Smart Thing #3 – USG

Het communicatievakgebied is constant in beweging. Innovaties volgen elkaar in een rap tempo op. In deze rubriek vragen we een communicatieprofessional een verdiepend blog te schrijven over een trend of innovatie waar hij of zij zich mee bezighoudt. Het blog geeft een eigen visie, maar het moet jou –als lezer- ook uitnodigen een visie te creëren op hetgeen wordt besproken. Laat dus gerust van je horen!

Door: Iris Withuis. Iris is docente Communicatie en deed voor Rotterdam Retailinnovatie een onderzoek naar User Generated Content en de relevantie daarvan voor de retail.

Het internet heeft de manier waarop we shoppen drastisch veranderd. Als consument delen we via online netwerken actief onze winkel- en productervaringen met elkaar. Om onzekerheid bij aankopen te verkleinen vertrouwen wij daarnaast op reacties en suggesties van anderen. Zo dragen we allemaal onze eigen user generated content bij. Content die een grote impact heeft op de traditionele retailmarketing. De vraag rijst dan ook: hoe kun je als retailer meebewegen met de constant verbonden consument?

Digitale mond-tot-mond-reclame
Een vraag die me fascineert. We bewegen ons in een nieuw tijdperk van customer empowerment, waarin wij als consument in staat zijn om marketinguitkomsten te beïnvloeden door zelf content bij te dragen. Daarnaast maken we gretig gebruik van de content van anderen. We volgen fashionbloggers, bestuderen reviews voor we een nieuwe iPhone aanschaffen en doen op Instagram inspiratie op voor fitnesstrends. Uit onderzoek blijkt dat 92% van de consumenten aanbevelingen van andere consumenten en peers meer vertrouwt dan traditionele vormen van marketing. Van alle online content is 80% user generated. Voor retailers is deze digitale vorm van mond-tot-mond-reclame, electronic word of mouth genoemd, relevant omdat het inzicht geeft in hoe er online over hun merk gepraat wordt.

Wie is mijn influencer?
User generated content, daar moeten retailers dus iets mee. Maar wat? Er zijn verschillende strategieën om deze content succesvol in te zetten, waarvan influencer marketing en content curation volgens mij de twee belangrijkste zijn. In essentie gaat het bij het zoeken naar de juiste influencer vooral om het koppelen van een merk aan de juiste mensen. Voor retailers is het relevant om te onderzoeken welke influencer invloedrijk is bij hun doelgroep om vervolgens mogelijkheden voor een samenwerking te bekijken. Grote namen als Enzo Knol, Rens Kroes of Zoella hebben dan wel een enorme schare volgers, maar als hun doelgroep niet met de jouwe overeenkomt, bereik je er als retailer weinig mee.

User generated content curation
Een andere strategie is het cureren van user generated content. Dit is het proces waarbij gebruik wordt gemaakt van bestaande content van anderen, die waardevol kan zijn voor jouw doelgroep. Merken kunnen via content curation de leukste user generated content van klanten en fans verzamelen en delen via hun website of social media kanalen. Grote internationale merken als Burberry en Marc Jacobs zetten deze strategie al succesvol in.

Retailinnovatie in Rotterdam
In het kader van het onderzoeksproject en de bijeenkomst ‘Retailinnovatie in Rotterdam’ gaf ik met collega Marije Brom vorige week een workshop over dit onderwerp aan zo’n dertig Rotterdamse retailers. Opvallend was dat zij het vooral erg spannend vinden om content van hun doelgroep te gebruiken. Daar is immers nauwelijks controle over. Het blijft dan ook een interessante uitdaging om manieren te vinden die bij zowel het merk als de doelgroep passen.

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie