Uitgelicht – Op safari in de communicatie

Onlangs verruilden de eerstejaarsstudenten de schoolbanken voor twee interessante bedrijfsbezoeken in de stad. Een dag doken zij in hoe het er in het echie aan toe gaat. Mark-Jan Muijs, relatiemanager van de opleiding, doet verslag van deze leerzame en inspirerende dag. 

Onze kersverse lichting eerstejaarsstudenten is net enkele weken gestart met hun studie Communicatie. Hartstikke leuk natuurlijk! Maar wat houdt die studie eigenlijk in? Omdat wij als opleiding als geen ander begrijpen dat je dat ook nog helemaal niet kunt weten – je komt per slot van rekening nog maar net van je vooropleiding – staat de eerste periode van de studie volledig in het teken van ontdekken. Hoe ziet die wereld van communicatie er eigenlijk uit? En hoe zorg je als aanstormend talent dat je met een súpernieuwsgierige houding echt alles te weten komt over dit mooie vak?

Op bedrijfssafari 
Eén van de onderdelen om hier zo snel mogelijk achter te komen, is de jaarlijkse bedrijfssafari die onlangs plaatsvond: een bezoek aan twee toonaangevende organisaties die actief zijn binnen het vakgebied communicatie. Met zeven klassen sterk verdeelden we ons over de stad. Eén bezoek in de ochtend en één bezoek in de middag om uitleg te krijgen over de verschillende communicatiefuncties en de werkzaamheden die daarbij komen kijken. De line-up van dit jaar was niet mis: FRMWRK, Roos & Van de Werk, Bijl PR, Sterk Werk Communicatie, DPDK, Open Rotterdam, Havenbedrijf, Het Nieuwe Instituut, Excelsior, Theater Zuidplein, ARA, Gemeente Rotterdam, Luxor Theater, No Such Company. Stuk voor stuk werden onze studenten en docenten geïnspireerd door de enthousiaste communicatieprofessionals van deze bedrijven.

Communicatie is soms improvisatie
Wij vroegen onze eerstejaarsstudenten zich grondig voor te bereiden op de bezoeken om de sprekers het hemd van het lijf te kunnen vragen. Wie staat er eigenlijk voor de groep? Check dat eens op LinkedIn! En lees de websites van de organisaties waar je op bezoek gaat aandachtig door. Wat drijft deze kanjers, wie zijn hun klanten, waar worden ze blij van? Bij bureau ARA vertelde Ton Rodenburg vol passie over employer branding bij mooie klanten als La Place. Studenten vroeger er dan ook lustig op los. Bij Gemeente Rotterdam werd plotsklaps geïmproviseerd door eerste spreker Paul Tissingh, want de collega’s die iets over de newsroom en arbeidsmarktcommunicatie zouden vertellen, werden weggeroepen voor een crisisoefening. Toen moest Paul hun presentatie overnemen zonder voorbereiding. Dat ging ‘m gelukkig goed af. Ook dat hoort bij communicatie!

Om een indruk te krijgen van één van de bezoeken van de bedrijfssafari, ontvingen wij van Sterk Werk Communicatie deze prachtige aftermovie. Well done!