Smart Thing #7 – Smart Storytelling

Het communicatievakgebied is constant in beweging. Innovaties volgen elkaar in rap tempo op. In deze rubriek vragen we een communicatieprofessional een verdiepend blog te schrijven over een trend of innovatie waar hij of zij zich mee bezighoudt. Het blog geeft een eigen visie, maar het moet jou – als lezer – ook uitnodigen een visie te creëren op hetgeen wordt besproken. Laat dus gerust van je horen!

Door: Ron van den Berg, docent Communicatie

Conflict
In 2014 publiceerde communicatieonline.nl een alfabetische jeukwoordenlijst: communicatieprofessionals konden termen insturen waar ze uitslag van kregen en daar werd dan een soort wall of shame van gemaakt. De lijst startte met de A van alignment, ging over in de D van draagvlak en liep via de K van kernboodschap door naar de S van… storytelling. Aiaiai. Staan we dan als opleiding Communicatie met modules Visual Storytelling, Content & Creatie en een Minor PR: Creating stories.

Ommekeer
Een jeukwoordenlijst is als een GFT-bak. Als iets talig uitgebloeid is, mag het er blijkbaar in. In de termen van communicatieonline:

Storytelling begint al een behoorlijk uitgewoond begrip te worden, met treurige voorbeelden. Over de oprichters die op hun zolderkamer de basis legden – zonder een cent op zak hè! – voor het bloeiende bedrijf in zonweringen. Altijd maar die zolderkamer. En wisten jullie dat mensen al sinds ze mens zijn elkaar story’s tellen?

Toegegeven, overmatig gebruik van de term geeft soms een uitgemolken indruk. Maar wat mij betreft gaat een term pas in de kliko als blijkt dat die term inhoudelijk leeg is, achterhaald. En dat is storytelling niet. Sorry jeukers, maar als het aan mij ligt, is storytelling nog lang niet rijp voor de schroothoop. Niet omdat we er geen afstand van kunnen doen, maar omdat de term met afstand iets belangrijks aanduidt.

Iemand die bijzonder zinnige dingen zegt op storytellingvlak is Theo Hendriks. Een pleidooi over waarom storytelling smart is – mits goed gedaan – in drie van zijn uitspraken:

Held

  1. “In een goed verhaal verandert echt iets. Voorgoed.”
    Verhalen kunnen bij de luisteraar, lezer, kijker een (inwendige) aardverschuiving veroorzaken. Ongekende overtuigingskracht dus, op een heel menselijke manier.
  2. “Door een verhaal word je een betrokken deelnemer.”
    En geen kritisch beschouwer! Powerpointslides met cijfers en bullets dwingen tot een scherpe blik, een kritisch oog, distantie. Maar in aanraking met een verhaal worden we gevoelig voor emoties en overtuigingen, raken we betrokken.
  3. “Achter goede visieverhalen zit een magic-if vraag.”
    Ja, realistische voorstellen zijn leuk. En accountable zijn is erg belangrijk. Maar succes hebben, betekent soms ook: durven dromen van een ideale situatie. Een verleidelijke stip op een verre horizon. Verhalen kunnen ook dat uitdrukken, dat ideaal dichterbij halen. “Stel je eens voor dat we…”

Beter luisteren, je inleven in anderen, zorgvuldig woorden en beelden kiezen: net zo belangrijk als goed kunnen rekenen en verantwoorden. Bezig zijn met storytelling dwingt je tot die broodnodige zachte kant van communicatie. En of dat smart is.

Trouwens, de Z van Zacht. Wat een jeukwoord is dát.

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.