Blog

Smart Thing #21 – Vero: hot or not?

Je hebt het op Instagram vast al bij enkele vrienden voorbij zien komen. Onder het mom van ‘iedereen doet het en ach, laat ik het dan ook maar proberen’ verschijnen er de laatste paar dagen steeds vaker posts van mensen waarin ze ’trots’ aankondigen ook deel uit te maken van wat volgens velen de nieuwe trend is in social-media land; Vero. Want ja, het is reclamevrij en het schijnt ook nog eens een stuk privacyvriendelijker te zijn. Maar betekent dit dat we nu gelijk massaal moeten overstappen, gedreven door de angst er dadelijk niet meer bij te horen? Is Vero echt hét nieuwe medium waar we allemaal op zitten te wachten of is het slechts een tijdelijke hype die vanzelf weer overwaait?

Door: Florian de Vette

De afgelopen dagen steeg het aantal gebruikers van het platform met ruim een half miljoen mensen per dag. Best indrukwekkend, maar wat veel mensen niet weten is dat het bedrijf al ruim drie jaar geleden in 2015 werd opgericht. Desondanks schoot de app deze week in zowel de Google Play Store als de App Store naar de eerste plek.

Succesvolle formule?
Dat Facebook de afgelopen tijd sterk in populariteit is gedaald is inmiddels geen groot nieuws meer. Voor velen, waaronder ikzelf, is de welbekende tijdlijn niet meer dan slechts een verzameling aan 9GAG grapjes, Rumag quotes en leuke kattenfoto’s. Bovendien gebruikt Facebook ook nog eens ingewikkelde algoritmes die bepalen wat er op jouw tijdlijn verschijnt. Vero doet dit niet met als gevolg een chronologische tijdlijn, waarop je naast foto’s ook nog eens je favoriete muziek, films, series en boeken kan delen. Combineer dat met de belofte om  reclamevrij te blijven en je hebt een succesvolle formule. Toch?

Beloofd is beloofd
De afgelopen week bleek Vero helemaal nog niet zo goed te werken als veel mensen hadden gehoopt. Wegens het grote aantal downloads werkten veel functies niet naar behoren en ook de belofte om geen advertenties te gebruiken is twijfelachtig. Er zijn namelijk talloze voorbeelden te noemen van bedrijven die ons dezelfde belofte deden, waaronder destijds ook Instagram. Het is waarschijnlijk slechts een kwestie van tijd, populariteit en vooral geld voordat bedrijven hun eigen waarden aan de kant zullen zetten en kiezen voor de dollartekens. Of Vero deze druk kan weerstaan is nog maar de vraag.

Hypocriet?
Oja, en je privacy zou bij Vero volledig worden gewaarborgd. Voor veel mensen ook een reden om over te stappen, want ondanks dat we de hele godganse dag alles wat we doen vrijwillig vastleggen in Instagram Stories, hechten we met z’n allen toch eigenlijk wel enorm veel waarde aan onze privacy. Hoogstwaarschijnlijk dat deze privacyfanatiekelingen zelf ook nog eens tientallen appjes per dag via Whatsapp versturen, waarvan we vaak vergeten dat het in handen is van Facebook; het bedrijf dat zo veel mogelijk van jou wil weten. Wanneer zich dan mooie alternatieven voordoen zoals de chatapp Signal, waarbij d.m.v. eind-tot-eind-encryptie niemand jouw gesprekken kan zien behalve jijzelf, dan moeten we daar niks van hebben.  Waarom dan nu ineens wel?

Wat mij betreft heeft Vero nog een lange weg te gaan voordat zij zich überhaupt kan meten aan platforms als Facebook en Instagram.  Een behoefte aan een nieuw soort platform is er zeker, maar ik heb grote vraagtekens of Vero die vacature kan invullen.

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.