Blog

Uitgelicht – op bedrijfsbezoek bij ARA

Als student vliegen de vragen over stageplekken en afstudeerscripties je constant om de oren. Heb je al een plek gevonden? Ben je je wel aan het oriënteren? Studievereniging WIJSz bood hun leden de kans om een kijkje te nemen bij een echt Rotterdams reclamebureau, namelijk bij ARA Creative Agency. Op woensdag 17 oktober opende ARA dan ook haar deuren voor een aantal communicatiestudenten.

Door: Mabel Ottink en Isa Bulthuis

“Wat een ontzettend gaaf bedrijf”, was de eerste gedachte die we hadden toen we het gebouw binnenliepen. Er hangt een goede sfeer en de creativiteit straalt ervan af. Bij binnenkomst werden we ontvangen door de Strategy Director van ARA, Ton Rodenburg, en toen we eenmaal compleet waren nam hij ons mee ‘on tour’.

Rondleiding
Terwijl we langs de verschillende afdelingen en kantoren liepen, vertelde Ton ons over de vele verhalen die je binnen terugziet. Zo heeft ARA bijvoorbeeld een muur met allerlei oude, succesvolle campagnes die ze tot stand hebben gebracht. Op deze manier wordt de geschiedenis van het bedrijf getoond. Toch is de muur volgens hem niks meer waard als ze in het heden niet met nieuwe ideeën komen. Er hangt een open sfeer in het pand, want de muren van de kantoren zijn doorzichtig en een groot deel van het personeel werkt samen in een binnenplaats. Ook heeft het bedrijf een hip interieur en liggen er skateboards om het allemaal een beetje speels te houden.

Presentatie
Na de rondleiding vertelde Ton ons het een en ander over het bedrijf. We bespraken de structuur van ARA en wat voor diensten ze allemaal aanbieden. Ook liet hij ons zien wie hun belangrijkste klanten zijn en wat voor campagnes ze voor hen neerzetten. Hierbij kun je denken aan indrukwekkende organisaties als La Place, Zwitserleven en het Erasmus MC. Vervolgens gaf Jaap Toorenaar, copywriter binnen ARA, ons een aantal tips om een goede reclameslogan neer te zetten. Hij deed dit aan de hand van een boek waar hij zelf mee bezig is, waarbij hij onderzoekt wat de 100 succesvolste reclameslogans door de jaren heen zijn geweest.

Borrel
Aan het einde van de dag hebben we met een aantal werknemers, het bestuur van WIJSz en de aanwezige studenten nog even een borrel gedaan aan de bar in de kantine. Een goede manier om even goed kennis te maken en een terugblik te werpen op een geslaagde dag.

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.