Smart Thing #1 – MOOCS

Het communicatievakgebied is constant in beweging. Innovaties volgen elkaar in een rap tempo op. In deze rubriek vragen we een communicatieprofessional een verdiepend blog te schrijven over een trend of innovatie waar hij of zij zich mee bezighoudt. Het blog geeft een eigen visie, maar het moet jou –als lezer- ook uitnodigen een visie te creëren op hetgeen wordt besproken. Laat dus gerust van je horen! 

Door: Ayman van Bregt, digitaal strateeg 

Technologie beïnvloedt tegenwoordig iedere sector en sinds enkele jaren ook het onderwijs. De smartboards in het lokaal, digitale systemen waar studenten materiaal vinden zoals N@tschool en Blackboard zijn al een flink aantal jaar gemeengoed. Echter, is het onderwijs nog steeds een relatief gesloten systeem waarbij het merendeel van het onderwijs binnen de muren van een onderwijsinstelling plaatsvindt. De vraagt luidt dan ook: welke impact hebben MOOCS (open-source leren) op het onderwijssysteem?

Open-source leerrevolutie
Sinds enkele jaren ben ik gebiologeerd door de opmars van technologie om onderwijs meer open te maken. Dit komt mede door de TED-talk van Sir Ken Robinson, die ingaat op hoe scholen de creativiteit van de student doden. In 2006 gaf Richard Baraniuk in zijn TED-talk al inzicht in de open-source leerrevolutie. In zijn verhaal gaat Baraniuk in op hoe een open-source online onderwijssysteem de mogelijkheid biedt om onderwijsmateriaal zonder gebruik van boeken beschikbaar te maken aan docenten en aan te passen en te delen met de hele wereld.

mooc1Leren los van tijd en plaats
Al enkele jaren experimenteer ik hoe het leerproces niet alleen binnen de muren van de Hogeschool Rotterdam, maar ook daarbuiten gefaciliteerd kan worden. Ik deelde colleges via diverse online platforms, zodat studenten aan het materiaal konden komen, waar en wanneer zij wilden. Met veel interesse volgde ik de ontwikkelingen op het gebied van onderwijsvernieuwing, waarbij het leermoment meer losgekoppeld werd van de plaats en een verplicht tijdstip. Khan Academy is in staat geweest om een grote schare mensen zelf sturing te geven aan hun ontwikkeling omdat zij toegang kregen tot iets waar ze voordien alleen van konden dromen.

MOOCS
Mijn eigen enthousiasme werd de afgelopen jaren op dit gebied flink gevoed door de beschikbaarheid van MOOC’s. MOOC staat voor ‘massive open online course’, waarbij het mogelijk is om met een grote groep (soms 100.000 mensen tegelijk) een onderwijsmodule online te volgen. Een fascinerende gedachte om een vak te ontwikkelen waarbij je niet alleen de studenten in de klas kunt bereiken, maar ook geïnteresseerden daarbuiten die hun kennis willen vergroten. De kwaliteit is wisselend heb ik ervaren en met name het ‘onderwijsontwerp’ bepaalt in grote mate het succes. Grote universiteiten in de wereld bieden al tal van MOOC’s aan op platformen zoals Coursera, edXUdacity of eigen platformen, zoals die van Harvard en MIT.

Kans of bedreiging?
De ontwikkeling van de open-source revolutie zie ik niet als een bedreiging van het onderwijs, evenals studenten zoals blijkt uit het standpunt van de LSVb. Kansen zijn er te over, en wat is er nu mooier dan het onderwijs toegankelijk te maken voor iedereen? Hoe zou Hogeschool Rotterdam er over tien jaar uit (moeten) zien? Zitten we dan nog steeds met zijn allen in het klaslokaal? Of creëert elke student straks een eigen (online) leerroute?

Ayman van Bregt is docent bij de opleiding Communicatie Hogeschool Rotterdam. Daarnaast helpt hij organisaties als digitaal strateeg om de digitale ‘customer experience’ te verbeteren.

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.