naar marktwaarde bestaat inmiddels uit techgiganten, waaronder Google en Facebook. Driekwart van het wereldwijde sociale mediaverkeer gaat via Facebook (inclusief Instagram, WhatsApp en Messenger). De netwerkeffecten maken de schaalvoordelen nog groter. Google en Facebook lijken gratis, maar de gebruikers betalen met data. Elke handeling op een platform geeft gebruikersinformatie weg en kan in algoritmes gevangen worden. De data maken het mogelijk gericht te adverteren. Een gemiddelde gebruiker in Europa brengt Facebook algauw tientallen euro’s per jaar in het laatje.

Een wereldwijde primeur
In een grote stad ten noorden van Rotterdam werd op 23 mei de eerste Datavakbond ter wereld opgericht om een vuist te maken tegen de techgiganten. Oprichter van de Datavakbond is econoom Paul Tang. Tang is delegatieleider voor de PvdA in het Europees Parlement. Zijn idee voor de Datavakbond kent internationale belangstelling en komt op een uitgelezen moment: “De nieuwe Europese wet die deze maand wordt ingevoerd, de GDPR, legt onomstotelijk vast dat de data die gebruikers produceren van hen is. Dagelijks produceren zij kosteloos data waar bedrijven als Google en Facebook miljarden mee omzetten. Deze techgiganten bepalen voor de volle 100% de voorwaarden waaronder we dat doen. Het Cambridge Analytica schandaal laat zien dat op grote schaal internetdata worden verhandeld zonder dat gebruikers dit weten, laat staan dat zij zeggenschap hebben. Het wordt daarom tijd dat de gebruikers – de datawerkers – zich verenigen en een tegenmacht vormen. We moeten nú opstaan tegen de misstanden van internetreuzen.”

Wat ga je doen dan?
De ambitie van de Datavakbond is allereerst om met Facebook en Google arbeidsvoorwaarden voor de datawerkers te bespreken. Zo wil de Datavakbond dat de techgiganten haar gebruikers de mogelijkheid biedt voor niet gemanipuleerde zoekresultaten en advertentievrij gebruik. Het streven is voldoende datawerkers te verenigen om te kunnen staken en zo nodig Google en Facebook aan tafel te dwingen. Het begint echter met een eerste vergadering van leden en vrijwilligers voor de zomer, een Hackaton om een staking technisch mogelijk te maken en een Cookiemonsterdag om mensen bewust te maken van de vele cookies op hun apparaten. Voorzitter van het bestuur van de Datavakbond is Bas van der Gaag, wiskundeleraar in het voortgezet onderwijs. Hij ziet dat zijn leerlingen zonder nadenken hun hele leven aan techbedrijven overhandigen. “In mijn lessen geef ik voorlichting over de risico’s van Facebook en Instagram. Het is niet per se erg dat jongeren alles online delen maar gebruikers moeten daar op zijn minst zeggenschap over hebben. Ik roep ouders en jongeren op om zich aan te sluiten bij de Datavakbond om zichzelf en hun kinderen te beschermen tegen de willekeur van bedrijven als Google en Facebook.”

De Datavakbond heeft in zijn eerste week al meer dan duizend aanmeldingen binnen. Wat vind jij; is een Datavakbond nodig?

 

 

 

 

 

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.