Smart Words – Inhaken met sociale media

In de rubriek Smart Words geeft steeds iemand anders een tip voor een interessant boek. Een boek dat je inspiratie en inzichten geeft, je aan het denken zet. Dit keer vertelt docent Tamara Huibrechtse over het boek dat mede geschreven is door docent Komala Mazerant: Inhaken met sociale media (Thijs Waardenburg en Komala Mazerant).

In het boek Inhaken met sociale media nemen Thijs Waardenburg en Komala Mazerant je mee in alles wat er te weten valt over inhaken. Met daarbij de garantie dat je dit boek in 60 minuten uit kunt hebben. Dit boek bundelt de uitkomsten van tweejarig onderzoeksproject The Network is the Message. Voor dit onderzoek is samengewerkt met verschillende creatieve bureaus, waardoor de resultaten uit onderzoek ook echt getoetst konden worden.

Wat is een inhaker eigenlijk? 
Wat erg bijzonder is, is dat er eigenlijk nog geen echte definitie van een inhaker was bepaald. Volgens dit boek is een inhaker ‘een bericht dat ingaat op een voorspelbare of onvoorspelbare gebeurtenis die individueel of publiekelijk in de belangstelling staat’.

Mocht je nu nog helemaal niet bekend zijn met inhakers, dan staat er in het boek zelfs een stroomschema om te bepalen of je te maken hebt met een inhaker of niet. Daarnaast wordt onderscheid gemaakt tussen vier verschillende soorten inhakers in het Momenten Model.

Het boek eindigt met 8 vuistregels voor een goede inhaker:

1. Wees onvoorspelbaar, creëer het onverwachte, je scoort met verrassing. Haak dus liever in op onverwachte momenten.

2. Denk groot, denk klein, afhankelijk van je doelstelling kan je inhaken op individuele conversaties of gaan voor zo groot mogelijk bereik.

3. Inhaken is niet pootje haken, inhaken over de rug van een ander pakt over het algemeen negatief uit.

4. Snoozers zijn losers, het is belangrijk dat je als een van de eersten post, anders is je bericht mosterd na de maaltijd.

5. Gebruik activerende emoties, als je deelgedrag wil stimuleren, focus je dan op positieve en activerende emoties.

6. Prikkel de zintuigen, visuele content is hot.

7. Neem mensen mee in het verhaal, zet storytelling in om de lezer in het verhaal te trekken.

8. Zorg dat je deler goed voor de dag komt, verplaats je in de consument. Mensen delen graag dingen waardoor ze goed op anderen overkomen.

Voor iedereen die wel eens met inhakers te maken heeft is Inhaken met sociale media een must-read. In 60 minuten ben je volledig op de hoogte van alle ins en outs van inhaken!

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie