Uitgelicht – The Internet of Things Days

In deze rubriek doen we verslag van de evenementen die bij ons op de agenda hebben gestaan. Ze hebben allemaal iets met communicatie en/of met Rotterdam te maken. Deze keer aandacht voor een onderdeel binnen de International Internet of Things Days Rotterdam. Het tweedaagse seminar stond in het teken van de manier waarop Internet of Things (IoT) mensen en objecten via software en sensoren met elkaar verbindt en hoe zij onderling gegevens uitwisselen.

Op maandag 9 april draaide het tijdens het ochtendprogramma van de IoT days om het thema Humanizing IoT: creative intelligent and affective technologies. Hierbij werd het accent gelegd op de interactie en samenwerking tussen mensen en objecten, zoals in de zorg, maar ook in content creatie. Een van de workshops die tijdens de ochtend werd aangeboden ging over de banen van de toekomst. Want wat betekenen ontwikkelingen op het gebied van IoT en Artificial Intelligence (kunstmatige intelligentie) voor het toekomstig beroep van de communicatieprofessional?

Van Mobile first naar AI first
Techexpert Elger van der Wel nam ons mee in ontwikkelingen op het gebied van Artificial Intelligence.  Dit alles als aanloop naar een brainstormsessie over wat dit betekent voor het beroep van de communicatieprofessional in 2025.  Hij zoomde hierbij in op twee dingen: 1) hoe de wereld verandert en 2) hoe ons werk verandert. Een klein stukje geschiedenis; belangrijke gebeurtenissen (in chronologische volgorde) zijn de komst van de PC, het internet en de mobiele telefoon. De volgende grote stap zal naar verwachting AI (kunstmatige intelligentie) zijn. Dit is in lijn met de toekomstvisie van Google. We verschuiven langzaam van een mobile first, naar een AI first wereld. Een wereld waarin machines, software en apparaten (deels) zelfstandig problemen kunnen oplossen. Ideaal.

Issues
AI en machine learning worden dan ook gezien als iets magisch. Maar tegelijkertijd vinden veel mensen het angstaanjagend. Er zijn veelgehoorde risico’s te onderscheiden, zoals bijvoorbeeld, heel simpel, storingen. Wanneer alles draait op technologie en er ontstaat ergens een storing, dan is er paniek. Denk bijvoorbeeld alleen al aan het principe van cash geld, dat steeds minder mensen standaard op zak hebben. Wat als we door een storing geen toegang meer hebben tot ons geld op de bank? Ook cybersecurity en privacy zijn veelbesproken kwesties rondom AI. Want wat gebeurt er met alle data die over ons wordt verzameld, wordt daar wel zorgvuldig mee omgesprongen? Omdat AI draait op data en algoritmes, zijn slechte data en slecht getrainde algoritmes ook een risico. Want hoe zuiver en representatief zijn de ingevoerde data? Stereotypen en vooroordelen kunnen makkelijk in een algoritme sluipen. Bijvoorbeeld door de computer te voeren met verkeerde data.

Automatisering
Wat hebben deze veranderingen in de wereld om ons heen voor invloed op ons werk? Veel van onze werkzaamheden worden geautomatiseerd. Dankzij AI kun je kiezen uit standaardreacties op e-mails die automatisch worden gegenereerd op basis van de inhoud van de e-mails die je verstuurt en ontvangt. Objectherkenning, natuurlijke taalalgoritmes, generatieve taal, machine learning en computer power maken het de komende jaren mogelijk voor computers om te bepalen wat de betekenis is in foto’s, afbeeldingen, teksten, video’s en daar automatisch multimedia verhalen uit te genereren. Als journalist of tekstschrijver is het zeer waarschijnlijk dat jouw teksten in de toekomst worden geschreven of vertaald door een robot. Het gebruik van machine learning en AI applicaties zal zich blijven ontwikkelen in het ondersteunen van reporters, editors, producers en publishers.

Begrijpelijk maken
Al die innovatieve technologieën zijn best ingewikkeld. Juist voor jou als communicatieprofessional is het dan ook zaak om deze techniek begrijpelijk te maken en goed uit te kunnen leggen hoe je als bedrijf bijvoorbeeld verantwoordelijk omgaat met data. Op die manier kun je immers pas echt transparant communiceren over issues rondom security en privacy. Om dit te kunnen, is het dan ook handig dat je de basis snapt. We zullen in de toekomst wellicht directer moeten gaan samenwerken met programmeurs en datawetenschappers en het helpt als we enigszins dezelfde taal spreken. Skills die nu nog niet direct in het profiel van iedere communicatieprofessional zijn terug te vinden, maar straks heel belangrijk zijn.