99 woorden. Yep, dat is slechts een alinea. In deze rubriek dagen wij communicatieprofessionals uit om in exact 99 woorden de kern van een (technologische) innovatie toe te lichten. Het liefst met een eigen visie erbij. De kracht zit ‘m immers in de eenvoud.
Als we het hebben over Visual Stortelling op social media, dan denken we al snel aan Stories op Instagram, Snapchat-updates en vlogs op YouTube. Maar wat kenmerkt nu een sterk, visueel verhaal? Een visueel verhaal kan uit één beeld, meerdere beelden of een video bestaan. Maar het betreft pas een verhaal als hierin drie elementen zijn verwerkt, namelijk:
+ causaliteit, in een goed verhaal is een duidelijke oorzaak en gevolg te onderkennen in het beeld;
+ emotie;
+ ruimte voor een eigen interpretatie van de kijker. De causaliteit en emotie liggen niet vast in het beeld, de kijker bepaalt.
Wil je hierover meer weten? Docenten Komala Mazerant, Agaath Flikweert en Kim Stolk publiceerden in juli een artikel op Frankwatching.com, waarin zij (op basis van hun literatuuronderzoek) vertellen wat de musthaves en nice-to-haves van een visueel verhaal zijn. Lees het artikel hier.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.